Overbygning/Vedlikehold/Ballast: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Overført krav TRV:04456 til artikkel)
m (Teksterstatting – «__NUMBEREDHEADINGS__» til «»)
 
(14 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
__NUMBEREDHEADINGS__
 
=Omfang=
=Omfang=
Kapitlet beskriver utløsende krav (toleranser) for ballast for følgende feilmoder:
Kapittelet beskriver utløsende krav (toleranser) for ballast for følgende feilmoder:


*Ustabilt spor pga. ballastens kvalitet
*Ustabilt spor pga. ballastens kvalitet
*Manglende oppfyllelse av krav til kornform og fraksjon.
*Manglende oppfyllelse av krav til kornform og fraksjon.


=Utløsende krav=
=Ballastfornyelse=
==Utløsende krav==
{{lærebokstoff|Det bør tas prøver av ballastlaget når:
* det er problemer med å få justeringen til å stå, og årsaken til dette ikke kan tilskrives ustabile fyllinger.
* man har problemer med vaskesviller, frost og tele i ballasten
 
Høydefeil med bølgelengder mellom 3,5 og 30 m stammer i hovedsak fra dårlig ballast.}}
 
[[TRV:04456|'''''TRV:04456''''']]<br /><br />{{:TRV:04456}}
[[TRV:04456|'''''TRV:04456''''']]<br /><br />{{:TRV:04456}}
{{lærebokstoff|Høydefeil med bølgelengder mellom 3,5 og 30 m stammer i hovedsak fra dårlig ballast.}}


<onlyinclude>'''''TRV:04457'''''
==Krav til utførelse==
{{sikkerhetskrav|}}b) Ballastfornyelse skal ikke foretas ved skinnetemperaturer over 30<sup>0</sup>C i helsveist spor.</onlyinclude>


<onlyinclude>'''''TRV:04458'''''
[[TRV:04457|'''''TRV:04457''''']]<br /><br />{{:TRV:04457}}
   
   
c) I hovedspor der ballastlaget ikke er bygd etter gjeldende regler, bør det gjennomføres systematisk ballastrensing. På andre spor bør det gjennomføres ballastrensing bare på steder med store problemer.
[[TRV:04458|'''''TRV:04458''''']]<br /><br />{{:TRV:04458}}
</onlyinclude>
<onlyinclude>'''''TRV:04459'''''
   
   
d) På godstrafikkbaner bør ballasten byttes på spesielle problemsteder. Totalbytte gjøres bare etter økonomisk analyse som viser lønnsomhet.</onlyinclude>
[[TRV:04459|'''''TRV:04459''''']]<br /><br />{{:TRV:04459}}
 
[[TRV:08307|'''''TRV:08307''''']]<br /><br />{{:TRV:08307}}


=Ballastrensing i sporveksler=
{{lærebokstoff|Dokumentet [https://trv.banenor.no/w/images/7/76/Pr%C3%B8vetaking_av_ballastpukk_i_spor-2.pdf Prøvetaking av ballastpukk i spor] gir veiledning i hvordan pukkprøver bør utføres og evalueres}}
<onlyinclude>'''''TRV:04460'''''
 
==Ballastrensing i sporveksler==
a) Når ballasten i sporveksler skal renses og fornyes, bør ballastrensingen også utføres 15 m foran og bak selve sporvekselen. Dette vil være med å hindre uheldige høydefeil med tanke på slitasje og drift av sporvekselen.</onlyinclude>
[[TRV:04460|'''''TRV:04460''''']]<br /><br />{{:TRV:04460}}


=Rutiner for håndtering av ballastavfall=
=Rutiner for håndtering av ballastavfall=
<onlyinclude>'''''TRV:04461'''''
[[TRV:04461|'''''TRV:04461''''']]<br /><br />{{:TRV:04461}}
a) Forurenset ballast er avfall og må håndteres etter dette regelverket. Det skal aldri legges igjen som ballastutvidelse eller ned i linjegrøfta. Gjenbruksmaterialer må tilfredsstille krav til gjenbruk (rent), eventuell tillatelse.</onlyinclude>  


<onlyinclude>'''''TRV:04462'''''
{{lærebokstoff|
* Ballastavfall kan kun deponeres iht. forurensningsgrad, gjenbrukes som fyllmasse i tiltaksområdet iht. forurensningsgrad eller selges videre etter hensiktsmessig rensing.
b) Ballastavfall skal håndteres i samsvar med prosedyre for håndtering av ballastavfall jf. STY-601182 "Håndtering av ballastavfall".</onlyinclude>
* Ballastavfall skal analyseres og sammenlignes med TA-2553/2009 og normverdiene til Arsen, tungmetaller og PAH i forurensningsforskriften kapittel 2, vedlegg 1, i tillegg til olje. Ved vurdering av forurensningsgrad av massene skal det tas utgangspunkt i konsentrasjonene i fraksjonen mindre enn 4 mm. Dersom ikke dette ikke lar seg sortere ut av ballastavfallet, må alt avfallet anses som forurenset.
* Graving og eventuelt uttak av ballastmasser, som kun skjer i ballastlaget, regnes ikke som et terrenginngrep etter forurensningsforskriften kap. 2 og utløser dermed ikke krav om opprettelse og saksbehandling av tiltaksplan for forurenset grunn.
* Mellomlagring av ballastavfall skal gjennomføres i henhold til miljøfaglig risikovurdering ut ifra forurensingslovens §7 og §28, og kan være søknadspliktig hos statsforvalteren.}}

Siste sideversjon per 20. des. 2024 kl. 08:50

Omfang

Kapittelet beskriver utløsende krav (toleranser) for ballast for følgende feilmoder:

  • Ustabilt spor pga. ballastens kvalitet
  • Manglende oppfyllelse av krav til kornform og fraksjon.

Ballastfornyelse

Utløsende krav

Det bør tas prøver av ballastlaget når:
  • det er problemer med å få justeringen til å stå, og årsaken til dette ikke kan tilskrives ustabile fyllinger.
  • man har problemer med vaskesviller, frost og tele i ballasten
Høydefeil med bølgelengder mellom 3,5 og 30 m stammer i hovedsak fra dårlig ballast.

TRV:04456

Ballastrensing bør utføres når pukkprøver viser at masse av nedknust materiale (0/22,4 mm) overstiger 30% av prøvens totale masse.

  • Unntak: På Ofotbanen bør ballastrensing utføres når pukkprøver viser at masse av nedknust materiale (0/16 mm) overstiger 18 % av prøvens totale masse.

Krav til utførelse

TRV:04457

▶ Ballastfornyelse skal ikke foretas ved skinnetemperaturer over 300C i helsveist spor.

TRV:04458

I hovedspor og hovedtogspor der ballastlaget ikke er bygd etter gjeldende regler, bør det gjennomføres systematisk ballastrensing. På andre spor bør det gjennomføres ballastrensing bare på steder med store problemer.

TRV:04459

På godstrafikkbaner bør ballasten byttes på spesielle problemsteder. Totalbytte gjøres bare etter økonomisk analyse som viser lønnsomhet.

TRV:08307

Ved fornyelse av eksisterende overbygning skal ballast byttes ned til formasjonsplan i minst bredde som vist i Overbygning/Prosjektering/Ballast#Profiler.

  • Unntak: Dersom prøver av eksisterende ballast under svillene og ved formasjonsplan viser ballast av høy kvalitet, dvs. tilsvarende ny ballastpukk som vist i Overbygning/Prosjektering/Ballast#Ballastpukk, kan det vurderes om kun øvre ballastlag skal skiftes ut.
Dokumentet Prøvetaking av ballastpukk i spor gir veiledning i hvordan pukkprøver bør utføres og evalueres

Ballastrensing i sporveksler

TRV:04460

Når ballasten i sporveksler skal renses og fornyes, bør ballastrensingen også utføres 15 m foran og bak selve sporvekselen. Dette vil være med å hindre uheldige høydefeil med tanke på slitasje og drift av sporvekselen.

Rutiner for håndtering av ballastavfall

TRV:04461

Ballastavfall er alle masser som er tatt ut fra ballastlaget og defineres som næringsavfall etter forurensningslovens kapittel 5 og disponeres iht. §32. Gjenbruk i tiltaksområdet tillates kun dersom det utføres en miljøfaglig risikovurdering av videre forurensning. Ballastavfall kan gjenbrukes som ballast dersom den tilfredsstiller krav til ny ballast, gitt i Teknisk spesifikasjon. Ballastavfall skal aldri legges igjen som ballastutvidelse eller ned i linjegrøfta.

  • Ballastavfall kan kun deponeres iht. forurensningsgrad, gjenbrukes som fyllmasse i tiltaksområdet iht. forurensningsgrad eller selges videre etter hensiktsmessig rensing.
  • Ballastavfall skal analyseres og sammenlignes med TA-2553/2009 og normverdiene til Arsen, tungmetaller og PAH i forurensningsforskriften kapittel 2, vedlegg 1, i tillegg til olje. Ved vurdering av forurensningsgrad av massene skal det tas utgangspunkt i konsentrasjonene i fraksjonen mindre enn 4 mm. Dersom ikke dette ikke lar seg sortere ut av ballastavfallet, må alt avfallet anses som forurenset.
  • Graving og eventuelt uttak av ballastmasser, som kun skjer i ballastlaget, regnes ikke som et terrenginngrep etter forurensningsforskriften kap. 2 og utløser dermed ikke krav om opprettelse og saksbehandling av tiltaksplan for forurenset grunn.
  • Mellomlagring av ballastavfall skal gjennomføres i henhold til miljøfaglig risikovurdering ut ifra forurensingslovens §7 og §28, og kan være søknadspliktig hos statsforvalteren.