TRV:00145: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
mIngen redigeringsforklaring
(TRV 2.0)
Linje 9: Linje 9:
* vannlekkasjer skal føres frostsikkert ned i dreneringssystemet</onlyinclude>
* vannlekkasjer skal føres frostsikkert ned i dreneringssystemet</onlyinclude>
|Grafikkvisning=
|Grafikkvisning=
|Kravhensikt=Angi formål med vannsikringsløsninger i jernbanetunneler.
|Kravhensikt=Direkte drypp og rennende vann som treffer konstruksjonselementer av betong eller stål medfører raskt skader og er ikke ønskelig i jernbanetunneler. Foruten rene drypp på utstyr, er det kombinasjonen fritt vann og frost som skaper de store driftsutfordringene. Oppbygging av is som innsnevrer profilet, danner istapper eller vokser inn i sporet kan forårsake avsporing.
|Endringsartikler=[[521_2015_Endringsartikkel_1265|Endringsartikkel 1265]]
|Endringsartikler=[[521_2015_Endringsartikkel_1265|Endringsartikkel 1265]]
|Relatert krav=
|Relatert krav=
Linje 17: Linje 17:
|Banedataobjekt=Tunnel
|Banedataobjekt=Tunnel
|Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Portaler og vannsikring#Vannsikringsløsninger for jernbanetunneler]]
|Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Portaler og vannsikring#Vannsikringsløsninger for jernbanetunneler]]
|Nyttige lenker=
|Nyttige lenker=[https://proing.banenor.no/wiki/veiledere/konstruksjonsprinsipp#vann-_og_frostproblematikk Bane NORs veileder for anbefalt konstruksjonsprinsipp for jernbanetunneler]
}}
}}

Sideversjonen fra 14. feb. 2023 kl. 13:08

ID TRV:00145
Bok 521
Kapittel 9
Vedlegg
Kravtype Funksjonskrav
Kravtekst Formål med vannsikringsløsning:
  • vannsikringen skal sikre at det unngås direkte drypp, rennende vann og isdannelse som kan treffe jernbanetekniske installasjoner
  • vannlekkasjer skal føres frostsikkert ned i dreneringssystemet
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt Direkte drypp og rennende vann som treffer konstruksjonselementer av betong eller stål medfører raskt skader og er ikke ønskelig i jernbanetunneler. Foruten rene drypp på utstyr, er det kombinasjonen fritt vann og frost som skaper de store driftsutfordringene. Oppbygging av is som innsnevrer profilet, danner istapper eller vokser inn i sporet kan forårsake avsporing.
Endringsartikler Endringsartikkel 1265
Relatert krav
Opprettet 2016/02/01
Referanse
Status Gjeldende
Banedataobjekt Tunnel
Kravlokasjon Tunneler/Prosjektering og bygging/Portaler og vannsikring#Vannsikringsløsninger for jernbanetunneler
Nyttige lenker Bane NORs veileder for anbefalt konstruksjonsprinsipp for jernbanetunneler