TRV:00658: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(TRV 2.0 klar)
Ingen redigeringsforklaring
Linje 23: Linje 23:
|Nyttige lenker=[https://proing.banenor.no/wiki/veiledere/tunnelsikkerhet#evakuerings-_og_redningspunkter Bane NORs veileder for tunnelsikkerhet]
|Nyttige lenker=[https://proing.banenor.no/wiki/veiledere/tunnelsikkerhet#evakuerings-_og_redningspunkter Bane NORs veileder for tunnelsikkerhet]


[https://www.era.europa.eu/sites/default/files/activities/docs/srt-tsi_application_guide_2019_en.pdf Guide for the application of the SRT TSI]
[https://trv.banenor.no/w/images/2/2f/Guide_for_the_application_of_the_SRT_TSI-new_version_2019_%28EN%29.pdf Guide for the application of the SRT TSI]
}}
}}

Sideversjonen fra 7. des. 2022 kl. 09:31

ID TRV:00658
Bok 521
Kapittel 11
Vedlegg
Kravtype Utformingskrav, Sikkerhetskrav
Kravtekst Utforming av evakuerings- og redningspunkter inne i tunnelen:

I tillegg til å oppfylle TRV:00656, skal evakuerings- og redningspunkter inne i tunnelen oppfylle følgende krav:

  1. Et sikkert område skal være tilgjengelig fra stedet der toget stanser. Ved dimensjonering av evakueringsvei som fører til det sikre området skal det tas hensyn til evakueringstiden (som angitt i punkt 4.2.3.4.1 delsystem rullende materiell) og planlagt kapasitet i togene som skal trafikkere tunnelen. Tilstrekkelig dimensjonering av størrelsen på evakueringsveien skal verifiseres.
  2. Det sikre området som hører sammen med evakuerings- og redningspunktet skal ha et areal til å stå på som er tilstrekkelig stort i forhold til tiden passasjerene forventes å vente til de er evakuert til et endelig sikkert sted.
  3. Redningstjenestene skal kunne nå fram til det berørte toget uten å gå gjennom det sikre stedet.
  4. I utformingen av et evakuerings- og redningspunkt, med tilhørende utstyr, skal det tas høyde for røykkontroll, særlig for å beskytte personer som bruker selvevakueringsanlegget for å få tilgang til sikkert område.
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt Etablere dedikerte stoppunkt for toget i tunneler > 20 km som kan benyttes for evakuering av passasjerer og personal om bord. Det er også et bestemt sted der redningstjenesten kan benytte sitt utstyr.
Endringsartikler Endringsartikkel 2904
Relatert krav TRV:00656, TRV:00685
Opprettet 2015/05/16
Referanse TSI SRT 2019 4.2.1.7 e).
Status Gjeldende
Banedataobjekt Tunnel
Kravlokasjon Tunneler/Prosjektering og bygging/Sikkerhetstiltak#Evakuerings- og redningspunkter
Nyttige lenker Bane NORs veileder for tunnelsikkerhet

Guide for the application of the SRT TSI