Teknisk regelverk:Årsrapport 2016: Forskjell mellom sideversjoner
(oppdatert lister) |
(oppdatert liste) |
||
Linje 18: | Linje 18: | ||
| [[Overbygning/Vedlikehold]] || [[Bruker:LA|Alf Helge Løhren]] | | [[Overbygning/Vedlikehold]] || [[Bruker:LA|Alf Helge Løhren]] | ||
|- | |- | ||
| [[Underbygning]] || [[Bruker: | | [[Underbygning]] || [[Bruker:|Geir Svanø]] | ||
|- | |- | ||
| [[Tunneler]] || [[Bruker:Sagtri|Trine Bye Sagen]] | | [[Tunneler]] || [[Bruker:Sagtri|Trine Bye Sagen]] | ||
|- | |- | ||
| [[Bruer]] || [[Bruker: | | [[Bruer]] || [[Bruker:|Kameran Aziz]] | ||
|- | |- | ||
| [[Kontaktledning]] || [[Bruker:Biol|Bjørn Ivar Olsen]] | | [[Kontaktledning]] || [[Bruker:Biol|Bjørn Ivar Olsen]] |
Sideversjonen fra 5. jun. 2017 kl. 13:52
Regelverksarbeid
Organisering av arbeidet
Arbeidet med teknisk regelverk er organisert som et internt prosjekt i Teknologistaben, hvor leder Regelverk og godkjenning er prosjekteier og ansvarlig utgiver av Teknisk regelverk. Det er oppnevnt fagansvarlige som har ansvar for det faglige arbeidet med sin respektive fagdel av regelverket. Arbeidet koordineres av Regelverkskoordinator Teknisk regelverk. Drift og vedlikehold av den tekniske plattformen til Teknisk regelverk administreres av Systemansvarlig Teknisk regelverk.
Teknisk regelverk organisasjon 2016
Godkjenner: Christopher Schive
Regelverkskoordinator: Helén Helland
Systemansvarlig: Stanislav Pika
Møter
I 2016 er det avholdt 8 møter.
Viktige aktiviteter i 2016
Felles elektro
Hele kapittel 6 er totalt omarbeidet og restrukturert. Utgangspunktet er elsikkerhet og de virkemidler som må brukes for å unngå skade på person og materiell.
Tittel på kapittel 6 er endret fra "Jording" til "Jording og utjevning".
Det er gjort en del opprydding og modernisering i kapitlene 5 (Kabellegging og kabelkanaler), 7 Isolasjonskoordinering og overspenningsbeskyttelse) og 8 (Lavspent strømforsyning) på grunn av omstruktureringen av kapittel 6.
Det er 7 endringsartikler i tillegg til hele kapittel 6.
Tunneler
Det ble i 2016 utarbeidet en prosjekteringsveileder for tunneler, Jernbanetunneler: Anbefalt konstruksjonsprinsipp.
Denne resulterte i fire endringer i regelverket for Tunneler:
1. Det skal velges en vannavskjermingsløsning som kan monteres i direktekontakt med bergsikringen. Det betyr at hvelvløsninger som PE-skum og betongelementer tas bort fra listen over aktuelle konstruksjonstyper.
2. Kontaktstøpt betonghvelv med membran bør inngå som en del av permanentsikringen.
3. Omformulering av krav til gjennomgående vannavskjerming: Vannavskjerming skal sikre at det unngås drypp og rennende vann som kan treffe konstruksjonselementer av betong eller stål.
4. Av bestandighetshensyn bør sprøytebetong påføres i minimum 8 cm tykkelse.
Overbygning
I 2016 ble det tilføyd en ny sporkonstruksjon, JBV 60 "Dual rail" som vil gjøre det enklere å oppgradere fra overbygningsklasse c og c+ til d på eksisterende baner.
For øvrig ble det gjennomført to mindre endringer (grenseverdi for manglende overhøyde plussmateriell og stigning for spor mot plattform) for å harmonisere regelverket med TSI Infrastruktur. Det ble også tilføyd ny sporvekseltype 1:15 R760.
Kontaktledning
I forbindelse med revisjon av Felles elektro, Jording og utjevning ble mesteparten av Kontaktledning, Prosjektering, Returkrets flyttet til Felles elektro, Jording og utjevning
Lavspenning og 22 kV
Det er foretatt en opprydding på grunn av omstruktureringen i Felles elektro/Jording og utjevning.
Fire endringsartikler er behandlet.
Banestrømforsyning
- Utgivelse av Banestrømforsyning/Prosjektering og bygging/Vern som er totalgjennomgått.
- Konsekvensendringer som følge av gjennomgang av Felles elektro/Prosjektering og bygging/Jording og utjevning.
- Mindre kravjusteringer/-endringer og presiseringer i Banestrømforsyning/Prosjektering og bygging/Generelle tekniske krav, Banestrømforsyning/Prosjektering og bygging/Kraftsystem, Banestrømforsyning/Prosjektering og bygging/Matestasjoner og Banestrømforsyning/Prosjektering og bygging/Koblingsanlegg etter at disse har eksistert i totalgjennomgått form i noen år.
Signal
I 2016 ble det i tillegg til løpende oppdatering og feilretting etablert en "Kontrollhåndbok for programvarebaserte signalanlegg". Dokumentet gir retningslinjer for kontroll etter vedlikeholdsarbeid og midlertidige endringer i programvarebaserte signalanlegg. I tillegg gis det retningslinjer for hvordan vedlikeholdsarbeid og midlertidige endringer skal gjennomføres og dokumenteres. Hensikten er å legge til rette for at sikkerheten under og etter arbeid i signalanlegg ivaretas. Dokumentet finnes som vedlegg til Teknisk regelverk/Signal/Kontroll/Generelle krav, Kontrollhåndbok for programvarebaserte signalanlegg
Tele
For Prosjektering og bygging er innholdet i følgende kapitler kvalitetssikret, tre endringer er foretatt og en feil er rettet:
- Generelle tekniske krav
- Kabelanlegg
- Radiosystemer
Endringer i Teknisk regelverk 2016
Behandling av endringer
Endringer i Teknisk regelverk behandles i henhold til gjeldende instruks i Styringsportalen.
Endringer godkjennes av et godkjenningsråd som består av dedikerte personer fra Digitalisering og teknologi, Utbygging, Infrastruktur og Trafikk og marked.
Godkjenningsrådet i 2016 har bestått av:
Avdelingsleder Regelverk og godkjenner: Christopher Schive
Prosjekter: Finn Holom
Infrastruktur: Jens Melsom
Trafikk og marked: Erik Borgersen
Forslag til endringer
Gjennom forslagsapplikasjonen er det mottatt 271 forslag til endring av Teknisk regelverk hvorav 216 er ferdig behandlet. Av disse ble 42 forkastet. "Forkastede forslag" inneholder også forslag som er sendt tilbake til forslagsstiller med anmodning om mer informasjon/dokumentasjon. Forslagene som er behandlet fordeler seg slik:
Bok | Behandlede forslag | kravendringer/nye krav | Feilretting/presiseringer/Annet |
---|---|---|---|
Felles bestemmelser | 16 | 2 | 14 |
Felles elektro | 19 | 5 | 14 |
Skilt | 2 | 0 | 2 |
Underbygning/Prosjektering og bygging | 10 | 3 | 7 |
Underbygning/Vedlikehold | 0 | 0 | 0 |
Tunneler/Prosjektering og bygging | 13 | 7 | 6 |
Tunneler/Vedlikehold | 0 | 0 | 0 |
Bruer/Prosjektering og bygging | 5 | 3 | 2 |
Bruer/Vedlikehold | 0 | 0 | 0 |
Overbygning/Prosjektering | 21 | 11 | 10 |
Overbygning/Bygging | 7 | 4 | 3 |
Overbygning/Vedlikehold | 4 | 4 | 0 |
Kontaktledning/Prosjektering | 21 | 10 | 11 |
Kontaktledning/Bygging | 1 | 0 | 1 |
Kontaktledning/Vedlikehold | 2 | 1 | 1 |
Lavspenning og 22 kV/Prosjektering | 9 | 4 | 5 |
Lavspenning og 22 kV/Bygging | 1 | 1 | 0 |
Lavspenning/Vedlikehold | 0 | 0 | 0 |
Banestrømforsyning/Prosjektering og bygging | 3 | 1 | 2 |
Banestrømforsyning/Vedlikehold | 1 | 0 | 1 |
Signal/Prosjektering | 47 | 17 | 30 |
Signal/Bygging | 8 | 2 | 6 |
Signal/Vedlikehold | 7 | 2 | 5 |
Signal/Kontroll | 10 | 3 | 7 |
Tele/Prosjektering og bygging | 9 | 5 | 4 |
Tele/Vedlikehold | 0 | 0 | 0 |
Rolling stock/Supplementary information and regulations | 0 | 0 | 0 |
Totalt | 216 | 85 | 131 |
Hvor kommer forslagene fra
Tabellen under gir en oversikt over hvem som har sendt inn forslag til endring av Teknisk regelverk.
Dispensasjoner fra krav i teknisk regelverk
Behandling av dispensasjonssøknader
Dispensasjonssøknader behandles i henhold til Instruks for søknad og behandling av dispensasjon fra Teknisk regelverk Dispensasjonssøknader behandles gjennom Teknisk regelverk, dispensasjonssøknader
Dispensasjonssøknader i 2016
I 2015 er det behandlet 233 dispensasjonssøknader. Det er økning på drøyt 40 % i forhold til 2015. Tabellen under gir oversikt over antall søknader fordelt på de ulike delene av Teknisk regelverk.
Med returnert menes søknader som er returnert enten fordi søknad ikke var nødvendig, eller fordi søknad manglet vesentlige opplysninger og disse ennå ikke er fremskaffet.
Krav det ofte søkes om dispensasjon fra
Noen krav i Teknisk regelverk blir det søkt om dispensasjon fra gjentatte ganger. Det er søkt om dispensasjon 5 eller flere ganger fra 4 krav i Teknisk regelverk. Tabellen under viser hvilke 4 regelverkskrav det oftest er søkt dispensasjon fra i 2015.
Krav | Mottatte søknader | Søknader innvilget | Søknader avslått | Søknader returnert |
---|---|---|---|---|
Overbygning/Prosjektering/Planoverganger - Sikring av planoverganger | 5 | 5 | 0 | 0 |
Signal/Prosjektering/Togdeteksjon - Sporavsnitt i sporveksler | 7 | 4 | 3 | 0 |
Signal/Prosjektering/Veisikringsanlegg - Planovergangsignal | 15 | 15 | 0 | 0 |
Signal/Prosjektering/Veisikringsanlegg - Veibom | 10 | 10 | 0 | 0 |
Overbygning/Prosjektering/Planoverganger#Sikring av planoverganger
Alle 5 dispensasjoner gjelder krav til at det ikke skal være planovergang på stasjoner med samtidig innkjør og er knyttet til innføring av ERTMS på Østfoldbanens Østre linje. Dispensasjonener er innvilget på bakgrunn av risikoanalyser for hvert enkelt tilfelle.
Signal/Prosjektering/Togdeteksjon - Sporavsnitt i sporveksler
I 2016 ble det søkt dispensasjon flere enn 5 ganger fra ett krav i kapittel 7, togdeteksjon. Det gjelder krav 2.3.c, som beskriver plassering av tellepunkt i deteksjonsavsnitt med sporveksel. Av 7 dispensasjonssøknader ble 4 innvilget. Alle innvilgede søknader gjelder prosjektet ERTMS på Østfoldbanens østre linje. Avvikene oppstod fordi det ikke var mulig å tilpasse eksisterende infrastruktur til kravet, og det ble innvilget dispensasjon fordi det ble lagt fram dokumentasjon på at eventuelle farer blir håndtert med lokale prosedyre. Avslagene ble gitt til prosjekter som var i planfasen.
Signal/Prosjektering/Veisikringsanlegg - Planovergangsignal og veibom
I 2016 ble det søkt dispensasjon flere enn 5 ganger fra 2 krav i kapittel 9, Veisikringsanlegg: Det gjelder 5.2.2.o, som er krav til mekanisk styrke i bommer for veisikringsanlegg, og 5.3.1.i som er krav til blinkfrekvens i planovergangsignal. Det er anskaffet og installert veisikringsanlegg BUES 2000 med funksjonalitet som ikke er i samsvar med kravene, men analyser har vist at det ikke gir påviselig økning av risikonivået for planovergangene ved å gi dispensasjon. Det vurderes om og hvordan kravene skal justeres slik at funksjonaliteten i BUES 2000 ikke bryter med kravene.
Forbedringsorienterte kvalitetskontroller
For å kontrollere etterlevelse av teknisk regelverk, og få tilbakemeldinger om hvordan krav oppfattes utføres det forbedringsorienterte kvalitetskontroller. Det ble ikke utført forbedringsorienterte kvalitetskontroller i 2016.