TRV:00105: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
mIngen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 11: | Linje 11: | ||
|Kravhensikt=Sørge for at Q-systemet benyttes som klassifiseringssystem for bestemmelse av stabilitetssikring. | |Kravhensikt=Sørge for at Q-systemet benyttes som klassifiseringssystem for bestemmelse av stabilitetssikring. | ||
|Endringsartikler=[[520_2013_Endringsartikkel_519|Endringsartikkel 519]] | |Endringsartikler=[[520_2013_Endringsartikkel_519|Endringsartikkel 519]] | ||
|Relatert krav= | |Relatert krav=[TRV:00106] | ||
|Opprettet=2013/01/22 | |Opprettet=2013/01/22 | ||
|Referanse= | |Referanse= |
Sideversjonen fra 23. aug. 2023 kl. 11:09
ID | TRV:00105 |
---|---|
Bok | 521 |
Kapittel | 8 |
Vedlegg | |
Kravtype | Utførelseskrav |
Kravtekst | Bergmasseklassifisering: Bergmassen skal klassifiseres etter Q-systemet som grunnlag for bestemmelse av stabilitetssikring.
Angitt Q-verdi er å anse som en veiledning om et sikringsnivå. Justeringer og detaljbeslutninger om sikring vil alltid måtte foretas på grunnlag av en ingeniørgeologisk vurdering. Det vil forekomme situasjoner der det lokalt vil være behov for detaljtilpasset sikring som f.eks. kan skyldes geometrien til sprekkesettene, geometrien til enkeltblokker som må sikres, eller lokalt skifrige og "småfalne" bergpartier som kan kreve sprøytebetong utover det gjennomsnittlige behovet for en gitt bergklasse.
|
Grafikkvisning | |
Krav følger av | |
Kravhensikt | Sørge for at Q-systemet benyttes som klassifiseringssystem for bestemmelse av stabilitetssikring. |
Endringsartikler | Endringsartikkel 519 |
Relatert krav | [[Relatert krav::[TRV:00106]]] |
Opprettet | 2013/01/22 |
Referanse | |
Status | Gjeldende |
Banedataobjekt | Tunnel |
Kravlokasjon | Tunneler/Prosjektering og bygging/Tunneldriving og stabilitetssikring#Stabilitetssikring |
Nyttige lenker | NGIs håndbok for Q-systemet 2015 |
Det finnes flere klassifiseringssystemer som kan brukes til å beskrive kvaliteten av bergmassen i tunneler og knytte denne til en passende bergsikring. Bane NOR benytter det norskutviklede og også internasjonalt brukte Q-systemet. Gjennom å beregne Q-verdi er det mulig å finne type og mengde sikring som tidligere er brukt i bergmasser med lignende kvaliteter. Q-systemet kan derfor benyttes som retningslinjer for å fastsette nødvendig stabilitetssikring og dokumentasjon av bergmassekvalitet.