TRV:00115: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Rettet lenke) |
(Presisering av referans.) |
||
Linje 19: | Linje 19: | ||
[https://trv.banenor.no/w/images/7/7b/NGI_Bergsikring_etter_Q_systemet_i_jernbanetunneler.pdf NGI-rapport: Bergsikring etter Q-systemet i jernbanetunneler]. | [https://trv.banenor.no/w/images/7/7b/NGI_Bergsikring_etter_Q_systemet_i_jernbanetunneler.pdf NGI-rapport: Bergsikring etter Q-systemet i jernbanetunneler]. | ||
Krav til sprøytebetongtykkelse på 10 cm ved saltvann ble innført i regelverksversjonen av 13.09.2018, ref. [https://trv.banenor.no/wiki/521_2018_Endringsartikkel_1925 Endringsartikkel 1925] | |||
|Status=Gjeldende | |Status=Gjeldende | ||
|Banedataobjekt=Tunnel | |Banedataobjekt=Tunnel | ||
|Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Tunneldriving og stabilitetssikring#Stabilitetssikring]] | |Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Tunneldriving og stabilitetssikring#Stabilitetssikring]] | ||
}} | }} |
Sideversjonen fra 31. jan. 2025 kl. 08:36
ID | TRV:00115 |
---|---|
Bok | 521 |
Kapittel | 8 |
Vedlegg | |
Kravtype | Utførelseskrav |
Kravtekst | [[Kravtekst::Sprøytebetong: For krav til sprøytebetong til stabilitetssikring, se Statens vegvesen håndbok R761, Prosesskode - 1 prosess 33.4.
Dersom sprøytebetongen er det ytterste laget mot trafikkrommet gjelder også krav til brannmotstand i 4.2.1.2 i TSI SRT, se Tunneler/Prosjektering og bygging/Sikkerhetstiltak#Motstandsdyktighet mot brann i tunnelstrukturer.
Før påføring av sprøytebetong bør prosjektering av jordingsanlegget kontrolleres i tilfelle det er noe som skal jordes. ]]
|
Grafikkvisning | |
Krav følger av | |
Kravhensikt | Sprøytebetong som sikringsmetode kan benyttes ved ulike dimensjoner og geometri, alene eller i kombinasjon med andre sikringsmidler. Metoden er fleksibel og gir mulighet for tilpasning til ulike bergmassekvaliteter. |
Relatert krav | TRV:00619 |
Opprettet | 2011-01-01 |
Referanse | Statens vegvesen håndbok R761, Prosesskode - 1 prosess 33.4.
NGI-rapport: Bergsikring etter Q-systemet i jernbanetunneler. Krav til sprøytebetongtykkelse på 10 cm ved saltvann ble innført i regelverksversjonen av 13.09.2018, ref. Endringsartikkel 1925 |
Status | Gjeldende |
Banedataobjekt | Tunnel |
Kravlokasjon | Tunneler/Prosjektering og bygging/Tunneldriving og stabilitetssikring#Stabilitetssikring |