Overbygning/Vedlikehold/Ballast: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Opprettet krav-ID)
(Overført krav TRV:04456 til artikkel)
Linje 7: Linje 7:


=Utløsende krav=
=Utløsende krav=
<onlyinclude>'''''TRV:04456'''''
[[TRV:04456|'''''TRV:04456''''']]<br /><br />{{:TRV:04456}}
   
   
a) Ballastrensing bør vurderes som et vedlikeholdstiltak når:
*det er problemer med å få justeringen til å stå, og årsaken til dette ligger i ballasten (ikke ustabile fyllinger).
*pukkprøver viser at pukken ikke tilfredsstiller krav til kornfordeling, slitestyrke og kornform
*man har problemer med vaskesviller, frost og tele i ballasten
</onlyinclude>
{{lærebokstoff|Høydefeil med bølgelengder mellom 3,5 og 30 m stammer i hovedsak fra dårlig ballast.}}
{{lærebokstoff|Høydefeil med bølgelengder mellom 3,5 og 30 m stammer i hovedsak fra dårlig ballast.}}



Sideversjonen fra 11. aug. 2021 kl. 08:38

__NUMBEREDHEADINGS__

Omfang

Kapitlet beskriver utløsende krav (toleranser) for ballast for følgende feilmoder:

  • Ustabilt spor pga. ballastens kvalitet
  • Manglende oppfyllelse av krav til kornform og fraksjon.

Utløsende krav

TRV:04456

Ballastrensing bør utføres når pukkprøver viser at masse av nedknust materiale (0/22,4 mm) overstiger 30% av prøvens totale masse.

  • Unntak: På Ofotbanen bør ballastrensing utføres når pukkprøver viser at masse av nedknust materiale (0/16 mm) overstiger 18 % av prøvens totale masse.
Høydefeil med bølgelengder mellom 3,5 og 30 m stammer i hovedsak fra dårlig ballast.

TRV:04457


▶ b) Ballastfornyelse skal ikke foretas ved skinnetemperaturer over 300C i helsveist spor.

TRV:04458

c) I hovedspor der ballastlaget ikke er bygd etter gjeldende regler, bør det gjennomføres systematisk ballastrensing. På andre spor bør det gjennomføres ballastrensing bare på steder med store problemer.

TRV:04459

d) På godstrafikkbaner bør ballasten byttes på spesielle problemsteder. Totalbytte gjøres bare etter økonomisk analyse som viser lønnsomhet.

Ballastrensing i sporveksler

TRV:04460

a) Når ballasten i sporveksler skal renses og fornyes, bør ballastrensingen også utføres 15 m foran og bak selve sporvekselen. Dette vil være med å hindre uheldige høydefeil med tanke på slitasje og drift av sporvekselen.

Rutiner for håndtering av ballastavfall

TRV:04461

a) Forurenset ballast er avfall og må håndteres etter dette regelverket. Det skal aldri legges igjen som ballastutvidelse eller ned i linjegrøfta. Gjenbruksmaterialer må tilfredsstille krav til gjenbruk (rent), eventuell tillatelse.

TRV:04462

b) Ballastavfall skal håndteres i samsvar med prosedyre for håndtering av ballastavfall jf. STY-601182 "Håndtering av ballastavfall".