TRV:00621

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Sideversjon per 19. des. 2024 kl. 14:10 av Jcs (diskusjon | bidrag) (Teksterstatting – «https://proing.banenor.no/wiki/veiledere/tunnelsikkerhet» til «https://oppslagsverk.banenor.no/prosjekteringsveilederen/sikkerhet-i-jernbanetunneler/krav-til-sikkerhetstiltak-og-prosjektering/»)

(diff) ← Eldre sideversjon | Godkjent sideversjon (diff) | Nåværende sideversjon (diff) | Nyere sideversjon → (diff)
ID TRV:00621
Bok 521
Kapittel 11
Vedlegg
Kravtype Utformingskrav, Sikkerhetskrav
Kravtekst [[Kravtekst::Branntekniske egenskaper til byggematerialer i tunnel: Materialene skal tilfredsstille følgende krav:
  • Byggematerialer som benyttes i større utstrekning eller i bærende konstruksjoner skal oppfylle kravene for klasse A2.
  • Ikke-bærende paneler og annet utstyr som benyttes i mindre omfang skal oppfylle kravene for klasse B.
  • Eksponerte kabler skal ha lav antennelighet, lav brannspredningsevne, lav giftighet og lav røyktetthet. For krav til elektriske kabler i tunnel, se Felles elektro/Prosjektering og bygging/Kabellegging og kabelkanaler#Kabler i tunneler.
  • Materialene skal ikke utvikle giftige gasser ved brann.
  1. Unntak: Andre materialer som gir et ubetydelig bidrag til brannbelastningen er ikke omfattet av disse kravene.]]
Grafikkvisning
Krav følger av Overordnet krav
Kravhensikt Sørge for at materialer som benyttes i stort omfang ikke bidrar til økt brannbelastning. Disse skal ha klasse A2. Andre byggematerialer som ikke er bærende og som benyttes i mindre omfang kan ha klasse B. Krav til kabler er gitt i Felles elektro.
Endringsartikler Endringsartikkel 2904
Relatert krav [[Relatert krav::[TRV:00505]]], [[Relatert krav::[TRV:00506]]]
Opprettet 2011/01/01
Referanse TSI SRT 2019 4.2.1.3 a) og b).
Status Gjeldende
Banedataobjekt Tunnel
Kravlokasjon Tunneler/Prosjektering og bygging/Sikkerhetstiltak#Byggematerialets branntekniske egenskaper
Nyttige lenker Commision Regulation (EU) 2016/364

Bane NORs veileder for tunnelsikkerhet

Guide for the application of the SRT TSI (2023)