TRV:00087
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Sideversjon per 19. des. 2024 kl. 14:00 av Jcs (diskusjon | bidrag) (Teksterstatting – «https://proing.banenor.no/wiki/veiledere/tunnelsikkerhet» til «https://oppslagsverk.banenor.no/prosjekteringsveilederen/sikkerhet-i-jernbanetunneler/krav-til-sikkerhetstiltak-og-prosjektering/»)
ID | TRV:00087 |
---|---|
Bok | 521 |
Kapittel | 7 |
Vedlegg | |
Kravtype | Funksjonskrav, Sikkerhetskrav |
Kravtekst | Brannlast: Ved brann skal vannsikringskonstruksjonen være brannbestandig i et tidsrom som er tilstrekkelig langt til at passasjerer og personale kan redde seg selv eller evakueres, og til at redningstjenestene kan utføre sitt arbeid. Dette tidsrommet skal være i samsvar med evakueringsscenarioene som er inntatt og beskrevet i beredskapsplanen, ref. TSI SRT 4.2.1.2 a) angitt i TRV:00619 i Tunneler/Prosjektering og bygging#Sikkerhetskrav.
For vurdering av opprettholdelse av løsmassetunneler, kulverter, snø- og rasoverbygg og tunnelportaler ved brann, se Bruer/Prosjektering og bygging/Laster#Ulykkeslaster fra brann. For vurdering av tidsrom og temperatur-/tidkurve, se Bane NORs veileder for tunnelsikkerhet, Tidsrom for opprettholdelse av tunnelstrukturen ved brann ved fare for tap av konstruksjon. |
Grafikkvisning | |
Krav følger av | |
Kravhensikt | Sikre integritet av konstruksjonen ved brann. Kravet er knyttet til evakuerings- og redningsfasen. For opprettholdelse av konstruksjonene ved fare for tap av konstruksjonen gjelder krav i Bruer og konstruksjoner/Prosjektering og bygging#Ulykkeslaster fra brann. |
Endringsartikler | Endringsartikkel 2904 |
Relatert krav | TRV:00619 |
Opprettet | 2011/01/01 |
Referanse | TSI SRT 2019 4.2.1.2 a). |
Status | Gjeldende |
Banedataobjekt | Tunnel |
Kravlokasjon | Tunneler/Prosjektering og bygging/Laster#Ulykkeslaster
|