Teknisk regelverk:Årsrapport 2014

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Sideversjon per 20. mar. 2015 kl. 09:05 av Hmh (diskusjon | bidrag) (→‎Dispensasjonssøknader i 2014: summert antall dispensasjonssøknader)

Regelverksarbeid

Organisering av arbeidet

Arbeidet med teknisk regelverk er organisert som et internt prosjekt i Teknologistaben, hvor seksjonsleder for Regelverk & Spesifikasjoner er prosjekteier og ansvarlig utgiver av Teknisk regelverk. Det er oppnevnt fagansvarlige som har ansvar for det faglige arbeidet med sin respektive fagdel av regelverket. Arbeidet koordineres av Regelverkskoordinator Teknisk regelverk. Drift og vedlikehold av den tekniske plattformen til Teknisk regelverk administreres av Systemansvarlig Teknisk regelverk.

Teknisk regelverk organisasjon 2014

Prosjekteier: Christopher Schive


Regelverkskoordinator: Helén Helland


Systemansvarlig: Stanislav Pika

Møter

I 2014 er det avholdt 7 møter.

Viktige aktiviteter i 2014

Felles elektro

Skilt

Underbygning

Tunneler

Bruer

Overbygning

Kontaktledning

Lavspenning

Banestrømforsyning

Signal

Tele

Rolling stock

Endringer i Teknisk regelverk 2014

Behandling av endringer

Endringer i Teknisk regelverk behandles i henhold til Instruks for endring av Teknisk regelverk.

Endringer godkjennes av et godkjenningsråd som består av dedikerte personer fra Teknologi, Utbygging, Bane og Trafikk og marked.


Godkjenningsrådet i 2014 har bestått av:

Seksjonsleder Regelverk & Spesifikasjoner: Christopher Schive

Seksjonsleder Baneteknikk: Trond Børsting

Seksjonsleder Elkraft: Tore Telstad

Enhetsleder Signal: Atle Gundersen

Enhetsleder Rullende Materiell: Bjørn Ukkestad

Utbygging: Finn Holom

Bane: Jens Melsom

Trafikk og marked: Erik Borgersen

Forslag til endringer

Gjennom forslagsapplikasjonen er det mottat 260 forslag til endring av Teknisk regelverk hvorav 229 er behandlet. Forslagene som er behandlet fordeler seg slik:

Kolonnen "Forkastede forslag" inneholder også forslag som er sendt tilbake til forslagsstiller med anmodning om mer informasjon/dokumentasjon.


Hvor kommer forslagene fra

Tabellen under gir en oversikt over hvem som har sendt inn forslag til endring av Teknisk regelverk.

Bok Interne forslag fra Teknologistaben Forslag fra andre i Jernbaneverket Forslag fra eksterne konsulenter/entrepenører Pålegg fra SJT Endring av lov/forskrift Endring som følge av ny teknologi/utstyr
Felles bestemmelser 22 3 0 0 0 0
Felles elektro 24 7 1 0 0 0
Skilt 2 2 1 0 0 0
Underbygning/Prosjektering og bygging 5 5 0 0 0 0
Underbygning/Vedlikehold 0 1 0 0 0 0
Tunneler/Prosjektering og bygging 4 1 3 0 0 0
Tunneler/Vedlikehold 0 0 0 0 0 0
Bruer/Prosjektering og bygging 3 3 0 0 0 0
Bruer/Vedlikehold 1 0 0 0 0 0
Overbygning/Prosjektering 18 19 10 0 0 0
Overbygning/Bygging 3 2 0 0 0 0
Overbygning/Vedlikehold 7 1 0 0 0 0
Kontaktledning/Prosjektering 24 4 1 0 0 0
Kontaktledning/Bygging 3 2 0 0 0 0
Lavspenning og 22 kV/Prosjektering 2 1 0 0 0 0
Banestrømforsyning/Prosjektering og bygging 10 0 0 0 0 0
Signal/Prosjektering 32 3 1 0 0 0
Signal/Bygging 3 2 0 0 0 0
Signal/Vedlikehold 4 5 0 0 0 0
Signal/Kontroll 5 0 0 0 0 0
Tele/Prosjektering og bygging 2 3 0 0 0 0
Tele/Vedlikehold 1 1 0 0 0 0
Rolling stock/Supplementary information and regulations 0 0 0 0 0 0
Totalt 175 64 18 0 3 2

Dispensasjoner fra krav i teknisk regelverk

Behandling av dispensasjonssøknader

Dispensasjonssøknader behandles i henhold til Instruks for søknad og behandling av dispensasjon fra Teknisk regelverk Dispensasjonssøknader behandles gjennom Applikasjon for dispensasjonssøknader

Dispensasjonssøknader i 2014

I 2014 er det behandlet 164 dispensasjonssøknader. Dette er en svak oppgang i antall søknader. Noe av årsaken til denne økningen er økt utbyggingsaktivitet på våre linjer. Tabellen under gir oversikt over antall søknader fordelt på de ulike delene av Teknisk regelverk.

Med returnert menes søknader som er returnert enten fordi søknad ikke var nødvendig, eller fordi søknad manglet vesentlige opplysninger og disse ennå ikke er fremskaffet.

DS2013.png

Krav det ofte søkes om dispensasjon fra

Noen krav i Teknisk regelverk blir det søkt om dispensasjon fra gjentatte ganger. Det er søkt om dispensasjon 4 eller flere ganger fra 3 krav i Teknisk regelverk. Tabellen under viser hvilke 3 regelverkskrav det oftest er søkt dispensasjon fra i 2013.

Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner#Plattformhøyde

Det har vært stor aktivitet knyttet til plattformforlengelser i 2013. Det søkes i en del tilfeller om å bygge lav (550 mm) plattformhøyde. Dispensasjoner som er innvilget for å bygge lav plattformhøyde er to plattformer på Rørosbanen der øvrige nye plattformer er bygget i denne høyden.

Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner - Spor mot plattformer (radius min 2000 meter)

Det har vært stor aktivitet knyttet til plattformforlengelser i 2013. Mange av disse plattformene befinner seg i spor som ligger i kurve omgitt av mye bebyggelse og annen infrastruktur. Oppfyllelse av dette kravet medfører derfor ofte enorme kostnader i form av sanering/fytting av bygninger og konstruksjoner.

Fra 2014 er kravet om minste kurveradius for spor mot plattform endret slik at R>2000 meter bare blir gjeldende for nye plattformer. Denne endringen gjenspeiler teksten i Jernbaneinfrastrukturforskriften og den senere tids praksis fra SJT. Denne endringen vil trolig medføre en stor reduksjon i antall dispensasjonssøknader fra dette kravet.

Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner#Sikkerhetssone

Det har vært stor aktivitet knyttet til plattformforlengelser i 2013. Det er innvilget 3 dispensasjoner fra dette kravet med ulik årsak. En midlertidig dispensasjon pga. at kulde og snødekke forhindret markering av sikkerhetssonen, en dispensasjon for å anvende 3 mm taktilt dekke i stedet for 5 mm, og en dispensasjon for en mast som er marginalt nærmere sikkerhetssonen enn hva kravet tillater.


Forbedringsorienterte kvalitetskontroller

For å kontrollere etterlevelse av teknisk regelverk, og få tilbakemeldinger om hvordan krav oppfattes, er det i 2013 gjennomført to forbedringsorienterte kvalitetskontroller. Tabellen under viser hvilke revisjoner som er gjennomført i 2013.

Prosjekt/Bane Tema / del av regelverk Rapport
Bane Energi Drift og prosjektet Fjernkontroll Elkraft (FJEL) Banestrømforsyning/Prosjektering og bygging Overordnet om fjernstyring Forbedringsorientert kvalitetskontroll 2013-01
Stor-Oslo/Høvik stasjon Overbygning/Prosjektering/Sporveksler og Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner Forbedringsorientert kvalitetskontroll 2013-02