Teknisk regelverk:Årsrapport 2014: Forskjell mellom sideversjoner
m (→Teknisk regelverk organisasjon 2014: lagt til FM) |
m (→Dispensasjonssøknader i 2014: oppdatert antall mottatte søknader for Skilt) |
||
Linje 263: | Linje 263: | ||
| [[Felles elektro]] || 10 || 6 || 1 || 12 | | [[Felles elektro]] || 10 || 6 || 1 || 12 | ||
|- | |- | ||
| [[Skilt]] || | | [[Skilt]] || 0 || 0 || 0 || 0 | ||
|- | |- | ||
| [[Underbygning/Prosjektering og bygging]] || 13 || 7 || 1 || 5 | | [[Underbygning/Prosjektering og bygging]] || 13 || 7 || 1 || 5 |
Sideversjonen fra 24. mar. 2015 kl. 09:00
Regelverksarbeid
Organisering av arbeidet
Arbeidet med teknisk regelverk er organisert som et internt prosjekt i Teknologistaben, hvor seksjonsleder for Regelverk & Spesifikasjoner er prosjekteier og ansvarlig utgiver av Teknisk regelverk. Det er oppnevnt fagansvarlige som har ansvar for det faglige arbeidet med sin respektive fagdel av regelverket. Arbeidet koordineres av Regelverkskoordinator Teknisk regelverk. Drift og vedlikehold av den tekniske plattformen til Teknisk regelverk administreres av Systemansvarlig Teknisk regelverk.
Teknisk regelverk organisasjon 2014
Prosjekteier: Christopher Schive
Regelverkskoordinator: Helén Helland
Systemansvarlig: Stanislav Pika
Møter
I 2014 er det avholdt 7 møter.
Viktige aktiviteter i 2014
Felles elektro
Skilt
Underbygning
Tunneler
Det er gjennomført 2 endringer i Prosjektering og bygging:
- Nytt krav til påkjørselslaster iht. UIC 777-2 er tatt inn i regelverket
- Endret krav til telefonnr. på skilt til togledersentral til et kan-krav
For Vedlikehold er det ikke gjennomført noen endringer.
Bruer
Overbygning
Kontaktledning
Lavspenning
Banestrømforsyning
Det er utført en gjennomgripende revisjon av kapittelet Koblingsanlegg. Det nye kapittelet gjelder både for prosjektering og bygging. Denne gjennomgangen har også ført til endrigner av andre deler av Banestrømfosyning.
Andre endringer er:
- Generelle tekniske krav der endringer relatert til: Tilrettelegging for vedlikehold, levetid stasjonsanlegg og EMC-krav til matestasjoner.
- Noen nye krav for kraftsystem som omhandler: Selvstendighet, koblingsmuligheter, uavhengige spor, lav spenning og forstyrrelser.
- Noen nye krav for matestasjoner som omhandler: Spenning og frekvens, standardiserte systembilder og symboler, behov for koblingsanlegg, levetid stasjonsanlegg, lavfrekvente sporfelt, verifikasjonskrav og dokumentasjonskrav og EMC generelt.
Signal
Tele
For Prosjektering og bygging er innholdet i følgende kapitler kvalitetssikret, en del endringer er foretatt og feil er rettet:
- Generelle tekniske krav
- Dokumentasjon
- Kabelanlegg
- Transmisjonssystemer
- Informasjonssystemer.
Kapittel Teleteknisk bygninger og rom i Vedlikehold er supplert med nytt avsnitt Adgangskontrollanlegg.
Rolling stock
Endringer i Teknisk regelverk 2014
Behandling av endringer
Endringer i Teknisk regelverk behandles i henhold til Instruks for endring av Teknisk regelverk.
Endringer godkjennes av et godkjenningsråd som består av dedikerte personer fra Teknologi, Utbygging, Bane og Trafikk og marked.
Godkjenningsrådet i 2014 har bestått av:
Seksjonsleder Regelverk & Spesifikasjoner: Christopher Schive
Seksjonsleder Baneteknikk: Trond Børsting
Seksjonsleder Elkraft: Tore Telstad
Enhetsleder Signal: Atle Gundersen
Enhetsleder Rullende Materiell: Bjørn Ukkestad
Utbygging: Finn Holom
Bane: Jens Melsom
Trafikk og marked: Erik Borgersen
Forslag til endringer
Gjennom forslagsapplikasjonen er det mottat 260 forslag til endring av Teknisk regelverk hvorav 229 er behandlet. Forslagene som er behandlet fordeler seg slik:
Kolonnen "Forkastede forslag" inneholder også forslag som er sendt tilbake til forslagsstiller med anmodning om mer informasjon/dokumentasjon.
Hvor kommer forslagene fra
Tabellen under gir en oversikt over hvem som har sendt inn forslag til endring av Teknisk regelverk.
Dispensasjoner fra krav i teknisk regelverk
Behandling av dispensasjonssøknader
Dispensasjonssøknader behandles i henhold til Instruks for søknad og behandling av dispensasjon fra Teknisk regelverk Dispensasjonssøknader behandles gjennom Applikasjon for dispensasjonssøknader
Dispensasjonssøknader i 2014
I 2014 er det behandlet 164 dispensasjonssøknader. Dette er en svak oppgang i antall søknader i forhold til 2013. Noe av årsaken til denne økningen er økt utbyggingsaktivitet på våre linjer. Tabellen under gir oversikt over antall søknader fordelt på de ulike delene av Teknisk regelverk.
Med returnert menes søknader som er returnert enten fordi søknad ikke var nødvendig, eller fordi søknad manglet vesentlige opplysninger og disse ennå ikke er fremskaffet.
Krav det ofte søkes om dispensasjon fra
Noen krav i Teknisk regelverk blir det søkt om dispensasjon fra gjentatte ganger. Det er søkt om dispensasjon 4 eller flere ganger fra 3 krav i Teknisk regelverk. Tabellen under viser hvilke 3 regelverkskrav det oftest er søkt dispensasjon fra i 2013.
Krav | Mottatte søknader | Søknader innvilget | Søknader avslått | Søknader returnert |
---|---|---|---|---|
Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner - Plattformhøyder og avstand spormidt - plattformkant | 11 | 2 | 1 | 8 |
Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner - Spor mot plattformer (radius min 2000 meter) | 13 | 3 | 0 | 10 |
Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner#Sikkerhetssone | 5 | 3 | 1 | 1 |
Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner#Plattformhøyde
Det har vært stor aktivitet knyttet til plattformforlengelser i 2013. Det søkes i en del tilfeller om å bygge lav (550 mm) plattformhøyde. Dispensasjoner som er innvilget for å bygge lav plattformhøyde er to plattformer på Rørosbanen der øvrige nye plattformer er bygget i denne høyden.
Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner - Spor mot plattformer (radius min 2000 meter)
Det har vært stor aktivitet knyttet til plattformforlengelser i 2013. Mange av disse plattformene befinner seg i spor som ligger i kurve omgitt av mye bebyggelse og annen infrastruktur. Oppfyllelse av dette kravet medfører derfor ofte enorme kostnader i form av sanering/fytting av bygninger og konstruksjoner.
Fra 2014 er kravet om minste kurveradius for spor mot plattform endret slik at R>2000 meter bare blir gjeldende for nye plattformer. Denne endringen gjenspeiler teksten i Jernbaneinfrastrukturforskriften og den senere tids praksis fra SJT. Denne endringen vil trolig medføre en stor reduksjon i antall dispensasjonssøknader fra dette kravet.
Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner#Sikkerhetssone
Det har vært stor aktivitet knyttet til plattformforlengelser i 2013. Det er innvilget 3 dispensasjoner fra dette kravet med ulik årsak. En midlertidig dispensasjon pga. at kulde og snødekke forhindret markering av sikkerhetssonen, en dispensasjon for å anvende 3 mm taktilt dekke i stedet for 5 mm, og en dispensasjon for en mast som er marginalt nærmere sikkerhetssonen enn hva kravet tillater.
Forbedringsorienterte kvalitetskontroller
For å kontrollere etterlevelse av teknisk regelverk, og få tilbakemeldinger om hvordan krav oppfattes, er det i 2013 gjennomført to forbedringsorienterte kvalitetskontroller. Tabellen under viser hvilke revisjoner som er gjennomført i 2014.
Prosjekt/Bane | Tema / del av regelverk | Rapport |
---|---|---|
Fellesprosjektet parsell 1, FP1, Korslund | Underbygning/Prosjektering og bygging/Drenering | Forbedringsorientert kvalitetskontroll 2014-01 |