540 2019 Endringsartikkel 2452: Forskjell mellom sideversjoner
(→Konklusjon: Endret kategori til Behandlet) |
|||
(13 mellomliggende versjoner av 7 brukere er ikke vist) | |||
Linje 41: | Linje 41: | ||
= Vurdering av endringen = | = Vurdering av endringen = | ||
== R - pålitelighet == | == R - pålitelighet == | ||
Påliteligheten sikres ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme. | |||
== A - tilgjengelighet == | == A - tilgjengelighet == | ||
Tilgjengeligheten sikres ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme. | |||
== M - vedlikeholdbarhet == | == M - vedlikeholdbarhet == | ||
Vedlikeholdbarheten endres ikke som følge av å sikre at vstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass. | |||
== S - sikkerhet == | == S - sikkerhet == | ||
Trafikksikkerheten opprettholdes ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme. | |||
== L - levetid og kapasitet == | == L - levetid og kapasitet == | ||
Levetid og kapasitet sikres ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme. | |||
== Ø - økonomi == | == Ø - økonomi == | ||
Økonomien sikres ved at ombygging ikke vil bli påkrevd ettersom avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass. | |||
== K - klima og miljø == | == K - klima og miljø == | ||
Klima og miljø påvirkes ikke ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme. | |||
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | == Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | ||
* For punkt 3 se [[540 2019 Endringsartikkel 2445]] | |||
* For punkt 4 se [[550 2019 Endringsartikkel 2471]], avslag fra fagansvarlig signal 9.12.2019. | |||
== Høringskommentarer == | == Høringskommentarer == | ||
Under beskrivelse av endringen er det en lenke til Signal/prosjektering hvor figuren i "grått" ikke lenger er korrekt.--[[Bruker:Kjell.holter|Kjell.holter]] ([[Brukerdiskusjon:Kjell.holter|diskusjon]]) 24. jan. 2020 kl. 10:19 (CET) | |||
= Innstilling fra fagansvarlig = | = Innstilling fra fagansvarlig = | ||
Anbefaler at kravet i Teknisk regelver, Kontaktledning kun henviser til kravet i Teknisk regelverk, Signal ved hjelp av en direkte lenke. | Anbefaler at kravet i Teknisk regelver, Kontaktledning kun henviser til kravet i Teknisk regelverk, Signal ved hjelp av en direkte lenke. | ||
Kravet i Teknisk regelverk, Kontaktledning bør derfor utformes slik som angitt i. | Kravet i Teknisk regelverk, Kontaktledning bør derfor utformes slik som angitt i [[#Beskrivelse av endringen|Beskrivelse av endringen]]. | ||
Dette vil gjøre kravet i Teknisk regelverk, Kontaktledning uavhengig av hva som til enhver tid står beskrevet og kreves i Teknisk regelverk, Signal. | |||
10.12.2019 | |||
Endringsforslaget #2471 er avslått fra fagansvarlig signal med begrunnelse i at avstandskravet i «Engineering Guidelines» for ERTMS kun er et ønske fra prsjekteringsmiljøet, ikke et krav. Kravet i signal regelverket opprettholdes derfor uendret. Endringen her i kontaktlednings regelverket vil ved den forelåtte løsningen kun henvise til signal regelverket uten å nevne noe avstandskrav. Dette vil være mer ryddig for alle parter. | |||
--[[Bruker:Biol|Bjørn Ivar Olsen]] ([[Brukerdiskusjon:Biol|diskusjon]]) 10. des. 2019 kl. 14:59 (CET) | |||
= Behandling i godkjenningsrådet = | = Behandling i godkjenningsrådet = | ||
== Trafikk == | == Trafikk == | ||
ok --[[Bruker:Boer|Erik Borgersen]] ([[Brukerdiskusjon:Boer|diskusjon]]) 22. jan. 2020 kl. 14:30 (CET) | |||
== Prosjekter == | == Prosjekter == | ||
OK--[[Bruker:Jse|Jse]] ([[Brukerdiskusjon:Jse|diskusjon]]) 20. jan. 2020 kl. 15:25 (CET) | |||
OK----[[Bruker:Kjell.holter|Kjell.holter]] ([[Brukerdiskusjon:Kjell.holter|diskusjon]]) 24. jan. 2020 kl. 10:18 (CET) | |||
== Infrastruktureier == | == Infrastruktureier == | ||
OK --[[Bruker:Nerbre|Nerbre]] ([[Brukerdiskusjon:Nerbre|diskusjon]]) 16. jan. 2020 kl. 17:33 (CET) | |||
== Teknologi == | == Teknologi == | ||
Kontrollert av --[[Bruker:Teltor|Tore Telstad]] ([[Brukerdiskusjon:Teltor|diskusjon]]) 15. jan. 2020 kl. 15:17 (CET) og lagt til "Endringsartikler til godkjenning". | |||
== Konklusjon == | == Konklusjon == | ||
Endringen gjennomføres | Endringen gjennomføres | ||
[[Kategori: | [[Kategori:Behandlede endringsartikler]] | ||
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! -- | -- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! -- |
Siste sideversjon per 30. jan. 2020 kl. 14:55
Endringsinformasjon
EndringsID | 2452 |
Forslagsdato | 26.09.2019 |
Forslagsstiller | Anders Roberg |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 540 Kontaktledning, prosjektering og bygging |
Kapittel | 7 seksjonering |
Avsnitt | 4.2.2 |
Forslagstekst | 3. Utførelse: Avstand «a+b+a» mellom innkjørstoppskilt og stoppskilt (grense for skifting) skal koordineres med signalanlegget slik at avstand «a» mellom innerste mast for seksjonsutligger (Mn+m) og stoppskilt blir > 10 m.
4. Verifikasjon: Avstand «c» mellom innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i «Engineering Guidelines» (ERTMS) som angir ≥ 400 m. |
Referansedokumenter |
Beskrivelse av endringen
Punkt 3. i forslagsstillers endringsforlag blir behandlet i 540 2019 Endringsartikkel 2445. Gjelder avstandskrav mellom lyssignal/stoppskilt og kontaktledningsmast.
Punkt 4. i forslagsstillers endringsforlag må samordnes med fagansvarlig Signal og sendes på høring før endringen kan behandles i godkjenningsrådet. Dette handler om at krav må være samstente på tvers av fagområder. Det er avvikende krav til avstand for skiftelengde i Tekniks regelverk, Signal og «Engineering Guidelines» for ERTMS. Dette er avhengig av kravendring i Signal, Prosjektering, ETCS, Plassering krav d) Innkjørstoppskilt:. Dette er sendt som endringsforslag 2471.
Foreslår å endre alle referanser for punkt 4 gjennomgående i Teknisk regelverk, Kontaktledning til følgende: Seksjonering ved innkjørstoppskilt på stasjonsområder – ERTMS
- Verifikasjon: Avstand «c» mellom innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i 🔗 Signal, Prosjektering, ECTS, Stoppskilt, Plassering - krav d).
Seksjonering ved innkjørhovedsignal på stasjonsområder – Konvensjonelle lyssignaler
- Verifikasjon: Avstand «c» mellom innkjørhovedsignal og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i 🔗 Signal, Prosjektering, Lyssignal, Hovedsignal - krav j).
Seksjonering ved innkjørhovedsignal på stasjonsområder – Konvensjonelle lyssignaler, symmetrisk plassering
- Verifikasjon: Avstand «c» mellom seksjoneringsstolpe og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel skal verifiseres å være i samsvar med avstandskrav gitt i 🔗 Signal, Prosjektering, Lyssignal, Hovedsignal - krav j).
Vurdering av endringen
R - pålitelighet
Påliteligheten sikres ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.
A - tilgjengelighet
Tilgjengeligheten sikres ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.
M - vedlikeholdbarhet
Vedlikeholdbarheten endres ikke som følge av å sikre at vstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass.
S - sikkerhet
Trafikksikkerheten opprettholdes ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.
L - levetid og kapasitet
Levetid og kapasitet sikres ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.
Ø - økonomi
Økonomien sikres ved at ombygging ikke vil bli påkrevd ettersom avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass.
K - klima og miljø
Klima og miljø påvirkes ikke ved at avstandskravet mellom seksjoneringsstolpe/innkjørhovedsignal/innkjørstoppskilt og innkjørtogveiens første sentralstilte, motrettede sporveksel beskrives bare en plass, dvs. i Teknisk regelverk, Signal hvor kravet hører hjemme.
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
- For punkt 3 se 540 2019 Endringsartikkel 2445
- For punkt 4 se 550 2019 Endringsartikkel 2471, avslag fra fagansvarlig signal 9.12.2019.
Høringskommentarer
Under beskrivelse av endringen er det en lenke til Signal/prosjektering hvor figuren i "grått" ikke lenger er korrekt.--Kjell.holter (diskusjon) 24. jan. 2020 kl. 10:19 (CET)
Innstilling fra fagansvarlig
Anbefaler at kravet i Teknisk regelver, Kontaktledning kun henviser til kravet i Teknisk regelverk, Signal ved hjelp av en direkte lenke.
Kravet i Teknisk regelverk, Kontaktledning bør derfor utformes slik som angitt i Beskrivelse av endringen. Dette vil gjøre kravet i Teknisk regelverk, Kontaktledning uavhengig av hva som til enhver tid står beskrevet og kreves i Teknisk regelverk, Signal.
10.12.2019 Endringsforslaget #2471 er avslått fra fagansvarlig signal med begrunnelse i at avstandskravet i «Engineering Guidelines» for ERTMS kun er et ønske fra prsjekteringsmiljøet, ikke et krav. Kravet i signal regelverket opprettholdes derfor uendret. Endringen her i kontaktlednings regelverket vil ved den forelåtte løsningen kun henvise til signal regelverket uten å nevne noe avstandskrav. Dette vil være mer ryddig for alle parter. --Bjørn Ivar Olsen (diskusjon) 10. des. 2019 kl. 14:59 (CET)
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
ok --Erik Borgersen (diskusjon) 22. jan. 2020 kl. 14:30 (CET)
Prosjekter
OK--Jse (diskusjon) 20. jan. 2020 kl. 15:25 (CET) OK----Kjell.holter (diskusjon) 24. jan. 2020 kl. 10:18 (CET)
Infrastruktureier
OK --Nerbre (diskusjon) 16. jan. 2020 kl. 17:33 (CET)
Teknologi
Kontrollert av --Tore Telstad (diskusjon) 15. jan. 2020 kl. 15:17 (CET) og lagt til "Endringsartikler til godkjenning".
Konklusjon
Endringen gjennomføres
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --