TRV:00115: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(TRV 2.0 klar)
mIngen redigeringsforklaring
Linje 2: Linje 2:
|ID=TRV:00115
|ID=TRV:00115
|bok=521
|bok=521
|Kapittel=9
|Kapittel=8
|Vedlegg=
|Vedlegg=
|kravtype=Utførelseskrav
|kravtype=Utførelseskrav

Sideversjonen fra 15. des. 2022 kl. 09:43

ID TRV:00115
Bok 521
Kapittel 8
Vedlegg
Kravtype Utførelseskrav
Kravtekst Sprøytebetong: For krav til sprøytebetong til stabilitetssikring, se Statens vegvesen håndbok R761, Prosesskode - 1 prosess 33.4.
  1. Unntak: I jernbanetunneler der det blir installert en endelig permanent kledning med kontaktstøpt betonghvelv med membran eller sprøytebetongbasert kledning, skal midlere utført sprøytebetongtykkelse være minst lik de nominelle sprøytebetongtykkelsene angitt i Figur: Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer. Minste målte sprøytebetongtykkelse skal være minst 50 % av beskrevet midlere tykkelse.
  2. Unntak: Der lekkasjevann er saltvann, eller aggressivt av andre grunner, skal det benyttes en nominell sprøytebetongtykkelse på 10 cm.
Før påføring av sprøytebetong bør prosjektering av jordingsanlegget kontrolleres i tilfelle det er noe som skal jordes.
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt Sørge for at det stilles tilstrekkelig krav til sprøytebetong til stabilitetssikring.


Relatert krav
Opprettet 2011/01/01
Referanse Statens vegvesen håndbok R761, Prosesskode - 1 prosess 33.4.

NGI-rapport: Bergsikring etter Q-systemet i jernbanetunneler.

Sprøytebetongtykkelse 10 cm innført i regelverksversjonen av 13.09.2018, ref. Endringsartikkel 1925

Status Gjeldende
Banedataobjekt Tunnel
Kravlokasjon Tunneler/Prosjektering og bygging/Tunneldriving og stabilitetssikring#Stabilitetssikring