TRV:00106: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(TRV 2.0 klar) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 2: | Linje 2: | ||
|ID=TRV:00106 | |ID=TRV:00106 | ||
|bok=521 | |bok=521 | ||
|Kapittel= | |Kapittel=8 | ||
|Vedlegg= | |Vedlegg= | ||
|kravtype=Utførelseskrav | |kravtype=Utførelseskrav |
Sideversjonen fra 15. des. 2022 kl. 09:42
ID | TRV:00106 |
---|---|
Bok | 521 |
Kapittel | 8 |
Vedlegg | |
Kravtype | Utførelseskrav |
Kravtekst | Sikringskategorier: Sikringskategorier, herunder boltelengde, bolteavstand, nominelle sprøytebetongtykkelser, sprøytebetongbuer mm., skal bestemmes ut fra Figur: Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer.
Prosjektering, utforming og utførelse av sikringstiltak (rørparaply, grunnfrysing, stålbuer mv.) i sikringskategori 9 skal vurderes særskilt for det enkelte prosjekt. Sikringstiltakene skal basere seg på nasjonale og internasjonale standarder. Q-systemet har sine begrensninger ved svake bergarter (Q < 1). Ved vurdering av sikringsbehov i slike bergarter bør andre metoder vurderes brukt i tillegg til sikring i henhold til Q-systemet. Det er viktig å kombinere bruken av Q-systemet med deformasjonsmålinger og numeriske simuleringer i skviseberg eller svært svakt berg. I dårlig bergmassekvalitet kan det være nødvendig å bruke forbolter, dvs. bolter foran stuff for å holde tunnelprofilet og unngå utrasing. Forbolting er ikke direkte inkludert i sikringsdiagrammet for Q-systemet. Den foreslåtte bergsikringen i bergmasser med lave Q-verdier er imidlertid basert på bruk av forbolting under driving. Behov for forbolter avhenger av spennet på bergrommet og kvaliteten på bergmassen. For ytterligere beskrivelse, se NGIs håndbok for Q-systemet 2015, kap. 5.4. For beskrivelse av hovedprinsipper for forbolting, se Statens vegvesen håndbok V521 Geologi og bergsikring i tunnel (april 2022).
|
Grafikkvisning | |
Krav følger av | |
Kravhensikt | Sørge for optimal bruk av Q-systemet i jernbanetunneler med bergnær vannsikringsløsning. |
Endringsartikler | Endringsartikkel 2353 |
Relatert krav | TRV:00109 |
Opprettet | 2019/09/09 |
Referanse | NGI-rapport: Bergsikring etter Q-systemet i jernbanetunneler. |
Status | Gjeldende |
Banedataobjekt | Tunnel |
Kravlokasjon | Tunneler/Prosjektering og bygging/Tunneldriving og stabilitetssikring#Stabilitetssikring |
Nyttige lenker | NGIs håndbok for Q-systemet 2015 |
De forskjellige Q-verdiene relateres til forskjellige typer permanent sikring gjennom et skjematisk sikringsdiagram.