TRV:05210: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Rettet klipp og lim-feil, sporavsnitt -> sporfelt, linjen ->stasjon i punkt 2.)
Ingen redigeringsforklaring
 
(2 mellomliggende versjoner av en annen bruker er ikke vist)
Linje 10: Linje 10:
# ≤ 0,5 Ω for sporfelt på stasjoner.
# ≤ 0,5 Ω for sporfelt på stasjoner.


'''Unntak til punkt 2:''' Sporfelt hvor alle deler av sporfeltet befares av kjøretøy med aksellast minimum 3 tonn med ikke mer enn 72 timers mellomrom kan kontrolleres med kortslutningsmotstand 0,2 ohm.
'''Unntak til punkt 2:''' Sporfelt hvor alle deler av sporfeltet befares av kjøretøy med aksellast minimum 3 tonn med ikke mer enn 72 timers mellomrom kan kontrolleres med kortslutningsmotstand 0,2 ohm.</span></onlyinclude>
 
{{lærebokstoff|Med togshunt T menes den motstand som shunter (”kortslutter”) sporfeltkretsen. Normalt er dette den motstanden som finnes mellom hver skinnestreng og hjul, og i hjul og aksel. I rullende materiell skal motstand fra hjul til hjul i en aksel være ≤ 0,1 Ω. Når kravet er at sporfelt skal detektere sporavsnittet som belagt med togshunt T 0,2 Ω eller 0,5 Ω er nødvendige sikkerhetsmarginer tatt inn.}}
</span>
 
{{lærebokstoff|Når et sporfelt shuntes vil en restspenning kunne måles i sporet. Denne spenningen omtales som togshuntspenning. Et sporfelt skal være konstruert og prosjektert slik at togshuntspenningen kan forutsettes å være tilstrekkelig lav til at sporavsnittet detekterer rullende materiells aksler.}}</onlyinclude>
|Grafikkvisning=
|Grafikkvisning=
|Krav følger av=Overordnet krav
|Krav følger av=Overordnet krav
|Kravhensikt=
|Endringsartikler=[[552_2021_Endringsartikkel_2696|Endringsartikkel 2696]]
|Relatert krav=
|Relatert krav=
|Opprettet=
|Opprettet=
Linje 24: Linje 21:
|Banedataobjekt=
|Banedataobjekt=
|Kravlokasjon=[{{fullurl:550/7|#:~:text=TRV:05210}} Vedlikehold - Togdeteksjon - ]vedlegg a
|Kravlokasjon=[{{fullurl:550/7|#:~:text=TRV:05210}} Vedlikehold - Togdeteksjon - ]vedlegg a
|Nyttige lenker=
}}
}}

Siste sideversjon per 12. aug. 2022 kl. 09:59

ID TRV:05210
Bok 550
Kapittel 7
Vedlegg
Kravtype
Kravtekst

f) Sporfelt skal detektere et sporavsnitt som belagt dersom skinnestrengene i sporavsnittet er kortsluttet med togshunt T:

  1. ≤ 0,2 Ω for sporfelt på linjen.
  2. ≤ 0,5 Ω for sporfelt på stasjoner.

Unntak til punkt 2: Sporfelt hvor alle deler av sporfeltet befares av kjøretøy med aksellast minimum 3 tonn med ikke mer enn 72 timers mellomrom kan kontrolleres med kortslutningsmotstand 0,2 ohm.

Grafikkvisning
Krav følger av Overordnet krav
Kravhensikt
Endringsartikler Endringsartikkel 2696
Relatert krav
Opprettet
Referanse ERA/ERTMS/033281 3.1.10
Status Gjeldende
Banedataobjekt
Kravlokasjon Vedlikehold - Togdeteksjon - vedlegg a