Teknisk regelverk:Årsrapport 2023: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Opprettet)
 
Linje 12: Linje 12:
Det er oppnevnt [[Rollebeskrivelse for fagansvarlig Teknisk regelverk|fagansvarlige]] som har ansvar for det faglige arbeidet med sin respektive fagdel av regelverket. Arbeidet koordineres av [[Rollebeskrivelse for regelverkskoordinator Teknisk regelverk|regelverkskoordinator for Teknisk regelverk]]. Drift og vedlikehold av den tekniske plattformen til Teknisk regelverk administreres av [[Rollebeskrivelse for systemansvarlig Teknisk regelverk|systemansvarlig for Teknisk regelverk]].
Det er oppnevnt [[Rollebeskrivelse for fagansvarlig Teknisk regelverk|fagansvarlige]] som har ansvar for det faglige arbeidet med sin respektive fagdel av regelverket. Arbeidet koordineres av [[Rollebeskrivelse for regelverkskoordinator Teknisk regelverk|regelverkskoordinator for Teknisk regelverk]]. Drift og vedlikehold av den tekniske plattformen til Teknisk regelverk administreres av [[Rollebeskrivelse for systemansvarlig Teknisk regelverk|systemansvarlig for Teknisk regelverk]].


===Teknisk regelverk organisasjon 2022===
===Teknisk regelverk organisasjon 2023===
Godkjenner: [[Bruker:Jcs|Christopher Schive]]
Godkjenner: [[Bruker:Jcs|Christopher Schive]]



Sideversjonen fra 11. apr. 2024 kl. 12:28

Regelverksarbeid

I året som har gått har Teknologi og regelverk forbedret krav og veiledninger i teknisk regelverk.

Internasjonalt samarbeid, forskning og erfaringer fra drift og prosjekter er en svært viktig del av underlaget for endringer som gjøres i teknisk regelverk. Viktig er også den årlige gjennomgangen av alle innkomne dispensasjonssøknader. Statistikk som gir oss grunnlag for å vurdere om krav er uklart formulert, unødvendig.

Vi ser frem til å ytterligere å forbedre teknisk regelverk i 2024. Vi ønsker å være med å bidra til at vi får "mer jernbane for pengene" samtidig som den er sikker, robust og miljøvennlig.


Organisering av arbeidet

Arbeidet med teknisk regelverk er organisert som et internt arbeid i Bane NOR, Infrastruktur, Teknisk avdeling, Teknologi og Regelverk, hvor leder Regelverk og godkjenning er ansvarlig utgiver av Teknisk regelverk. Det er oppnevnt fagansvarlige som har ansvar for det faglige arbeidet med sin respektive fagdel av regelverket. Arbeidet koordineres av regelverkskoordinator for Teknisk regelverk. Drift og vedlikehold av den tekniske plattformen til Teknisk regelverk administreres av systemansvarlig for Teknisk regelverk.

Teknisk regelverk organisasjon 2023

Godkjenner: Christopher Schive

Regelverkskoordinator: Helén Helland

Systemansvarlig: Ingen resurs i 2023


Møter

I 2023 ble det avholdt x oppfølgingsmøter møter med de fagansvarlige og x møter med godkjenningsrådet.

Viktige aktiviteter

Felles elektro

Skilt

Bane NOR jobber kontinuerlig med å forbedre sikkerheten for de som skal passere våre planoverganger. I 2023 ble

Overbygning

De viktigste endringene i Overbygning/Prosjektering utført i 2023:

De viktigste endringene i Overbygning/Vedlikehold utført i 2023:


Underbygning

Tunneler

Bruer og konstruksjoner

Kontaktledning

Lavspenning og 22 kV

Banestrømforsyning

Signal

Ekom

Rolling stock

Endringer i Teknisk regelverk

Behandling av endringer

Endringer i Teknisk regelverk behandles i henhold til gjeldende instruks i Bane NORs styringssystem.

Endringer godkjennes av et godkjenningsråd som består av dedikerte personer fra Drift og teknologi og Utbygging.

Godkjenningsrådet i 2023 har bestått av:

  • Teknisk regelverk: Christopher Schive (Stedfortredende redaktør: Terje Sivertsen)
  • Trafikk: Erik Borgersen
  • Prosjekter: Brede Nermoen, Johan Seljås og Hege Magnussen
  • Infrastruktureier: Tony Dæmring

Forslag til endringer

Gjennom forslagsapplikasjonen er det mottatt xxx forslag til endring av Teknisk regelverk hvorav xxx er ferdig behandlet. Av disse ble xx forkastet. "Forkastede forslag" inneholder også forslag som er sendt tilbake til forslagsstiller med anmodning om mer informasjon/dokumentasjon. Tabellen viser de regelverksbøkene som har fått høyest antall innkomne endringsforslag (ikke endret ennå):

Bok Innkomne forslag
501 Felles bestemmelser 20
510 Felles elektro 30
515 Skilt 25
520 Underbygning, prosjektering og bygging 25
521 Tunneler, prosjektering og bygging 6
522 Underbygning, vedlikehold 4
523 Tunneler, vedlikehold 1
525 Bruer, prosjektering og bygging 32
530 Overbygning, prosjektering 35
531 Overbygning, bygging 4
532 Overbygning, vedlikehold 21
540 Kontaktledning, prosjektering og bygging 33
542 Kontaktledning, vedlikehold 6
543 Lavspenning og 22 kV, prosjektering 6
544 Lavspenning og 22 kV, bygging 2
545 Lavspenning og 22 kV, vedlikehold 1
546 Banestrømforsyning, prosjektering og bygging 5
547 Banestrømforsyning, bygging 0
548 Banestrømforsyning, vedlikehold 0
550 Signal, prosjektering 32
551 Signal, bygging 11
552 Signal, vedlikehold 21
553 Signal, kontroll 19
560 Tele, prosjektering og bygging 7
562 Tele, vedlikehold 3
590 Rolling stock 1

Dispensasjoner fra krav i teknisk regelverk

Behandling av dispensasjonssøknader

Dispensasjonssøknader behandles i henhold til intern Instruks for søknad og behandling av dispensasjon fra Teknisk regelverk Dispensasjonssøknader behandles gjennom Teknisk regelverk, dispensasjonssøknader

Dispensasjonssøknader

I 2023 er det behandlet xxx dispensasjonssøknader. xx av dispensasjonene ble avslått. Tabellen under gir oversikt over hvilke kravbøker som har flest dispensasjonssøknader:

Bok Mottatte søknader (tall er ikke oppdatert)
Signal/Prosjektering og bygging 106
Overbygning/Prosjektering og bygging 79
Kontaktledning/Prosjektering og bygging 92
Felles elektro 15
Underbygning/Prosjektering og bygging 16
Bruer/Prosjektering og bygging 16
Øvrige bøker 55

Krav det ofte søkes om dispensasjon fra

Noen krav i Teknisk regelverk blir det søkt om dispensasjon fra gjentatte ganger. Tabellen under viser hvilke regelverkskrav det oftest er søkt dispensasjon fra i 2023. Vi benytter disse tallene i vår vurdering av om kravet er godt nok formulert eller om kravet fortsatt er relevant.

Bok Kapittel Krav-ID Beskrivelse Antall
Kontaktledning/Prosjektering Seksjonering TRV:00929 Seksjonering ved innkjørstoppskilt på stasjonsområder – ERTMS 25
Kontaktledning/Prosjektering Mekanisk utforming av kontaktledningsanlegg TRV:00574 Ledningsføring over sporveksler 7
Signal/Prosjektering Forriglingsutrustning TRV:02566 Dekning for togvei 7
Signal/Prosjektering Forriglingsutrustning TRV:02567 Dekning for sikkerhetssone 7
Signal/Prosjektering Forriglingsutrustning TRV:02519 Sikkerhetsavstand 7
Bruer/Prosjektering og bygging Fri bredde og fri høyde under overgangsbruer TRV:05190 Fri bredde under overgangsbruer 3
Overbygning/Prosjektering Sporets Trasé TRV:02464 Dekningsgivende objekt 5
Overbygning/Prosjektering Sporkonstruksjoner TRV:02586 Sviller 3
Overbygning/Prosjektering Helsveist spor TRV:03376 Minste avstand mellom sveis og hull 3
Felles elektro Kabellegging og kabelkanaler TRV:00458 Kabelfritt profil 13
Tunneler/Vedlikehold Vann- og frostsikring TRV:00179 Ubeskyttet PE-skum 9


Tunneler/Vedlikehold: Vann- og frostsikring
Det er lagt inn et unntak fra TRV:000179 om maksimal størrelse og avstand mellom felt av ubeskyttet PE-skum.


Felles elektro: Kabellegging og kabelkanaler
Teksten i Teknisk regelverk med definisjonen av kabelfritt profil er presisert. og det tyder på at dette har redusert antall søknader for dispensasjon.


Forbedringsorienterte kvalitetskontroller

For å kontrollere etterlevelse av teknisk regelverk, og få tilbakemeldinger om hvordan krav oppfattes utføres det forbedringsorienterte kvalitetskontroller.

Prosjekt/Bane Tema / del av regelverk Rapport