TRV:00688: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
m (Opprettet)
 
(Fått nytt kapittelnr.)
 
(20 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
{{Krav
{{Krav
|ID=
|ID=TRV:00688
|bok=
|bok=521
|Kapittel=
|Kapittel=11
|kravtype=
|Vedlegg=
|Kravtekst=<onlyinclude></onlyinclude>
|kravtype=Utformingskrav, Sikkerhetskrav
|Opprettet=
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Montering av avsporingsindikatorer:''' Kravet gjelder for tunneler med lengde > 1000 m og tunnelrike strekninger.
|Referanse=
 
Avsporingsindikatorer skal monteres ved følgende tilfeller:
* foran dobbeltsporede tunneler eller foran dobbeltsporede tunnelrike strekninger
* foran tunneler med krysningsspor
 
# Utførelse: Avsporingsindikatoren skal monteres i størrelsesorden 2-3 km foran tunnelportalen.
# Utførelse: Avsporingsindikatoren skal monteres på hvert spor i forbindelse med siste hovedsignal/stoppskilt før innkjøring til tunnelen.
 
For krav til prosjektering av avsporingsindikator, se [[Signal/Prosjektering/Andre_anlegg#Avsporingsindikator|Signal/Prosjektering/Andre anlegg#Avsporingsindiktator]].
</onlyinclude>
|Grafikkvisning=
|Krav følger av=Analyse
|Kravhensikt=Avsporingsdeteksjon er en barriere som blant annet skal redusere sannsynlighet for sammenstøt som følge av at et avsporet godstog kommer inn i frittromsprofilet til et møtende persontog. Hensikten til plasseringskravet er at godstoget rekker å stoppe mellom indikatoren og tunnelportalen.
|Endringsartikler=
|Relatert krav=
|Opprettet=2011/01/01
|Referanse=NSB Banedivisjonen, "Sikkerhetsveiledning for jernbanetunneler", DNV-rapport nr.92-3540. For sammendrag, se [http://www.jernbanekompetanse.no/wiki/Avsporingsindikator#Sikkerhetsveiledning_for_jernbanetunneler.2C_DNV_1993 Avsporingsindikator]
|Status=Gjeldende
|Status=Gjeldende
|Objektkategori=
|Banedataobjekt=Tunnel
|Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Sikkerhetstiltak#Avsporingsindikatorer]]
|Nyttige lenker=
}}
}}

Siste sideversjon per 13. sep. 2023 kl. 12:44

ID TRV:00688
Bok 521
Kapittel 11
Vedlegg
Kravtype Utformingskrav, Sikkerhetskrav
Kravtekst Montering av avsporingsindikatorer: Kravet gjelder for tunneler med lengde > 1000 m og tunnelrike strekninger.

Avsporingsindikatorer skal monteres ved følgende tilfeller:

  • foran dobbeltsporede tunneler eller foran dobbeltsporede tunnelrike strekninger
  • foran tunneler med krysningsspor
  1. Utførelse: Avsporingsindikatoren skal monteres i størrelsesorden 2-3 km foran tunnelportalen.
  2. Utførelse: Avsporingsindikatoren skal monteres på hvert spor i forbindelse med siste hovedsignal/stoppskilt før innkjøring til tunnelen.

For krav til prosjektering av avsporingsindikator, se Signal/Prosjektering/Andre anlegg#Avsporingsindiktator.

Grafikkvisning
Krav følger av Analyse
Kravhensikt Avsporingsdeteksjon er en barriere som blant annet skal redusere sannsynlighet for sammenstøt som følge av at et avsporet godstog kommer inn i frittromsprofilet til et møtende persontog. Hensikten til plasseringskravet er at godstoget rekker å stoppe mellom indikatoren og tunnelportalen.


Relatert krav
Opprettet 2011/01/01
Referanse NSB Banedivisjonen, "Sikkerhetsveiledning for jernbanetunneler", DNV-rapport nr.92-3540. For sammendrag, se Avsporingsindikator
Status Gjeldende
Banedataobjekt Tunnel
Kravlokasjon Tunneler/Prosjektering og bygging/Sikkerhetstiltak#Avsporingsindikatorer