TRV:00115: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Presisering av referans.) |
(Oppdatert lenke til ny prosesskode + fjernet referanse da det henvises til prosesskoden i selve kravteksten.) |
||
Linje 4: | Linje 4: | ||
|Kapittel=8 | |Kapittel=8 | ||
|kravtype=Utførelseskrav | |kravtype=Utførelseskrav | ||
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Sprøytebetong:''' For krav til sprøytebetong til stabilitetssikring, se {{Statens vegvesen håndbok R761 | |Kravtekst=<onlyinclude>'''Sprøytebetong:''' For krav til sprøytebetong til stabilitetssikring, se {{Statens vegvesen håndbok R761 Prosesskoden:2025}} prosess 33.4. | ||
# Unntak: I jernbanetunneler der det blir installert en endelig permanent kledning med kontaktstøpt betonghvelv med membran eller sprøytebetongbasert kledning, skal midlere utført sprøytebetongtykkelse være minst lik de nominelle sprøytebetongtykkelsene angitt i Figur: [[FIGUR:Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer|Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer]]. Minste målte sprøytebetongtykkelse skal være minst 50 % av beskrevet midlere tykkelse. | # Unntak: I jernbanetunneler der det blir installert en endelig permanent kledning med kontaktstøpt betonghvelv med membran eller sprøytebetongbasert kledning, skal midlere utført sprøytebetongtykkelse være minst lik de nominelle sprøytebetongtykkelsene angitt i Figur: [[FIGUR:Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer|Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer]]. Minste målte sprøytebetongtykkelse skal være minst 50 % av beskrevet midlere tykkelse. | ||
Linje 15: | Linje 15: | ||
|Relatert krav=TRV:00619 | |Relatert krav=TRV:00619 | ||
|Opprettet=2011-01-01 | |Opprettet=2011-01-01 | ||
|Referanse= | |Referanse=[https://trv.banenor.no/w/images/7/7b/NGI_Bergsikring_etter_Q_systemet_i_jernbanetunneler.pdf NGI-rapport: Bergsikring etter Q-systemet i jernbanetunneler]. | ||
[https://trv.banenor.no/w/images/7/7b/NGI_Bergsikring_etter_Q_systemet_i_jernbanetunneler.pdf NGI-rapport: Bergsikring etter Q-systemet i jernbanetunneler]. | |||
Krav til sprøytebetongtykkelse på 10 cm ved saltvann ble innført i regelverksversjonen av 13.09.2018, ref. [https://trv.banenor.no/wiki/521_2018_Endringsartikkel_1925 Endringsartikkel 1925] | Krav til sprøytebetongtykkelse på 10 cm ved saltvann ble innført i regelverksversjonen av 13.09.2018, ref. [https://trv.banenor.no/wiki/521_2018_Endringsartikkel_1925 Endringsartikkel 1925] |
Siste sideversjon per 21. feb. 2025 kl. 11:54
ID | TRV:00115 |
---|---|
Bok | 521 |
Kapittel | 8 |
Vedlegg | |
Kravtype | Utførelseskrav |
Kravtekst | [[Kravtekst::Sprøytebetong: For krav til sprøytebetong til stabilitetssikring, se Statens vegvesen håndbok R761 Prosesskoden:2025 prosess 33.4.
Dersom sprøytebetongen er det ytterste laget mot trafikkrommet gjelder også krav til brannmotstand i 4.2.1.2 i TSI SRT, se Tunneler/Prosjektering og bygging/Sikkerhetstiltak#Motstandsdyktighet mot brann i tunnelstrukturer.
Før påføring av sprøytebetong bør prosjektering av jordingsanlegget kontrolleres i tilfelle det er noe som skal jordes. ]]
|
Grafikkvisning | |
Krav følger av | |
Kravhensikt | Sprøytebetong som sikringsmetode kan benyttes ved ulike dimensjoner og geometri, alene eller i kombinasjon med andre sikringsmidler. Metoden er fleksibel og gir mulighet for tilpasning til ulike bergmassekvaliteter. |
Relatert krav | TRV:00619 |
Opprettet | 2011-01-01 |
Referanse | NGI-rapport: Bergsikring etter Q-systemet i jernbanetunneler.
Krav til sprøytebetongtykkelse på 10 cm ved saltvann ble innført i regelverksversjonen av 13.09.2018, ref. Endringsartikkel 1925 |
Status | Gjeldende |
Banedataobjekt | Tunnel |
Kravlokasjon | Tunneler/Prosjektering og bygging/Tunneldriving og stabilitetssikring#Stabilitetssikring |