TRV:02445: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Tilføyd kravhensikt)
(Tilføyd referanse til endringsartikkel)
 
(3 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 8: Linje 8:
|Grafikkvisning=
|Grafikkvisning=
|Kravhensikt=Sprang i manglende overhøyde medfører en plutselig endring av sideakselerasjonen. Dersom denne plutselige endringen blir for stor, vil dette føles ubehagelig for passasjerer og resultere i lokalt store sporkrefter. Sprang i manglende overhøyde oppstår typisk i sporveksler hvor det ikke er overgangskurve mot det avvikende sporet. Ved passering av sporveksler inn mot plattformer er det fare for at stående passasjerer snubler/faller dersom sprang i manglende overhøyde blir for stort.
|Kravhensikt=Sprang i manglende overhøyde medfører en plutselig endring av sideakselerasjonen. Dersom denne plutselige endringen blir for stor, vil dette føles ubehagelig for passasjerer og resultere i lokalt store sporkrefter. Sprang i manglende overhøyde oppstår typisk i sporveksler hvor det ikke er overgangskurve mot det avvikende sporet. Ved passering av sporveksler inn mot plattformer er det fare for at stående passasjerer snubler/faller dersom sprang i manglende overhøyde blir for stort.
|Endringsartikler=
|Endringsartikler=[[530 2014 Endringsartikkel 782]], [[530 2015 Endringsartikkel 1035]], [[530 2019 Endringsartikkel 2388]]
|Relatert krav=
|Relatert krav=[[TRV:02446]]
|Opprettet=
|Opprettet=2011/01/01
|Referanse=TSI Infrastruktur - krav 4.2.4.4
|Referanse=TSI Infrastruktur - krav 4.2.4.4
EN 13803:2017 - avsnitt 6.11
EN 13803:2017 - avsnitt 6.11

Siste sideversjon per 10. jul. 2024 kl. 07:42

ID TRV:02445
Bok 530
Kapittel 5
Vedlegg
Kravtype Funksjonskrav
Kravtekst Maksimalt sprang i manglende overhøyde (ΔImaks): Sprang i manglende overhøyde skal ikke overstige verdier gitt i Tabell: Maksimalt sprang i manglende overhøyde.
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt Sprang i manglende overhøyde medfører en plutselig endring av sideakselerasjonen. Dersom denne plutselige endringen blir for stor, vil dette føles ubehagelig for passasjerer og resultere i lokalt store sporkrefter. Sprang i manglende overhøyde oppstår typisk i sporveksler hvor det ikke er overgangskurve mot det avvikende sporet. Ved passering av sporveksler inn mot plattformer er det fare for at stående passasjerer snubler/faller dersom sprang i manglende overhøyde blir for stort.
Endringsartikler 530 2014 Endringsartikkel 782, 530 2015 Endringsartikkel 1035, 530 2019 Endringsartikkel 2388
Relatert krav TRV:02446
Opprettet 2011/01/01
Referanse TSI Infrastruktur - krav 4.2.4.4

EN 13803:2017 - avsnitt 6.11

Status Gjeldende
Banedataobjekt
Kravlokasjon Overbygning/Prosjektering/Sporets trasé#Kurver uten overgangskurver