Teknisk regelverk:Årsrapport 2023: Forskjell mellom sideversjoner
(Opprettet) |
|||
Linje 12: | Linje 12: | ||
Det er oppnevnt [[Rollebeskrivelse for fagansvarlig Teknisk regelverk|fagansvarlige]] som har ansvar for det faglige arbeidet med sin respektive fagdel av regelverket. Arbeidet koordineres av [[Rollebeskrivelse for regelverkskoordinator Teknisk regelverk|regelverkskoordinator for Teknisk regelverk]]. Drift og vedlikehold av den tekniske plattformen til Teknisk regelverk administreres av [[Rollebeskrivelse for systemansvarlig Teknisk regelverk|systemansvarlig for Teknisk regelverk]]. | Det er oppnevnt [[Rollebeskrivelse for fagansvarlig Teknisk regelverk|fagansvarlige]] som har ansvar for det faglige arbeidet med sin respektive fagdel av regelverket. Arbeidet koordineres av [[Rollebeskrivelse for regelverkskoordinator Teknisk regelverk|regelverkskoordinator for Teknisk regelverk]]. Drift og vedlikehold av den tekniske plattformen til Teknisk regelverk administreres av [[Rollebeskrivelse for systemansvarlig Teknisk regelverk|systemansvarlig for Teknisk regelverk]]. | ||
===Teknisk regelverk organisasjon | ===Teknisk regelverk organisasjon 2023=== | ||
Godkjenner: [[Bruker:Jcs|Christopher Schive]] | Godkjenner: [[Bruker:Jcs|Christopher Schive]] | ||
Sideversjonen fra 11. apr. 2024 kl. 12:28
Regelverksarbeid
I året som har gått har Teknologi og regelverk forbedret krav og veiledninger i teknisk regelverk.
Internasjonalt samarbeid, forskning og erfaringer fra drift og prosjekter er en svært viktig del av underlaget for endringer som gjøres i teknisk regelverk. Viktig er også den årlige gjennomgangen av alle innkomne dispensasjonssøknader. Statistikk som gir oss grunnlag for å vurdere om krav er uklart formulert, unødvendig.
Vi ser frem til å ytterligere å forbedre teknisk regelverk i 2024. Vi ønsker å være med å bidra til at vi får "mer jernbane for pengene" samtidig som den er sikker, robust og miljøvennlig.
Organisering av arbeidet
Arbeidet med teknisk regelverk er organisert som et internt arbeid i Bane NOR, Infrastruktur, Teknisk avdeling, Teknologi og Regelverk, hvor leder Regelverk og godkjenning er ansvarlig utgiver av Teknisk regelverk. Det er oppnevnt fagansvarlige som har ansvar for det faglige arbeidet med sin respektive fagdel av regelverket. Arbeidet koordineres av regelverkskoordinator for Teknisk regelverk. Drift og vedlikehold av den tekniske plattformen til Teknisk regelverk administreres av systemansvarlig for Teknisk regelverk.
Teknisk regelverk organisasjon 2023
Godkjenner: Christopher Schive
Regelverkskoordinator: Helén Helland
Systemansvarlig: Ingen resurs i 2023
Møter
I 2023 ble det avholdt x oppfølgingsmøter møter med de fagansvarlige og x møter med godkjenningsrådet.
Viktige aktiviteter
Felles elektro
Skilt
Bane NOR jobber kontinuerlig med å forbedre sikkerheten for de som skal passere våre planoverganger. I 2023 ble
Overbygning
De viktigste endringene i Overbygning/Prosjektering utført i 2023:
De viktigste endringene i Overbygning/Vedlikehold utført i 2023:
Underbygning
Tunneler
Bruer og konstruksjoner
Kontaktledning
Lavspenning og 22 kV
Banestrømforsyning
Signal
Ekom
Rolling stock
Endringer i Teknisk regelverk
Behandling av endringer
Endringer i Teknisk regelverk behandles i henhold til gjeldende instruks i Bane NORs styringssystem.
Endringer godkjennes av et godkjenningsråd som består av dedikerte personer fra Drift og teknologi og Utbygging.
Godkjenningsrådet i 2023 har bestått av:
- Teknisk regelverk: Christopher Schive (Stedfortredende redaktør: Terje Sivertsen)
- Trafikk: Erik Borgersen
- Prosjekter: Brede Nermoen, Johan Seljås og Hege Magnussen
- Infrastruktureier: Tony Dæmring
Forslag til endringer
Gjennom forslagsapplikasjonen er det mottatt xxx forslag til endring av Teknisk regelverk hvorav xxx er ferdig behandlet. Av disse ble xx forkastet. "Forkastede forslag" inneholder også forslag som er sendt tilbake til forslagsstiller med anmodning om mer informasjon/dokumentasjon. Tabellen viser de regelverksbøkene som har fått høyest antall innkomne endringsforslag (ikke endret ennå):
Bok | Innkomne forslag |
---|---|
501 Felles bestemmelser | 20 |
510 Felles elektro | 30 |
515 Skilt | 25 |
520 Underbygning, prosjektering og bygging | 25 |
521 Tunneler, prosjektering og bygging | 6 |
522 Underbygning, vedlikehold | 4 |
523 Tunneler, vedlikehold | 1 |
525 Bruer, prosjektering og bygging | 32 |
530 Overbygning, prosjektering | 35 |
531 Overbygning, bygging | 4 |
532 Overbygning, vedlikehold | 21 |
540 Kontaktledning, prosjektering og bygging | 33 |
542 Kontaktledning, vedlikehold | 6 |
543 Lavspenning og 22 kV, prosjektering | 6 |
544 Lavspenning og 22 kV, bygging | 2 |
545 Lavspenning og 22 kV, vedlikehold | 1 |
546 Banestrømforsyning, prosjektering og bygging | 5 |
547 Banestrømforsyning, bygging | 0 |
548 Banestrømforsyning, vedlikehold | 0 |
550 Signal, prosjektering | 32 |
551 Signal, bygging | 11 |
552 Signal, vedlikehold | 21 |
553 Signal, kontroll | 19 |
560 Tele, prosjektering og bygging | 7 |
562 Tele, vedlikehold | 3 |
590 Rolling stock | 1 |
Dispensasjoner fra krav i teknisk regelverk
Behandling av dispensasjonssøknader
Dispensasjonssøknader behandles i henhold til intern Instruks for søknad og behandling av dispensasjon fra Teknisk regelverk Dispensasjonssøknader behandles gjennom Teknisk regelverk, dispensasjonssøknader
Dispensasjonssøknader
I 2023 er det behandlet xxx dispensasjonssøknader. xx av dispensasjonene ble avslått. Tabellen under gir oversikt over hvilke kravbøker som har flest dispensasjonssøknader:
Bok | Mottatte søknader (tall er ikke oppdatert) |
---|---|
Signal/Prosjektering og bygging | 106 |
Overbygning/Prosjektering og bygging | 79 |
Kontaktledning/Prosjektering og bygging | 92 |
Felles elektro | 15 |
Underbygning/Prosjektering og bygging | 16 |
Bruer/Prosjektering og bygging | 16 |
Øvrige bøker | 55 |
Krav det ofte søkes om dispensasjon fra
Noen krav i Teknisk regelverk blir det søkt om dispensasjon fra gjentatte ganger. Tabellen under viser hvilke regelverkskrav det oftest er søkt dispensasjon fra i 2023. Vi benytter disse tallene i vår vurdering av om kravet er godt nok formulert eller om kravet fortsatt er relevant.
Bok | Kapittel | Krav-ID | Beskrivelse | Antall |
---|---|---|---|---|
Kontaktledning/Prosjektering | Seksjonering | TRV:00929 | Seksjonering ved innkjørstoppskilt på stasjonsområder – ERTMS | 25 |
Kontaktledning/Prosjektering | Mekanisk utforming av kontaktledningsanlegg | TRV:00574 | Ledningsføring over sporveksler | 7 |
Signal/Prosjektering | Forriglingsutrustning | TRV:02566 | Dekning for togvei | 7 |
Signal/Prosjektering | Forriglingsutrustning | TRV:02567 | Dekning for sikkerhetssone | 7 |
Signal/Prosjektering | Forriglingsutrustning | TRV:02519 | Sikkerhetsavstand | 7 |
Bruer/Prosjektering og bygging | Fri bredde og fri høyde under overgangsbruer | TRV:05190 | Fri bredde under overgangsbruer | 3 |
Overbygning/Prosjektering | Sporets Trasé | TRV:02464 | Dekningsgivende objekt | 5 |
Overbygning/Prosjektering | Sporkonstruksjoner | TRV:02586 | Sviller | 3 |
Overbygning/Prosjektering | Helsveist spor | TRV:03376 | Minste avstand mellom sveis og hull | 3 |
Felles elektro | Kabellegging og kabelkanaler | TRV:00458 | Kabelfritt profil | 13 |
Tunneler/Vedlikehold | Vann- og frostsikring | TRV:00179 | Ubeskyttet PE-skum | 9 |
Tunneler/Vedlikehold: Vann- og frostsikring
Det er lagt inn et unntak fra TRV:000179 om maksimal størrelse og avstand mellom felt av ubeskyttet PE-skum.
Felles elektro: Kabellegging og kabelkanaler
Teksten i Teknisk regelverk med definisjonen av kabelfritt profil er presisert. og det tyder på at dette har redusert antall søknader for dispensasjon.
Forbedringsorienterte kvalitetskontroller
For å kontrollere etterlevelse av teknisk regelverk, og få tilbakemeldinger om hvordan krav oppfattes utføres det forbedringsorienterte kvalitetskontroller.
Prosjekt/Bane | Tema / del av regelverk | Rapport |
---|---|---|