540 2019 Endringsartikkel 2452: Forskjell mellom sideversjoner
(→Vurdering av endringen: Lagt inn R, A, M, S, L, Ø og K vurderinger samt lenke til relevante vurderinger av endringen.) |
|||
Linje 62: | Linje 62: | ||
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | == Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | ||
For punkt 3 se [[540 2019 Endringsartikkel 2445]] | * For punkt 3 se [[540 2019 Endringsartikkel 2445]] | ||
For punkt 4 se [[550 2019 Endringsartikkel 2471]] | * For punkt 4 se [[550 2019 Endringsartikkel 2471]] | ||
== Høringskommentarer == | == Høringskommentarer == |
Sideversjonen fra 26. nov. 2019 kl. 13:09
Endringsinformasjon
EndringsID | 2452 |
Forslagsdato | 26.09.2019 |
Forslagsstiller | Anders Roberg |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 540 Kontaktledning, prosjektering og bygging |
Kapittel | 7 seksjonering |
Avsnitt | 4.2.2 |
Forslagstekst | 3. Utførelse: Avstand «a+b+a» mellom innkjørstoppskilt og stoppskilt (grense for skifting) skal koordineres med signalanlegget slik at avstand «a» mellom innerste mast for seksjonsutligger (Mn+m) og stoppskilt blir > 10 m.
4. Verifikasjon: Avstand «c» mellom innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i «Engineering Guidelines» (ERTMS) som angir ≥ 400 m. |
Referansedokumenter |
Beskrivelse av endringen
Punkt 3. i forslagsstillers endringsforlag blir behandlet i 540 2019 Endringsartikkel 2445. Gjelder avstandskrav mellom lyssignal/stoppskilt og kontaktledningsmast.
Punkt 4. i forslagsstillers endringsforlag må samordnes med fagansvarlig Signal og sendes på høring før endringen kan behandles i godkjenningsrådet. Dette handler om at krav må være samstente på tvers av fagområder. Det er avvikende krav til avstand for skiftelengde i Tekniks regelverk, Signal og «Engineering Guidelines» for ERTMS. Dette er avhengig av kravendring i Signal, Prosjektering, ETCS, Plassering krav d) Innkjørstoppskilt:. Dette er sendt som endringsforslag 2471.
Foreslår å endre alle referanser for punkt 4 gjennomgående i Teknisk regelverk, Kontaktledning til følgende: Seksjonering ved innkjørstoppskilt på stasjonsområder – ERTMS
- Verifikasjon: Avstand «c» mellom innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i 🔗 Signal, Prosjektering, ECTS, Stoppskilt, Plassering - krav d).
Seksjonering ved innkjørhovedsignal på stasjonsområder – Konvensjonelle lyssignaler
- Verifikasjon: Avstand «c» mellom innkjørhovedsignal og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i 🔗 Signal, Prosjektering, Lyssignal, Hovedsignal - krav j).
Seksjonering ved innkjørhovedsignal på stasjonsområder – Konvensjonelle lyssignaler, symmetrisk plassering
- Verifikasjon: Avstand «c» mellom seksjoneringsstolpe og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i 🔗 Signal, Prosjektering, Lyssignal, Hovedsignal - krav j).
Vurdering av endringen
R - pålitelighet
Påliteligheten sikres ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.
A - tilgjengelighet
Tilgjengeligheten sikres ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.
M - vedlikeholdbarhet
Vedlikeholdbarheten endres ikke som følge av å sikre at vstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass.
S - sikkerhet
Trafikksikkerheten opprettholdes ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.
L - levetid og kapasitet
Levetid og kapasitet sikres ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.
Ø - økonomi
Økonomien sikres ved at ombygging ikke vil bli påkrevd ettersom avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass.
K - klima og miljø
Klima og miljø påvirkes ikke ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
- For punkt 3 se 540 2019 Endringsartikkel 2445
- For punkt 4 se 550 2019 Endringsartikkel 2471
Høringskommentarer
Innstilling fra fagansvarlig
Anbefaler at kravet i Teknisk regelver, Kontaktledning kun henviser til kravet i Teknisk regelverk, Signal ved hjelp av en direkte lenke.
Kravet i Teknisk regelverk, Kontaktledning bør derfor utformes slik som angitt i Beskrivelse av endringen. Dette vil gjøre kravet i Teknisk regelverk, Kontaktledning uavhengig av hva som til enhver tid står beskrevet og kreves i Teknisk regelverk, Signal.
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
Prosjekter
Infrastruktureier
Teknologi
Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --