TRV:00145: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(TRV 2.0) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 17: | Linje 17: | ||
|Banedataobjekt=Tunnel | |Banedataobjekt=Tunnel | ||
|Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Portaler og vannsikring#Vannsikringsløsninger for jernbanetunneler]] | |Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Portaler og vannsikring#Vannsikringsløsninger for jernbanetunneler]] | ||
|Nyttige lenker=[https://proing.banenor.no/wiki/veiledere/konstruksjonsprinsipp#vann-_og_frostproblematikk Bane NORs veileder for anbefalt konstruksjonsprinsipp for jernbanetunneler] | |Nyttige lenker=[https://proing.banenor.no/wiki/veiledere/konstruksjonsprinsipp#vann-_og_frostproblematikk Bane NORs veileder for anbefalt konstruksjonsprinsipp for jernbanetunneler, kap. 4 Vann- og frostproblematikk] | ||
}} | }} |
Sideversjonen fra 14. feb. 2023 kl. 13:09
ID | TRV:00145 |
---|---|
Bok | 521 |
Kapittel | 9 |
Vedlegg | |
Kravtype | Funksjonskrav |
Kravtekst | Formål med vannsikringsløsning:
|
Grafikkvisning | |
Krav følger av | |
Kravhensikt | Direkte drypp og rennende vann som treffer konstruksjonselementer av betong eller stål medfører raskt skader og er ikke ønskelig i jernbanetunneler. Foruten rene drypp på utstyr, er det kombinasjonen fritt vann og frost som skaper de store driftsutfordringene. Oppbygging av is som innsnevrer profilet, danner istapper eller vokser inn i sporet kan forårsake avsporing. |
Endringsartikler | Endringsartikkel 1265 |
Relatert krav | |
Opprettet | 2016/02/01 |
Referanse | |
Status | Gjeldende |
Banedataobjekt | Tunnel |
Kravlokasjon | Tunneler/Prosjektering og bygging/Portaler og vannsikring#Vannsikringsløsninger for jernbanetunneler |
Nyttige lenker | Bane NORs veileder for anbefalt konstruksjonsprinsipp for jernbanetunneler, kap. 4 Vann- og frostproblematikk |