540 2019 Endringsartikkel 2452: Forskjell mellom sideversjoner
(→Beskrivelse av endringen: Lagt inn forslag til endringen.) |
|||
Linje 29: | Linje 29: | ||
Det er avvikende krav til avstand for skiftelengde i Tekniks regelverk, Signal og «Engineering Guidelines» for ERTMS. Dette er avhengig av kravendring i [[Signal/Prosjektering/ETCS#Plassering|Signal, Prosjektering, ETCS, Plassering]] krav d) '''Innkjørstoppskilt:'''. Dette er sendt som [https://trv.banenor.no/endringsforslag/forslag/2471 endringsforslag 2471]. | Det er avvikende krav til avstand for skiftelengde i Tekniks regelverk, Signal og «Engineering Guidelines» for ERTMS. Dette er avhengig av kravendring i [[Signal/Prosjektering/ETCS#Plassering|Signal, Prosjektering, ETCS, Plassering]] krav d) '''Innkjørstoppskilt:'''. Dette er sendt som [https://trv.banenor.no/endringsforslag/forslag/2471 endringsforslag 2471]. | ||
Foreslår å endre alle referanser for punkt 4 gjennomgående i Teknisk regelverk, Kontaktledning til følgende: | |||
<big>'''Seksjonering ved innkjørstoppskilt på stasjonsområder – ERTMS'''</big> | <big>'''Seksjonering ved innkjørstoppskilt på stasjonsområder – ERTMS'''</big> | ||
# Verifikasjon: Avstand «c» mellom innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i [[Signal/Prosjektering/ETCS#Plassering|🔗 Signal, Prosjektering, ECTS, Stoppskilt, Plassering - krav d)]]. | # Verifikasjon: Avstand «c» mellom innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i [[Signal/Prosjektering/ETCS#Plassering|🔗 Signal, Prosjektering, ECTS, Stoppskilt, Plassering - krav d)]]. |
Sideversjonen fra 26. nov. 2019 kl. 12:47
Endringsinformasjon
EndringsID | 2452 |
Forslagsdato | 26.09.2019 |
Forslagsstiller | Anders Roberg |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 540 Kontaktledning, prosjektering og bygging |
Kapittel | 7 seksjonering |
Avsnitt | 4.2.2 |
Forslagstekst | 3. Utførelse: Avstand «a+b+a» mellom innkjørstoppskilt og stoppskilt (grense for skifting) skal koordineres med signalanlegget slik at avstand «a» mellom innerste mast for seksjonsutligger (Mn+m) og stoppskilt blir > 10 m.
4. Verifikasjon: Avstand «c» mellom innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i «Engineering Guidelines» (ERTMS) som angir ≥ 400 m. |
Referansedokumenter |
Beskrivelse av endringen
Punkt 3. i forslagsstillers endringsforlag blir behandlet i 540 2019 Endringsartikkel 2445. Gjelder avstandskrav mellom lyssignal/stoppskilt og kontaktledningsmast.
Punkt 4. i forslagsstillers endringsforlag må samordnes med fagansvarlig Signal og sendes på høring før endringen kan behandles i godkjenningsrådet. Dette handler om at krav må være samstente på tvers av fagområder. Det er avvikende krav til avstand for skiftelengde i Tekniks regelverk, Signal og «Engineering Guidelines» for ERTMS. Dette er avhengig av kravendring i Signal, Prosjektering, ETCS, Plassering krav d) Innkjørstoppskilt:. Dette er sendt som endringsforslag 2471.
Foreslår å endre alle referanser for punkt 4 gjennomgående i Teknisk regelverk, Kontaktledning til følgende: Seksjonering ved innkjørstoppskilt på stasjonsområder – ERTMS
- Verifikasjon: Avstand «c» mellom innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i 🔗 Signal, Prosjektering, ECTS, Stoppskilt, Plassering - krav d).
Seksjonering ved innkjørhovedsignal på stasjonsområder – Konvensjonelle lyssignaler
- Verifikasjon: Avstand «c» mellom innkjørhovedsignal og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i 🔗 Signal, Prosjektering, Lyssignal, Hovedsignal - krav j).
Seksjonering ved innkjørhovedsignal på stasjonsområder – Konvensjonelle lyssignaler, symmetrisk plassering
- Verifikasjon: Avstand «c» mellom seksjoneringsstolpe og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i 🔗 Signal, Prosjektering, Lyssignal, Hovedsignal - krav j).
Vurdering av endringen
R - pålitelighet
A - tilgjengelighet
M - vedlikeholdbarhet
S - sikkerhet
L - levetid og kapasitet
Ø - økonomi
K - klima og miljø
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
Høringskommentarer
Innstilling fra fagansvarlig
Anbefaler at kravet i Teknisk regelver, Kontaktledning kun henviser til kravet i Teknisk regelverk, Signal ved hjelp av en direkte lenke.
Kravet i Teknisk regelverk, Kontaktledning bør derfor utformes slik som angitt i.
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
Prosjekter
Infrastruktureier
Teknologi
Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --