Overbygning/Vedlikehold/Ballast
__NUMBEREDHEADINGS__
Omfang
Kapitlet beskriver utløsende krav (toleranser) for ballast for følgende feilmoder:
- Ustabilt spor pga. ballastens kvalitet
- Manglende oppfyllelse av krav til kornform og fraksjon.
Utløsende krav
TRV:04456
Ballastrensing bør utføres når pukkprøver viser at masse av nedknust materiale (0/22,4 mm) overstiger 30% av prøvens totale masse.
- Unntak: På Ofotbanen bør ballastrensing utføres når pukkprøver viser at masse av nedknust materiale (0/16 mm) overstiger 18 % av prøvens totale masse.
TRV:04457
▶ Ballastfornyelse skal ikke foretas ved skinnetemperaturer over 300C i helsveist spor.
TRV:04458
I hovedspor og hovedtogspor der ballastlaget ikke er bygd etter gjeldende regler, bør det gjennomføres systematisk ballastrensing. På andre spor bør det gjennomføres ballastrensing bare på steder med store problemer.
TRV:04459
På godstrafikkbaner bør ballasten byttes på spesielle problemsteder. Totalbytte gjøres bare etter økonomisk analyse som viser lønnsomhet.
Ballastrensing i sporveksler
TRV:04460
Når ballasten i sporveksler skal renses og fornyes, bør ballastrensingen også utføres 15 m foran og bak selve sporvekselen. Dette vil være med å hindre uheldige høydefeil med tanke på slitasje og drift av sporvekselen.
Rutiner for håndtering av ballastavfall
TRV:04461
Ballastavfall er alle masser som er tatt ut fra ballastlaget og defineres som næringsavfall etter forurensningslovens kapittel 5 og disponeres iht. §32. Gjenbruk i tiltaksområdet tillates kun dersom det utføres en miljøfaglig risikovurdering av videre forurensning. Ballastavfall kan gjenbrukes som ballast dersom den tilfredsstiller krav til ny ballast, gitt i Teknisk spesifikasjon. Ballastavfall skal aldri legges igjen som ballastutvidelse eller ned i linjegrøfta.
TRV:04462
b) Ballastavfall skal håndteres i samsvar med prosedyre for håndtering av ballastavfall jf. STY-601182 "Håndtering av ballastavfall".