TRV:00115: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Presisering av referans.)
(Oppdatert lenke til ny prosesskode + fjernet referanse da det henvises til prosesskoden i selve kravteksten.)
 
Linje 4: Linje 4:
|Kapittel=8
|Kapittel=8
|kravtype=Utførelseskrav
|kravtype=Utførelseskrav
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Sprøytebetong:''' For krav til sprøytebetong til stabilitetssikring, se {{Statens vegvesen håndbok R761, Prosesskode - 1}} prosess 33.4.
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Sprøytebetong:''' For krav til sprøytebetong til stabilitetssikring, se {{Statens vegvesen håndbok R761 Prosesskoden:2025}} prosess 33.4.


# Unntak: I jernbanetunneler der det blir installert en endelig permanent kledning med kontaktstøpt betonghvelv med membran eller sprøytebetongbasert kledning, skal midlere utført sprøytebetongtykkelse være minst lik de nominelle sprøytebetongtykkelsene angitt i Figur: [[FIGUR:Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer|Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer]]. Minste målte sprøytebetongtykkelse skal være minst 50 % av beskrevet midlere tykkelse.
# Unntak: I jernbanetunneler der det blir installert en endelig permanent kledning med kontaktstøpt betonghvelv med membran eller sprøytebetongbasert kledning, skal midlere utført sprøytebetongtykkelse være minst lik de nominelle sprøytebetongtykkelsene angitt i Figur: [[FIGUR:Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer|Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer]]. Minste målte sprøytebetongtykkelse skal være minst 50 % av beskrevet midlere tykkelse.
Linje 15: Linje 15:
|Relatert krav=TRV:00619
|Relatert krav=TRV:00619
|Opprettet=2011-01-01
|Opprettet=2011-01-01
|Referanse={{Statens vegvesen håndbok R761, Prosesskode - 1}} prosess 33.4.
|Referanse=[https://trv.banenor.no/w/images/7/7b/NGI_Bergsikring_etter_Q_systemet_i_jernbanetunneler.pdf NGI-rapport: Bergsikring etter Q-systemet i jernbanetunneler].
 
[https://trv.banenor.no/w/images/7/7b/NGI_Bergsikring_etter_Q_systemet_i_jernbanetunneler.pdf NGI-rapport: Bergsikring etter Q-systemet i jernbanetunneler].


Krav til sprøytebetongtykkelse på 10 cm ved saltvann ble innført i regelverksversjonen av 13.09.2018, ref. [https://trv.banenor.no/wiki/521_2018_Endringsartikkel_1925 Endringsartikkel 1925]
Krav til sprøytebetongtykkelse på 10 cm ved saltvann ble innført i regelverksversjonen av 13.09.2018, ref. [https://trv.banenor.no/wiki/521_2018_Endringsartikkel_1925 Endringsartikkel 1925]

Siste sideversjon per 21. feb. 2025 kl. 11:54

ID TRV:00115
Bok 521
Kapittel 8
Vedlegg
Kravtype Utførelseskrav
Kravtekst [[Kravtekst::Sprøytebetong: For krav til sprøytebetong til stabilitetssikring, se Statens vegvesen håndbok R761 Prosesskoden:2025 prosess 33.4.
  1. Unntak: I jernbanetunneler der det blir installert en endelig permanent kledning med kontaktstøpt betonghvelv med membran eller sprøytebetongbasert kledning, skal midlere utført sprøytebetongtykkelse være minst lik de nominelle sprøytebetongtykkelsene angitt i Figur: Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer. Minste målte sprøytebetongtykkelse skal være minst 50 % av beskrevet midlere tykkelse.
  2. Unntak: Der lekkasjevann er saltvann, eller aggressivt av andre grunner, skal det benyttes en nominell sprøytebetongtykkelse på 10 cm.
Dersom sprøytebetongen er det ytterste laget mot trafikkrommet gjelder også krav til brannmotstand i 4.2.1.2 i TSI SRT, se Tunneler/Prosjektering og bygging/Sikkerhetstiltak#Motstandsdyktighet mot brann i tunnelstrukturer. Før påføring av sprøytebetong bør prosjektering av jordingsanlegget kontrolleres i tilfelle det er noe som skal jordes.
]]
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt Sprøytebetong som sikringsmetode kan benyttes ved ulike dimensjoner og geometri, alene eller i kombinasjon med andre sikringsmidler. Metoden er fleksibel og gir mulighet for tilpasning til ulike bergmassekvaliteter.
Relatert krav TRV:00619
Opprettet 2011-01-01
Referanse NGI-rapport: Bergsikring etter Q-systemet i jernbanetunneler.

Krav til sprøytebetongtykkelse på 10 cm ved saltvann ble innført i regelverksversjonen av 13.09.2018, ref. Endringsartikkel 1925

Status Gjeldende
Banedataobjekt Tunnel
Kravlokasjon Tunneler/Prosjektering og bygging/Tunneldriving og stabilitetssikring#Stabilitetssikring