TRV:05048: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(korrigert kravlokasjon)
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 17: Linje 17:
</onlyinclude>
</onlyinclude>
|Grafikkvisning=
|Grafikkvisning=
|Kravhensikt=Kravet skal hindre at vindskjevheter utvikler til verdier som kan medføre fare for avsporing.
|Endringsartikler=
|Relatert krav=
|Relatert krav=
|Opprettet=2011/01/01
|Opprettet=2011/01/01
Linje 23: Linje 25:
|Banedataobjekt=
|Banedataobjekt=
|Kravlokasjon=[{{fullurl:532/15|#:~:text=TRV:05048}} Kravlokasjon]
|Kravlokasjon=[{{fullurl:532/15|#:~:text=TRV:05048}} Kravlokasjon]
|Nyttige lenker=
}}
}}

Siste sideversjon per 27. aug. 2024 kl. 09:05

ID TRV:05048
Bok 532
Kapittel 15
Vedlegg
Kravtype Funksjonskrav
Kravtekst ▶ Ved overskridelse av tiltaksgrensene skal vindskjevheter utbedres og kontrolleres manuelt slik at umiddelbar grenser i Tabell: Tillatte vindskjevheter med 2 meter målebasis og Tabell: Tillatte vindskjevheter med 9 meter målebasis ikke overskrides før neste måling.
  1. Ved overskridelse av tiltaksgrensene skal høyde- og overhøydefeil utbedres snarest, senest før neste måling.

Med snarest menes at utbedring skal gjennomføres ved første anledning ut fra praktiske og økonomiske vurderinger. Følgende forhold kan akselerere feilutvikling og/eller redusere marginer mot avsporing og skal medføre økt prioritet for rask utbedring av feil. Feilen skal da overvåkes med manuelle målinger inntil den er utbedret.

  • Dårlige grunnforhold / dreneringsforhold
  • Dårlig ballastkvalitet
  • Andre sporgeometriske feil, slik som sporviddefeil, sidefeil og andre høydefeil i umiddelbar nærhet
  • Store sår eller utvalsinger i skinnehodet
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt Kravet skal hindre at vindskjevheter utvikler til verdier som kan medføre fare for avsporing.


Relatert krav
Opprettet 2011/01/01
Referanse
Status Gjeldende
Banedataobjekt
Kravlokasjon Kravlokasjon