550 2023 Endringsartikkel 3648

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Sideversjon per 25. aug. 2023 kl. 09:26 av Jetsaf (diskusjon | bidrag) (Ny side: = Endringsinformasjon = {| class="wikitable" |- | EndringsID || 3648 |- | Forslagsdato || 05.05.2023 |- | Forslagsstiller || Maria Solemdal |- | Klassifisering || Kravendring |- | Bok ||…)

Endringsinformasjon

EndringsID 3648
Forslagsdato 05.05.2023
Forslagsstiller Maria Solemdal
Klassifisering Kravendring
Bok 550 Signal, prosjektering
Kapittel 5
Avsnitt TRV:02554
Forslagstekst Se vedlegg
Referansedokumenter

Vedlegg til endringsforslag på TRV02554.pdf

Systemdefinisjon

I Thales signalsystem er det i enkelte tilfeller tillat at en tog- eller skiftevei fastlegges med alternativ flankedekning i et signal selv om det er stilt togvei mot det flankedekkende signalet. Dette gjelder også når sikkerhetsavstanden bak det flankedekkende signalet, mot flanken til tog- og skifteveier i nabosporet, er kortere enn hva TRV tillater for togbevegelser bak sluttpunktet til en togvei.

Det er to krav som i disse tilfellene ikke blir oppfylt: TRV:02554 (gjelder for togvei) og TRV:02757 (gjelder for skiftevei)

Vurdering av endringen

For at det skal oppstå sammenstøt kreves det en rekke hendelser som må opptre i riktig rekkefølge innenfor et kort tidsrom.

  • Det fastlegges togvei mot et signal
  • Sporveksel i sikkerhetssonen for togveien kommer ut av kontroll
  • Det fastlegges en ny togvei i nabospor. Denne vil da søke dekning i signalet som står i stopp, men vil ikke ta hensyn til lengden på sikkerhetssonen.
  • Det første toget får en passhendelse forbi hovedsignal i stopp med ATC, og kommer inn i middel på nabospor.

Sannsynligheten for at disse hendelsene skal opptre er beregnet til å være mindre enn 1,2*E-12 pr time. Dette anses å være akseptabelt.

For å begrense dispensasjonssøknader for nye Thales-anlegg lages et vedlegg som beskriver spesielle forhold for anlegg av denne typen.

Forslag til nytt vedlegg: Spesielle forhold for Thales L90-5N

Hensikt og omfang

Ved prosjektering og nye anlegg eller ombygging av L90-5N skal avvik fra krav i Signal/Prosjektering identifiseres som beskrevet i styringssystemet. Funksjonaliteten i sikringsanlegg type L90-5N er basert på Thales generiske sikringsanlegg, slik at det vil finnes avvik mellom generisk funksjonalitet i L90-5N sikringsanlegg og kravene i Signal/Prosjektering. Avvik som er identifisert er vurdert, og kan være i følgende kategorier:

  • Ingen tiltak nødvendig
  • Tiltak kreves

Dette vedlegget beskriver avvik fra krav i Signal/Prosjektering. Der det ikke angis tiltak er det ikke nødvendig å søke om dispensasjon. For avvik hvor det kan gjøres avbøtende tiltak, er disse angitt som minimumstiltak. Minimumstiltakene er tilstrekkelig risikoreduserende slik at det kan gis dispensasjon fra kravet i Signal/Prosjektering. I det siste tilfellet skal det likevel søkes om dispensasjon, med referanse til dette vedlegget.

Dersom det identifiseres avvik ut over de som er nevnt i dette vedlegget, eller foreslås andre avbøtende tiltak må det søkes om dispensasjon på vanlig måte.

Identifiserte avvik, med tiltak

Gjeldende regelverk Avvik Minimumstiltak Kommentarer
TRV:02554

For at en togvei skal kunne fastlegges, skal den ikke ha noen felles del med sikkerhetssonen til en annen tog- eller skiftevei.

L90-5N er designet slik at trafikk kan opprettholdes i ett spor selv om en sporveksel i en overkjøringssløyfe fra nabospor kommer ut av kontroll.

Det er identifisert et mulig scenario hvor det blir mulig å stille en togvei med dekning i et signal (alternativ flankedekning) selv om sikkerhetssonen fra signalet (annen togveis sluttpunkt) til togveien blir for kort. For at scenarioet skal oppstå kreves feil på en sporveksel (opprinnelig flankedekning). I tillegg må begge togveiene stilles i riktig rekkefølge innenfor et kort tidsrom. For at dette skal føre til en hendelse må det ene toget i tillegg ha en passhendelse. Risikoen anses å være akseptabel så lenge det er ATC-overvåking mot signal i stopp.

Ingen tiltak.  
TRV:02757

For at en skiftevei skal kunne fastlegges, skal den ikke ha noen felles del med sikkerhetssonen til togvei.

L90-5N er designet slik at trafikk kan opprettholdes i ett spor selv om en sporveksel i en overkjøringssløyfe fra nabospor kommer ut av kontroll.

Det er identifisert et mulig scenario hvor det blir mulig å stille en skiftevei med dekning i et signal (alternativ flankedekning) selv om sikkerhetssonen fra signalet (annen togveis sluttpunkt) til togveien blir for kort. For at scenarioet skal oppstå kreves feil på en sporveksel (opprinnelig flankedekning). I tillegg må både tog- og skifteveien stilles i riktig rekkefølge og innenfor et kort tidsrom. For at dette skal føre til en hendelse må det ene toget i tillegg ha en passhendelse. Risikoen anses å være akseptabel så lenge det er ATC-overvåking mot signal i stopp.

Ingen tiltak.  


R - pålitelighet

Hjelpetekst: Systemets evne til å fungere som påkrevd, betingelsene som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd, og måtene systemet kan svikte på.

A - tilgjengelighet

Hjelpetekst: Hvor stor del av tiden systemet vil fungere som påkrevd.

M - vedlikeholdbarhet

Hjelpetekst: Vedlikeholdet som må utføres for at systemet skal kunne opprettholde og gjenopprette sin evne til å fungere som påkrevd.

S - sikkerhet

Hjelpetekst: Systemets evne til å kontrollere farer på overordnet jernbanesystemnivå.

Hjelpetekst: Muligheten for at farer kan oppstå dersom systemet svikter.

L - levetid og kapasitet

Hjelpetekst: Systemets forventede levetid.

Hjelpetekst: Relevante kapasitetsfaktorer (antall tog/skift, hastighet, hastighetsprofil, bremsekurver, kryssingstid, punktlighet, toglengde, plattformadkomst, aksellast, sportilgang, fleksibilitet, hensetting, strømforsyning, databehandling, kommunikasjon, kabelføringsveier, menneskelige faktorer, belastningsmotstand, robusthet, arbeid i og ved spor, etc.).

Ø - økonomi

Hjelpetekst: Systemets livsløpskostnader.

K - klima og miljø

Hjelpetekst: Betingelsene knyttet til klimatiske forhold.

Hjelpetekst: Miljøbelastninger.

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

Prosjekter

Infrastruktureier

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!