TRV:00658: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
mIngen redigeringsforklaring
(Satt inn lenke til henvisning)
Linje 8: Linje 8:


I tillegg til å oppfylle [[TRV:00656]], skal evakuerings- og redningspunkter inne i tunnelen oppfylle følgende krav:
I tillegg til å oppfylle [[TRV:00656]], skal evakuerings- og redningspunkter inne i tunnelen oppfylle følgende krav:
# Et sikkert område skal være tilgjengelig fra stedet der toget stanser. Ved dimensjonering av evakueringsvei som fører til det sikre området skal det tas hensyn til evakueringstiden (4.2.3.4.1 Nødutganger for passasjerer i delsystem rullende materiell) og planlagt kapasitet i togene som skal trafikkere tunnelen (4.2.1.5.1 Kapasitet av sikkert område). Tilstrekkelig dimensjonering av størrelsen på evakueringsveien skal verifiseres.  
# Et sikkert område skal være tilgjengelig fra stedet der toget stanser. Ved dimensjonering av evakueringsvei som fører til det sikre området skal det tas hensyn til evakueringstiden (4.2.3.4.1 Nødutganger for passasjerer i [[Tunneler/Prosjektering_og_bygging/Sikkerhetstiltak#Delsystem_rullende_materiell|delsystem rullende materiell]]) og planlagt kapasitet i togene som skal trafikkere tunnelen (4.2.1.5.1 Kapasitet av sikkert område i [[Tunneler/Prosjektering_og_bygging/Sikkerhetstiltak#Sikkert_omr.C3.A5de|delsystem infrastruktur]]). Tilstrekkelig dimensjonering av størrelsen på evakueringsveien skal verifiseres.  
# Det sikre området som hører sammen med evakuerings- og redningspunktet skal ha et areal til å stå på som er tilstrekkelig stort i forhold til tiden passasjerene forventes å vente til de er evakuert til et endelig sikkert sted.
# Det sikre området som hører sammen med evakuerings- og redningspunktet skal ha et areal til å stå på som er tilstrekkelig stort i forhold til tiden passasjerene forventes å vente til de er evakuert til et endelig sikkert sted.
# Redningstjenestene skal kunne nå fram til det berørte toget uten å gå gjennom det sikre stedet.
# Redningstjenestene skal kunne nå fram til det berørte toget uten å gå gjennom det sikre stedet.

Sideversjonen fra 31. aug. 2023 kl. 11:21

ID TRV:00658
Bok 521
Kapittel 10
Vedlegg
Kravtype Utformingskrav, Sikkerhetskrav
Kravtekst Utforming av evakuerings- og redningspunkter inne i tunnelen:

I tillegg til å oppfylle TRV:00656, skal evakuerings- og redningspunkter inne i tunnelen oppfylle følgende krav:

  1. Et sikkert område skal være tilgjengelig fra stedet der toget stanser. Ved dimensjonering av evakueringsvei som fører til det sikre området skal det tas hensyn til evakueringstiden (4.2.3.4.1 Nødutganger for passasjerer i delsystem rullende materiell) og planlagt kapasitet i togene som skal trafikkere tunnelen (4.2.1.5.1 Kapasitet av sikkert område i delsystem infrastruktur). Tilstrekkelig dimensjonering av størrelsen på evakueringsveien skal verifiseres.
  2. Det sikre området som hører sammen med evakuerings- og redningspunktet skal ha et areal til å stå på som er tilstrekkelig stort i forhold til tiden passasjerene forventes å vente til de er evakuert til et endelig sikkert sted.
  3. Redningstjenestene skal kunne nå fram til det berørte toget uten å gå gjennom det sikre stedet.
  4. I utformingen av et evakuerings- og redningspunkt, med tilhørende utstyr, skal det tas høyde for røykkontroll, særlig for å beskytte personer som bruker selvevakueringsanlegget for å få tilgang til sikkert område.
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt Etablere dedikerte stoppunkt for toget i tunneler > 20 km som kan benyttes for evakuering av passasjerer og personal om bord. Det er også et bestemt sted der redningstjenesten kan benytte sitt utstyr.
Endringsartikler Endringsartikkel 2904
Relatert krav TRV:00656, TRV:00685, TRV:00624
Opprettet 2015/05/16
Referanse TSI SRT 2019 4.2.1.7 e).
Status Gjeldende
Banedataobjekt Tunnel
Kravlokasjon Tunneler/Prosjektering og bygging/Sikkerhetstiltak#Evakuerings- og redningspunkter
Nyttige lenker Bane NORs veileder for tunnelsikkerhet

Guide for the application of the SRT TSI (2023)