TRV:00075: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Rettet kravlokasjon til aktuelt avsnitt.)
(Fjernet hakeparenteser)
 
(6 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 2: Linje 2:
|ID=TRV:00075
|ID=TRV:00075
|bok=521
|bok=521
|Kapittel=8
|Kapittel=7
|Vedlegg=
|kravtype=Utformingskrav
|kravtype=Utformingskrav
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Trykk- og suglaster:''' Karakteristiske trykk- og suglaster er gitt i Tabell: [[TABELL:Karakteristiske trykk- og suglaster|Karakteristiske trykk- og suglaster]].</onlyinclude>
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Trykk- og suglaster:''' Karakteristiske trykk- og suglaster er gitt i Tabell: [[TABELL:Karakteristiske trykk- og suglaster|Karakteristiske trykk- og suglaster]].
|Grafikkvisning=
{{:TABELL:Karakteristiske trykk- og suglaster}}
|Relatert krav=
 
|Opprettet=
Forutsetninger:
|Referanse=
* Enkeltsporet tunnel med tverrsnitt 50-60 m<sup>2</sup>
* Dobbeltsporet tunnel med tverrsnitt 90-100 m<sup>2</sup>
* Ballastspor
* Ingen trykkavlastning
 
Størrelsene av trykk- og suglaster skal vurderes spesielt ved:
* Fastspor
* Avvik fra forutsatt tunneltverrsnitt
* Avvik fra forutsatt hastighet</onlyinclude>
|Kravhensikt=Høye hastigheter medfører store aerodynamiske påkjenninger for tog og banenære installasjoner, og disse effektene merkes spesielt i tunneler, både for mennesker om bord for konstruksjoner i tunnel. Normalprofilene må derfor tilpasses i størrelse slik at uheldige trykkendringer ikke oppstår. Komfortkrav er angitt i [[Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Normalprofil for tunneler]].
|Endringsartikler=[[520_2013_Endringsartikkel_519|Endringsartikkel 519]]
|Relatert krav=TRV:00773
|Opprettet=2013-01-22
|Referanse=Kravet er harmonsiert med det svenske regelverket.
|Status=Gjeldende
|Status=Gjeldende
|Banedataobjekt=
|Banedataobjekt=Tunnel
|Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Laster#Variable laster]]
|Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Laster#Variable laster]]
}}
}}

Siste sideversjon per 31. jan. 2025 kl. 08:49

ID TRV:00075
Bok 521
Kapittel 7
Vedlegg
Kravtype Utformingskrav
Kravtekst Trykk- og suglaster: Karakteristiske trykk- og suglaster er gitt i Tabell: Karakteristiske trykk- og suglaster.
Tabell: Karakteristiske trykk- og suglaster
Last fra togtrafikk Enkeltsporet tunnel (kN/m2) Dobbeltsporet tunnel (kN/m2)
V ≤ 200 km/h
±3
±4
200 < V ≤ 250 km/h
±4
±5

Forutsetninger:

  • Enkeltsporet tunnel med tverrsnitt 50-60 m2
  • Dobbeltsporet tunnel med tverrsnitt 90-100 m2
  • Ballastspor
  • Ingen trykkavlastning

Størrelsene av trykk- og suglaster skal vurderes spesielt ved:

  • Fastspor
  • Avvik fra forutsatt tunneltverrsnitt
  • Avvik fra forutsatt hastighet
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt Høye hastigheter medfører store aerodynamiske påkjenninger for tog og banenære installasjoner, og disse effektene merkes spesielt i tunneler, både for mennesker om bord for konstruksjoner i tunnel. Normalprofilene må derfor tilpasses i størrelse slik at uheldige trykkendringer ikke oppstår. Komfortkrav er angitt i Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Normalprofil for tunneler.
Endringsartikler Endringsartikkel 519
Relatert krav TRV:00773
Opprettet 2013-01-22
Referanse Kravet er harmonsiert med det svenske regelverket.
Status Gjeldende
Banedataobjekt Tunnel
Kravlokasjon Tunneler/Prosjektering og bygging/Laster#Variable laster