Banestrømforsyning/Prosjektering og bygging/Nødfrakobling: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
m (Fjerner revisjon 83727 av Sd (diskusjon))
Tagg: Endringsomgjøring
Linje 1: Linje 1:
__NUMBEREDHEADINGS__  
__NUMBEREDHEADINGS__  
=Hensikt og omfang =
= Hensikt og omfang =
Med Nødfrakobling (NFK) menes en funksjon for hurtig utkobling av kontaktledningsspenning en matestrekning hvor faren for en alvorlig hendelse er oppdaget og der frakoblingen vil bidra til å begrense eller fjerne faren. NFK utføres av togleder eller togekspeditør (TXP), og funksjonen er tilgjengelig alle elektrifiserte banestrekninger.
Nødfrakoblingens hensikt er at trafikkstyrer på en enkel måte hurtig kan koble ut spenningen kontaktledningsanlegget for å stoppe fremdriften på elektriske tog og forhindre berøring av spenningssatt anlegg et definert område.


=Teknisk løsning =
Dette dokumentet omfatter overordnede krav til prosjektering og bygging av nødfrakoblingen som funksjon. Kapittelet erstatter tidligere krav om og til egen nødfrakoblingsutrustning. Etter vedtak i Bane NORs infrastrukturledelse i 2017 erstattes denne utrustningen med en implementering av nødfrakoblingsfunksjonen i trafikkstyringssystemet (TMS) og fjernstyringssystemet for elkraft (FJEL) som en tilleggsbarriere etter ALARP-prinsippet.
Dagens utrustning består av kobbersløyfer mellom alle matestasjoner og med serielle reléer. Denne teknologien er foreldet, og ledergruppen i Infrastruktur bestemte 5. desember 2017 å digitalisere NFK. Ny løsning for NFK vil ha samme grensesnitt for togleder og TXP som i dag, men kommandoen vil gå til sentralen for fjernkontroll elkraft (FJEL). I FJEL vil systemet automatisk respondere med å sende UT-kommando til de relevante høyspenningsbrytere på aktuell strekning.  


For nærmere informasjon om nytt system – se EH-900125-000 (ENDRINGSANALYSE Vurdering av konsekvenser ved å overføre funksjonen for nødfrakobling til fjernstyringssystemet for elkraft).
= Funksjonskrav =
<onlyinclude>'''''TRV:07984'''''
</onlyinclude>


Ansvarlig for gjennomføring av digitaliseringsprosjektet er Infrastruktur/Energi. Ny løsning for NFK skal være på plass innen 2019. Etter dette kan alle eksisterende NFK-utrustning avvikles/saneres.
<onlyinclude>'''''TRV:07985'''''
</onlyinclude>


Som følge av ovenstående utgår alle krav til (infrastruktur)prosjekter om å bygge systemer/utrustning for NFK. Krav til den nye løsningen vil utvikles basert på føringene i nevnte endringsanalyse og i tett dialog mellom Teknologi (kravstiller) og brukere.
<onlyinclude>'''''TRV:07986'''''
</onlyinclude>

Sideversjonen fra 10. feb. 2021 kl. 19:44

__NUMBEREDHEADINGS__

Hensikt og omfang

Nødfrakoblingens hensikt er at trafikkstyrer på en enkel måte hurtig kan koble ut spenningen på kontaktledningsanlegget for å stoppe fremdriften på elektriske tog og forhindre berøring av spenningssatt anlegg på et definert område.

Dette dokumentet omfatter overordnede krav til prosjektering og bygging av nødfrakoblingen som funksjon. Kapittelet erstatter tidligere krav om og til egen nødfrakoblingsutrustning. Etter vedtak i Bane NORs infrastrukturledelse i 2017 erstattes denne utrustningen med en implementering av nødfrakoblingsfunksjonen i trafikkstyringssystemet (TMS) og fjernstyringssystemet for elkraft (FJEL) som en tilleggsbarriere etter ALARP-prinsippet.

Funksjonskrav

TRV:07984


TRV:07985


TRV:07986