540 2019 Endringsartikkel 2452: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(→‎Vurdering av endringen: Lagt inn R, A, M, S, L, Ø og K vurderinger samt lenke til relevante vurderinger av endringen.)
Linje 62: Linje 62:


== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen ==
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen ==
For punkt 3 se [[540 2019 Endringsartikkel 2445]]
* For punkt 3 se [[540 2019 Endringsartikkel 2445]]
For punkt 4 se [[550 2019 Endringsartikkel 2471]]
* For punkt 4 se [[550 2019 Endringsartikkel 2471]]


== Høringskommentarer ==
== Høringskommentarer ==

Sideversjonen fra 26. nov. 2019 kl. 13:09

Endringsinformasjon

EndringsID 2452
Forslagsdato 26.09.2019
Forslagsstiller Anders Roberg
Klassifisering Kravendring
Bok 540 Kontaktledning, prosjektering og bygging
Kapittel 7 seksjonering
Avsnitt 4.2.2
Forslagstekst 3. Utførelse: Avstand «a+b+a» mellom innkjørstoppskilt og stoppskilt (grense for skifting) skal koordineres med signalanlegget slik at avstand «a» mellom innerste mast for seksjonsutligger (Mn+m) og stoppskilt blir > 10 m.

4. Verifikasjon: Avstand «c» mellom innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i «Engineering Guidelines» (ERTMS) som angir ≥ 400 m.

Referansedokumenter

Beskrivelse av endringen

Punkt 3. i forslagsstillers endringsforlag blir behandlet i 540 2019 Endringsartikkel 2445. Gjelder avstandskrav mellom lyssignal/stoppskilt og kontaktledningsmast.

Punkt 4. i forslagsstillers endringsforlag må samordnes med fagansvarlig Signal og sendes på høring før endringen kan behandles i godkjenningsrådet. Dette handler om at krav må være samstente på tvers av fagområder. Det er avvikende krav til avstand for skiftelengde i Tekniks regelverk, Signal og «Engineering Guidelines» for ERTMS. Dette er avhengig av kravendring i Signal, Prosjektering, ETCS, Plassering krav d) Innkjørstoppskilt:. Dette er sendt som endringsforslag 2471.

Foreslår å endre alle referanser for punkt 4 gjennomgående i Teknisk regelverk, Kontaktledning til følgende: Seksjonering ved innkjørstoppskilt på stasjonsområder – ERTMS

  1. Verifikasjon: Avstand «c» mellom innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i 🔗 Signal, Prosjektering, ECTS, Stoppskilt, Plassering - krav d).

Seksjonering ved innkjørhovedsignal på stasjonsområder – Konvensjonelle lyssignaler

  1. Verifikasjon: Avstand «c» mellom innkjørhovedsignal og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i 🔗 Signal, Prosjektering, Lyssignal, Hovedsignal - krav j).

Seksjonering ved innkjørhovedsignal på stasjonsområder – Konvensjonelle lyssignaler, symmetrisk plassering

  1. Verifikasjon: Avstand «c» mellom seksjoneringsstolpe og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i 🔗 Signal, Prosjektering, Lyssignal, Hovedsignal - krav j).

Vurdering av endringen

R - pålitelighet

Påliteligheten sikres ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.

A - tilgjengelighet

Tilgjengeligheten sikres ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.

M - vedlikeholdbarhet

Vedlikeholdbarheten endres ikke som følge av å sikre at vstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass.

S - sikkerhet

Trafikksikkerheten opprettholdes ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.

L - levetid og kapasitet

Levetid og kapasitet sikres ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.

Ø - økonomi

Økonomien sikres ved at ombygging ikke vil bli påkrevd ettersom avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass.

K - klima og miljø

Klima og miljø påvirkes ikke ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Anbefaler at kravet i Teknisk regelver, Kontaktledning kun henviser til kravet i Teknisk regelverk, Signal ved hjelp av en direkte lenke.

Kravet i Teknisk regelverk, Kontaktledning bør derfor utformes slik som angitt i Beskrivelse av endringen. Dette vil gjøre kravet i Teknisk regelverk, Kontaktledning uavhengig av hva som til enhver tid står beskrevet og kreves i Teknisk regelverk, Signal.

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

Prosjekter

Infrastruktureier

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --