TRV:00688: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
m (Opprettet) |
(Fått nytt kapittelnr.) |
||
(20 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
{{Krav | {{Krav | ||
|ID= | |ID=TRV:00688 | ||
|bok= | |bok=521 | ||
|Kapittel= | |Kapittel=11 | ||
|kravtype= | |Vedlegg= | ||
|Kravtekst=<onlyinclude></onlyinclude> | |kravtype=Utformingskrav, Sikkerhetskrav | ||
|Opprettet= | |Kravtekst=<onlyinclude>'''Montering av avsporingsindikatorer:''' Kravet gjelder for tunneler med lengde > 1000 m og tunnelrike strekninger. | ||
|Referanse= | |||
Avsporingsindikatorer skal monteres ved følgende tilfeller: | |||
* foran dobbeltsporede tunneler eller foran dobbeltsporede tunnelrike strekninger | |||
* foran tunneler med krysningsspor | |||
# Utførelse: Avsporingsindikatoren skal monteres i størrelsesorden 2-3 km foran tunnelportalen. | |||
# Utførelse: Avsporingsindikatoren skal monteres på hvert spor i forbindelse med siste hovedsignal/stoppskilt før innkjøring til tunnelen. | |||
For krav til prosjektering av avsporingsindikator, se [[Signal/Prosjektering/Andre_anlegg#Avsporingsindikator|Signal/Prosjektering/Andre anlegg#Avsporingsindiktator]]. | |||
</onlyinclude> | |||
|Grafikkvisning= | |||
|Krav følger av=Analyse | |||
|Kravhensikt=Avsporingsdeteksjon er en barriere som blant annet skal redusere sannsynlighet for sammenstøt som følge av at et avsporet godstog kommer inn i frittromsprofilet til et møtende persontog. Hensikten til plasseringskravet er at godstoget rekker å stoppe mellom indikatoren og tunnelportalen. | |||
|Endringsartikler= | |||
|Relatert krav= | |||
|Opprettet=2011/01/01 | |||
|Referanse=NSB Banedivisjonen, "Sikkerhetsveiledning for jernbanetunneler", DNV-rapport nr.92-3540. For sammendrag, se [http://www.jernbanekompetanse.no/wiki/Avsporingsindikator#Sikkerhetsveiledning_for_jernbanetunneler.2C_DNV_1993 Avsporingsindikator] | |||
|Status=Gjeldende | |Status=Gjeldende | ||
| | |Banedataobjekt=Tunnel | ||
|Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Sikkerhetstiltak#Avsporingsindikatorer]] | |||
|Nyttige lenker= | |||
}} | }} |
Siste sideversjon per 13. sep. 2023 kl. 12:44
ID | TRV:00688 |
---|---|
Bok | 521 |
Kapittel | 11 |
Vedlegg | |
Kravtype | Utformingskrav, Sikkerhetskrav |
Kravtekst | Montering av avsporingsindikatorer: Kravet gjelder for tunneler med lengde > 1000 m og tunnelrike strekninger.
Avsporingsindikatorer skal monteres ved følgende tilfeller:
For krav til prosjektering av avsporingsindikator, se Signal/Prosjektering/Andre anlegg#Avsporingsindiktator. |
Grafikkvisning | |
Krav følger av | Analyse |
Kravhensikt | Avsporingsdeteksjon er en barriere som blant annet skal redusere sannsynlighet for sammenstøt som følge av at et avsporet godstog kommer inn i frittromsprofilet til et møtende persontog. Hensikten til plasseringskravet er at godstoget rekker å stoppe mellom indikatoren og tunnelportalen.
|
Relatert krav | |
Opprettet | 2011/01/01 |
Referanse | NSB Banedivisjonen, "Sikkerhetsveiledning for jernbanetunneler", DNV-rapport nr.92-3540. For sammendrag, se Avsporingsindikator |
Status | Gjeldende |
Banedataobjekt | Tunnel |
Kravlokasjon | Tunneler/Prosjektering og bygging/Sikkerhetstiltak#Avsporingsindikatorer
|