Overbygning/Vedlikehold/Ballast: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Overført krav TRV:04462 til artikkel)
(Tilføyd forklarende tekst - ref. endring#2962)
Linje 7: Linje 7:


=Utløsende krav=
=Utløsende krav=
{{lærebokstoff|Det bør tas prøver av ballastlaget når:
* det er problemer med å få justeringen til å stå, og årsaken til dette ikke kan tilskrives ustabile fyllinger.
* man har problemer med vaskesviller, frost og tele i ballasten
Høydefeil med bølgelengder mellom 3,5 og 30 m stammer i hovedsak fra dårlig ballast.}}
[[TRV:04456|'''''TRV:04456''''']]<br /><br />{{:TRV:04456}}
[[TRV:04456|'''''TRV:04456''''']]<br /><br />{{:TRV:04456}}
{{lærebokstoff|Høydefeil med bølgelengder mellom 3,5 og 30 m stammer i hovedsak fra dårlig ballast.}}


[[TRV:04457|'''''TRV:04457''''']]<br /><br />{{:TRV:04457}}
[[TRV:04457|'''''TRV:04457''''']]<br /><br />{{:TRV:04457}}

Sideversjonen fra 10. sep. 2021 kl. 13:05

__NUMBEREDHEADINGS__

Omfang

Kapitlet beskriver utløsende krav (toleranser) for ballast for følgende feilmoder:

  • Ustabilt spor pga. ballastens kvalitet
  • Manglende oppfyllelse av krav til kornform og fraksjon.

Utløsende krav

Det bør tas prøver av ballastlaget når:
  • det er problemer med å få justeringen til å stå, og årsaken til dette ikke kan tilskrives ustabile fyllinger.
  • man har problemer med vaskesviller, frost og tele i ballasten
Høydefeil med bølgelengder mellom 3,5 og 30 m stammer i hovedsak fra dårlig ballast.

TRV:04456

Ballastrensing bør utføres når pukkprøver viser at masse av nedknust materiale (0/22,4 mm) overstiger 30% av prøvens totale masse.

  • Unntak: På Ofotbanen bør ballastrensing utføres når pukkprøver viser at masse av nedknust materiale (0/16 mm) overstiger 18 % av prøvens totale masse.

TRV:04457

▶ Ballastfornyelse skal ikke foretas ved skinnetemperaturer over 300C i helsveist spor.

TRV:04458

I hovedspor og hovedtogspor der ballastlaget ikke er bygd etter gjeldende regler, bør det gjennomføres systematisk ballastrensing. På andre spor bør det gjennomføres ballastrensing bare på steder med store problemer.

TRV:04459

På godstrafikkbaner bør ballasten byttes på spesielle problemsteder. Totalbytte gjøres bare etter økonomisk analyse som viser lønnsomhet.

Ballastrensing i sporveksler

TRV:04460

Når ballasten i sporveksler skal renses og fornyes, bør ballastrensingen også utføres 15 m foran og bak selve sporvekselen. Dette vil være med å hindre uheldige høydefeil med tanke på slitasje og drift av sporvekselen.

Rutiner for håndtering av ballastavfall

TRV:04461

Ballastavfall er alle masser som er tatt ut fra ballastlaget og defineres som næringsavfall etter forurensningslovens kapittel 5 og disponeres iht. §32. Gjenbruk i tiltaksområdet tillates kun dersom det utføres en miljøfaglig risikovurdering av videre forurensning. Ballastavfall kan gjenbrukes som ballast dersom den tilfredsstiller krav til ny ballast, gitt i Teknisk spesifikasjon. Ballastavfall skal aldri legges igjen som ballastutvidelse eller ned i linjegrøfta.

TRV:04462

b) Ballastavfall skal håndteres i samsvar med prosedyre for håndtering av ballastavfall jf. STY-601182 "Håndtering av ballastavfall".