Overbygning/Vedlikehold/Skinner: Forskjell mellom sideversjoner
(Satt inn lenke til definisjon) |
(Opprettet krav-ID) |
||
Linje 23: | Linje 23: | ||
</figure> | </figure> | ||
{{sikkerhetskrav|}}a) Skinner i hovedspor skal byttes dersom den totale slitasje t har nådd grensen tmaks som er angitt i <xr id="tab:Største tillatte skinneslitasje, avhengig av skinneprofil, svilleavstand og overbygningsklasse" />. Utbedring skal skje så snart det praktisk lar seg gjøre, senest i løpet av kommende års vedlikeholdssesong. | <onlyinclude>'''''TRV:04265''''' | ||
{{sikkerhetskrav|}}a) Skinner i hovedspor skal byttes dersom den totale slitasje t har nådd grensen tmaks som er angitt i <xr id="tab:Største tillatte skinneslitasje, avhengig av skinneprofil, svilleavstand og overbygningsklasse" />. Utbedring skal skje så snart det praktisk lar seg gjøre, senest i løpet av kommende års vedlikeholdssesong.</onlyinclude> | |||
<center><math>t = h + \frac{s1}{2} + \frac{s2}{2}</math> (1)</center> | <center><math>t = h + \frac{s1}{2} + \frac{s2}{2}</math> (1)</center> | ||
Linje 78: | Linje 80: | ||
{{lærebokstoff|Generell utmatting er en svekkelse av skinnen som fører til merkbar økning i antall skinnebrudd eller feilindikeringer fra ultralydkontroll i skinnene over en kort strekning. Svekkelsen er et resultat av den samlede trafikkbelastning og vil normalt ikke inntreffe før etter ca. 300 - 350 mill. bruttotonn.}} | {{lærebokstoff|Generell utmatting er en svekkelse av skinnen som fører til merkbar økning i antall skinnebrudd eller feilindikeringer fra ultralydkontroll i skinnene over en kort strekning. Svekkelsen er et resultat av den samlede trafikkbelastning og vil normalt ikke inntreffe før etter ca. 300 - 350 mill. bruttotonn.}} | ||
a) Ved en økning i antall skinnebrudd med 30% over en 5-årsperiode, med utgangspunkt i en bruddfrekvens på min. 6 pr. 10 km pr. år, bør det planlegges for skinnebytte. Sporet ses da på i 10 km seksjoner. | <onlyinclude>'''''TRV:04266''''' | ||
a) Ved en økning i antall skinnebrudd med 30% over en 5-årsperiode, med utgangspunkt i en bruddfrekvens på min. 6 pr. 10 km pr. år, bør det planlegges for skinnebytte. Sporet ses da på i 10 km seksjoner.</onlyinclude> | |||
{{lærebokstoff|Feilfrekvensen er i dette tilfelle enten antall observerte brudd, eller antall indikasjoner i kl. 1 (alvorlige feil) fra ultralydkontroll. Sveisebrudd tas ikke med. Ved sammenligning av antall skinnefeil fra år til år må det tas hensyn til om ulike kontrollmetoder er benyttet.}} | {{lærebokstoff|Feilfrekvensen er i dette tilfelle enten antall observerte brudd, eller antall indikasjoner i kl. 1 (alvorlige feil) fra ultralydkontroll. Sveisebrudd tas ikke med. Ved sammenligning av antall skinnefeil fra år til år må det tas hensyn til om ulike kontrollmetoder er benyttet.}} | ||
Linje 87: | Linje 91: | ||
{{lærebokstoff|Store spenninger i kontaktpunktet mellom hjul og skinne kan forårsake sprekker på eller like under kjøreflate/kjørekant av skinnen. Sprekkene vil vokse og forårsake avskallinger, og kan i noen tilfeller også forårsake skinnebrudd.}} | {{lærebokstoff|Store spenninger i kontaktpunktet mellom hjul og skinne kan forårsake sprekker på eller like under kjøreflate/kjørekant av skinnen. Sprekkene vil vokse og forårsake avskallinger, og kan i noen tilfeller også forårsake skinnebrudd.}} | ||
a) På strekninger hvor det har oppstått synlige kontaktutmattingssprekker, skal disse fjernes i henhold til [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/2223 Kjørekantsprekker "head checking"|Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/2223 Kjørekantsprekker "head checking"]] og [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/227 Sprekker og lokale nedsenkninger på kjøreflaten "Squat"|Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/227 Sprekker og lokale nedsenkninger på kjøreflaten "Squat"]] | <onlyinclude>'''''TRV:04267''''' | ||
a) På strekninger hvor det har oppstått synlige kontaktutmattingssprekker, skal disse fjernes i henhold til [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/2223 Kjørekantsprekker "head checking"|Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/2223 Kjørekantsprekker "head checking"]] og [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/227 Sprekker og lokale nedsenkninger på kjøreflaten "Squat"|Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/227 Sprekker og lokale nedsenkninger på kjøreflaten "Squat"]]</onlyinclude> | |||
b) På strekninger med hastighet > 160 km/h skal det etableres et preventivt reprofileringsprogram for skinnene hvor intervall mellom hver reprofilering ikke skal overstige 30 MBT. Dersom tilstanden til skinnene overvåkes ved hjelp av hvirvelstrømmålinger, kan det etableres et reprofileringsprogram basert på tilstand i stedet for faste intervaller. | <onlyinclude>'''''TRV:04268''''' | ||
b) På strekninger med hastighet > 160 km/h skal det etableres et preventivt reprofileringsprogram for skinnene hvor intervall mellom hver reprofilering ikke skal overstige 30 MBT. Dersom tilstanden til skinnene overvåkes ved hjelp av hvirvelstrømmålinger, kan det etableres et reprofileringsprogram basert på tilstand i stedet for faste intervaller.</onlyinclude> | |||
<onlyinclude>'''''TRV:04269''''' | |||
c) På strekninger med hastighet <ins><</ins> 160 km/h hvor det har oppstått kontaktutmattingssprekker, bør det iverksettes et preventivt reprofileringsprogram hvor intervall mellom hver reprofilering ikke skal overstige 30 MBT. | c) På strekninger med hastighet <ins><</ins> 160 km/h hvor det har oppstått kontaktutmattingssprekker, bør det iverksettes et preventivt reprofileringsprogram hvor intervall mellom hver reprofilering ikke skal overstige 30 MBT. | ||
</onlyinclude> | |||
d) Vedlegg [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Målprofiler for skinner|Målprofiler for skinner]] angir profiler og avvirkningsgrad for reprofilering mot kontaktutmatting | <onlyinclude>'''''TRV:04270''''' | ||
d) Vedlegg [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Målprofiler for skinner|Målprofiler for skinner]] angir profiler og avvirkningsgrad for reprofilering mot kontaktutmatting</onlyinclude> | |||
== Rifler og bølger == | == Rifler og bølger == | ||
Linje 101: | Linje 113: | ||
=== Vedlikeholdsbearbeiding === | === Vedlikeholdsbearbeiding === | ||
<onlyinclude>'''''TRV:04271''''' | |||
a) Det bør foretas sliping, fresing eller høvling av skinnene senest når bølgedybden for rifler og bølger med bølgelengde 0-300 mm er nådd grenseverdier som er gitt i <xr id="tab:Inngrepskriterier for bearbeiding, bølgelengde 0 – 300 mm" />. Høvling skal bare anvendes på spor med sth < 120 km/h. | a) Det bør foretas sliping, fresing eller høvling av skinnene senest når bølgedybden for rifler og bølger med bølgelengde 0-300 mm er nådd grenseverdier som er gitt i <xr id="tab:Inngrepskriterier for bearbeiding, bølgelengde 0 – 300 mm" />. Høvling skal bare anvendes på spor med sth < 120 km/h. | ||
</onlyinclude> | |||
<figtable id="tab:Inngrepskriterier for bearbeiding, bølgelengde 0 – 300 mm"> | <figtable id="tab:Inngrepskriterier for bearbeiding, bølgelengde 0 – 300 mm"> | ||
{| class="wikitable" style="text-align:center" | {| class="wikitable" style="text-align:center" | ||
Linje 122: | Linje 136: | ||
=== Sliping av nye skinner === | === Sliping av nye skinner === | ||
a) Nye skinner bør slipes innen 1 år eller 5 [[Definisjon:MBT (Million Brutto Tonns)|MBT]] trafikkbelastning. | <onlyinclude>'''''TRV:04272''''' | ||
a) Nye skinner bør slipes innen 1 år eller 5 [[Definisjon:MBT (Million Brutto Tonns)|MBT]] trafikkbelastning.</onlyinclude> | |||
=== Tettbygde strøk/støyutsatte områder === | === Tettbygde strøk/støyutsatte områder === | ||
<onlyinclude>'''''TRV:04273''''' | |||
a) Ved boligområder i tettbygd strøk med utendørs støynivå > 65 dB(A) bør bearbeiding iverksettes når bølgedybden for korte bølger overstiger 0,05 mm («topp til bunn»). | a) Ved boligområder i tettbygd strøk med utendørs støynivå > 65 dB(A) bør bearbeiding iverksettes når bølgedybden for korte bølger overstiger 0,05 mm («topp til bunn»). | ||
</onlyinclude> | |||
På strekninger hvor det er foretatt detaljkartlegging av støyutsatte boliger, vil denne kartleggingen vise hvilke hus som har utendørs støynivå > 65 dB(A). | På strekninger hvor det er foretatt detaljkartlegging av støyutsatte boliger, vil denne kartleggingen vise hvilke hus som har utendørs støynivå > 65 dB(A). | ||
Linje 138: | Linje 156: | ||
=== Ultralydkontroll === | === Ultralydkontroll === | ||
<onlyinclude>'''''TRV:04274''''' | |||
a) Registreringer fra målevogn med automatisk feilregistrering skal følges opp med manuell etterkontroll. Etterkontrollen skal foretas av ultralydoperatører ved hjelp av ultralyd- og visuell kontroll.</onlyinclude> | |||
<onlyinclude>'''''TRV:04275''''' | |||
Manuell ultralydkontroll skal utføres etter [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Arbeidsanvisning for ultralydkontroll av skinner|Arbeidsanvisning for ultralydkontroll av skinner]]. | b) Manuell ultralydkontroll skal utføres etter [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Arbeidsanvisning for ultralydkontroll av skinner|Arbeidsanvisning for ultralydkontroll av skinner]].</onlyinclude> | ||
Skinnefeil funnet med ultralyd rapporteres gjennom PDA og Jernbaneverkets dataverktøy for oppfølging av skinnefeil "UL-kontroll”. http://10.252.15.55/ULKontroll/ULSok.aspx. Inspeksjonsdata overføres automatisk fra "UL-kontroll" til "Banedata". Varsel om inspeksjonsresultat sendes samtidig automatisk ut via epost. | Skinnefeil funnet med ultralyd rapporteres gjennom PDA og Jernbaneverkets dataverktøy for oppfølging av skinnefeil "UL-kontroll”. http://10.252.15.55/ULKontroll/ULSok.aspx. Inspeksjonsdata overføres automatisk fra "UL-kontroll" til "Banedata". Varsel om inspeksjonsresultat sendes samtidig automatisk ut via epost. | ||
Operatører som skal utføre ultralydkontroll skal være sertifisert til nivå 2 i henhold til EN 473 eller ASNT- SNT-TC 1A. Operatørene skal kunne dokumentere nødvendig opplæring i kontroll av skinner. | <onlyinclude>'''''TRV:04276''''' | ||
c) Operatører som skal utføre ultralydkontroll skal være sertifisert til nivå 2 i henhold til EN 473 eller ASNT- SNT-TC 1A. Operatørene skal kunne dokumentere nødvendig opplæring i kontroll av skinner. | |||
</onlyinclude> | |||
=== Klassifisering av skinnefeil === | === Klassifisering av skinnefeil === | ||
Skinnefeil skal klassifiseres til følgende feilgrupper avhengig av alvorlighetsgrad: | |||
<onlyinclude>'''''TRV:04277''''' | |||
{{sikkerhetskrav|}}a) '''Gruppe 0''' - skinnefeil som klassifiseres i denne gruppen, skal utbedres [[Felles bestemmelser/Generelle bestemmelser#Tid til utbedring av feil|umiddelbart]] samtidig som det innføres trafikkrestriksjoner over feilstedet. Med trafikkrestriksjoner menes at det innføres hastighetsreduksjon eller at sporet stenges for trafikk. Hastighet og evt. stenging bestemmes av infrastruktureier, dog skal ikke hastigheten overskride 40 km/h. | {{sikkerhetskrav|}}a) '''Gruppe 0''' - skinnefeil som klassifiseres i denne gruppen, skal utbedres [[Felles bestemmelser/Generelle bestemmelser#Tid til utbedring av feil|umiddelbart]] samtidig som det innføres trafikkrestriksjoner over feilstedet. Med trafikkrestriksjoner menes at det innføres hastighetsreduksjon eller at sporet stenges for trafikk. Hastighet og evt. stenging bestemmes av infrastruktureier, dog skal ikke hastigheten overskride 40 km/h.</onlyinclude> | ||
<onlyinclude>'''''TRV:04278''''' | |||
{{sikkerhetskrav|}}b) '''Gruppe 1''' - skinnefeil som klassifiseres i denne gruppen, skal utbedres snarest og senest innen 1 måned etter feilrapportering. | {{sikkerhetskrav|}}b) '''Gruppe 1''' - skinnefeil som klassifiseres i denne gruppen, skal utbedres snarest og senest innen 1 måned etter feilrapportering. | ||
</onlyinclude> | |||
<onlyinclude>'''''TRV:04279''''' | |||
{{sikkerhetskrav|}}c) '''Gruppe 2a''' – skinnefeil som klassifiseres i denne gruppen skal fjernes innenfor et planlagt vedlikeholdsprogram. Feilen skal inspiseres min. 1 gang hver 1 [[Definisjon:MBT (Million Brutto Tonns)|MBT]] inntil den er fjernet.</onlyinclude> | |||
{{sikkerhetskrav|}} | <onlyinclude>'''''TRV:04280''''' | ||
{{sikkerhetskrav|}}d) '''Gruppe 2b''' - skinnefeil som klassifiseres i denne gruppen skal inspiseres visuelt min. hver 3 [[Definisjon:MBT (Million Brutto Tonns)|MBT]].</onlyinclude> | |||
<onlyinclude>'''''TRV:04281''''' | |||
{{sikkerhetskrav|}}e) For utbedring av vertikalsprekker (UIC kode [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/113 Vertikale langsgående sprekker |113]], [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/133 Vertikale langsgående sprekker|133]], [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/213 Vertikale sprekker|213]], [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/233_Langsgående_vertikal_sprekk_(”piping”)|233]] og [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/253_Langsgående_vertikal_sprekk|253]]) gjelder at hele skinnelengden skal skiftes ut (ikke bare selve feilutbredelsen). | {{sikkerhetskrav|}}e) For utbedring av vertikalsprekker (UIC kode [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/113 Vertikale langsgående sprekker |113]], [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/133 Vertikale langsgående sprekker|133]], [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/213 Vertikale sprekker|213]], [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/233_Langsgående_vertikal_sprekk_(”piping”)|233]] og [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/253_Langsgående_vertikal_sprekk|253]]) gjelder at hele skinnelengden skal skiftes ut (ikke bare selve feilutbredelsen).</onlyinclude> | ||
Oversikt over feil med tilhørende feilgruppe avhengig av feilstørrelse finnes i [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog_over_feil_og_brudd_i_skinner|Katalog over feil og brudd i skinner]]. | Oversikt over feil med tilhørende feilgruppe avhengig av feilstørrelse finnes i [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog_over_feil_og_brudd_i_skinner|Katalog over feil og brudd i skinner]]. | ||
Linje 167: | Linje 199: | ||
{{lærebokstoff|På skinner som ligger i spor med svært liten trafikk, vil det kunne oppstå et korrosjonsbelegg på kjøreflaten. Dette belegget kan hindre kortslutning av signalstrømmen gjennom togets aksler, og dermed hindre belegg av sporfelter.}} | {{lærebokstoff|På skinner som ligger i spor med svært liten trafikk, vil det kunne oppstå et korrosjonsbelegg på kjøreflaten. Dette belegget kan hindre kortslutning av signalstrømmen gjennom togets aksler, og dermed hindre belegg av sporfelter.}} | ||
{{sikkerhetskrav|}}a) For å sikre belegg av sporfelter skal alle sporavsnitt og sporsløyfer som er i operativ drift ha skinner hvor kjøreflaten er fri for synlig korrosjon i en bredde av min.12 mm, dvs. at kjøreflaten skal være tilnærmet metallisk blank i denne bredden. | <onlyinclude>'''''TRV:04282''''' | ||
{{sikkerhetskrav|}}a) For å sikre belegg av sporfelter skal alle sporavsnitt og sporsløyfer som er i operativ drift ha skinner hvor kjøreflaten er fri for synlig korrosjon i en bredde av min.12 mm, dvs. at kjøreflaten skal være tilnærmet metallisk blank i denne bredden.</onlyinclude> | |||
Tiltak for å hindre korrosjonsbelegg på kjøreflaten er gitt i [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Tiltak for å hindre korrosjon på kjøreflaten|Vedlegg/Tiltak for å hindre korrosjon på kjøreflaten]] | Tiltak for å hindre korrosjonsbelegg på kjøreflaten er gitt i [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Tiltak for å hindre korrosjon på kjøreflaten|Vedlegg/Tiltak for å hindre korrosjon på kjøreflaten]] | ||
Linje 177: | Linje 211: | ||
{{lærebokstoff|For å sikre fremføring og sikker nedbremsing av tog er det nødvendig å hindre at adhesjon/friksjon mellom skinnetopp og hjulbane blir for liten. Dårlige adhesjonsforhold/glatte skinner forårsakes først og fremst av nedfalt løv og bar som knuses av togenes hjul. Dette skaper et belegg som er veldig glatt, spesielt med kombinasjon av fuktighet og lave temperaturer om høsten. Leirstøv og rim kan også gi glatte skinner.}} | {{lærebokstoff|For å sikre fremføring og sikker nedbremsing av tog er det nødvendig å hindre at adhesjon/friksjon mellom skinnetopp og hjulbane blir for liten. Dårlige adhesjonsforhold/glatte skinner forårsakes først og fremst av nedfalt løv og bar som knuses av togenes hjul. Dette skaper et belegg som er veldig glatt, spesielt med kombinasjon av fuktighet og lave temperaturer om høsten. Leirstøv og rim kan også gi glatte skinner.}} | ||
a) Det bør være utarbeidet en beredskapsplan for hver banestrekning mot glatte skinner hvor kritiske steder identifiseres og tiltak for å bedre adhesjonsforholdene angis. | <onlyinclude>'''''TRV:04283''''' | ||
a) Det bør være utarbeidet en beredskapsplan for hver banestrekning mot glatte skinner hvor kritiske steder identifiseres og tiltak for å bedre adhesjonsforholdene angis</onlyinclude>. | |||
<onlyinclude>'''''TRV:04284''''' | |||
b) Tiltak for å bedre adhesjonsforhold kan være: | b) Tiltak for å bedre adhesjonsforhold kan være: | ||
Linje 188: | Linje 225: | ||
* kosting (med lastetraktor eller skinne/veimaskin) | * kosting (med lastetraktor eller skinne/veimaskin) | ||
* brenne bort belegg | * brenne bort belegg | ||
* kjøring med lastetraktor for å fjerne rim | * kjøring med lastetraktor for å fjerne rim</onlyinclude> | ||
<onlyinclude>'''''TRV:04285''''' | |||
c) [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Prosedyre for påføring av friksjonsmiddel «Electragel 2003»|Prosedyre for påføring av friksjonsmiddel «Electragel 2003»]] gir retningslinjer for påføring av godkjent friksjonsmiddel | c) [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Prosedyre for påføring av friksjonsmiddel «Electragel 2003»|Prosedyre for påføring av friksjonsmiddel «Electragel 2003»]] gir retningslinjer for påføring av godkjent friksjonsmiddel | ||
</onlyinclude> | |||
<onlyinclude>'''''TRV:04286''''' | |||
d) Foruten tiltak for å bedre adhesjonsforholdene i sporet, kan også følgende aksjoner være aktuelt å sette i verk sammen med togoperatørene: | d) Foruten tiltak for å bedre adhesjonsforholdene i sporet, kan også følgende aksjoner være aktuelt å sette i verk sammen med togoperatørene: | ||
Linje 200: | Linje 241: | ||
* sørge for fungerende sandutrustning på lokomotivene | * sørge for fungerende sandutrustning på lokomotivene | ||
* preventiv sanding fra lokomotiv i fall som tog i motsatt retning kan dra nytte av | * preventiv sanding fra lokomotiv i fall som tog i motsatt retning kan dra nytte av | ||
* unngå banearbeid og hastighetsnedsettelser om høsten på steder hvor glatte skinner kan oppstå | * unngå banearbeid og hastighetsnedsettelser om høsten på steder hvor glatte skinner kan oppstå</onlyinclude> | ||
=== Friksjon mellom kjørekant og hjulflens === | === Friksjon mellom kjørekant og hjulflens === | ||
Linje 206: | Linje 247: | ||
{{lærebokstoff|Høy friksjon mellom kjørekant og hjulflens i kurver vil resultere i skinneslitasje og hjulslitasje. Skinne/flensesmøring danner en beskyttende film mellom hjul og skinne som reduserer slitasjen effektivt. Påføring av skinne/flensesmøring utføres vanligvis fra rullende materiell. Dette vil imidlertid ikke alltid være tilstrekkelig for å oppnå god slitasjemotstand. På noen steder vil det derfor være nødvendig å påføre tilleggsmøring i enkelte perioder.}} | {{lærebokstoff|Høy friksjon mellom kjørekant og hjulflens i kurver vil resultere i skinneslitasje og hjulslitasje. Skinne/flensesmøring danner en beskyttende film mellom hjul og skinne som reduserer slitasjen effektivt. Påføring av skinne/flensesmøring utføres vanligvis fra rullende materiell. Dette vil imidlertid ikke alltid være tilstrekkelig for å oppnå god slitasjemotstand. På noen steder vil det derfor være nødvendig å påføre tilleggsmøring i enkelte perioder.}} | ||
a) Det bør være utarbeidet en plan for hver banestrekning hvor steder som trenger tilleggsmøring er identifisert og hvordan denne skal påføres | <onlyinclude>'''''TRV:04287''''' | ||
a) Det bør være utarbeidet en plan for hver banestrekning hvor steder som trenger tilleggsmøring er identifisert og hvordan denne skal påføres</onlyinclude> | |||
<onlyinclude>'''''TRV:04288''''' | |||
b) Tilleggsmøring kan påføres ved: | b) Tilleggsmøring kan påføres ved: | ||
* mobil smøretralle | * mobil smøretralle | ||
* stasjonære smøreapparater | * stasjonære smøreapparater</onlyinclude> | ||
c) Smøring skal påføres på kjørekant 10 mm under skinnetopp | <onlyinclude>'''''TRV:04289''''' | ||
c) Smøring skal påføres på kjørekant 10 mm under skinnetopp</onlyinclude> | |||
== Sporets ekvivalente konisitet == | == Sporets ekvivalente konisitet == | ||
Linje 226: | Linje 273: | ||
<onlyinclude>'''''TRV:04290''''' | |||
{{sikkerhetskrav|}}a) For baner som er deklarert TSI kompatible i henhold til TSI Infrasruktur 2014 skal sporets ekvivalente konisitet ikke overstige verdier i tabell <xr id="tab:Krav til sporets ekvivalente konisitet" />. | {{sikkerhetskrav|}}a) For baner som er deklarert TSI kompatible i henhold til TSI Infrasruktur 2014 skal sporets ekvivalente konisitet ikke overstige verdier i tabell <xr id="tab:Krav til sporets ekvivalente konisitet" />. | ||
</onlyinclude> | |||
{{sikkerhetskrav|}}b) For øvrige baner bør sporets ekvivalente konisitet ikke overstige verdier i tabell <xr id="tab:Krav til sporets ekvivalente konisitet" />. | <onlyinclude>'''''TRV:04291''''' | ||
{{sikkerhetskrav|}}b) For øvrige baner bør sporets ekvivalente konisitet ikke overstige verdier i tabell <xr id="tab:Krav til sporets ekvivalente konisitet" />.</onlyinclude> | |||
Linje 251: | Linje 302: | ||
<onlyinclude>'''''TRV:04292''''' | |||
{{sikkerhetskrav|}}c) Dersom det blir rapportert om ustabil gange på en bane som er er deklarert TSI kompatibel i henhold til TSI Infrasruktur 2014, skal det utføres undersøkelser i samarbeid med togoperatør for å finne årsak til manglende stabilitet. I denne undersøkelsen inngår måling av skinnenes tverrprofil og sporvidde over minimum 100 meter med 10 meter mellom målepunktene. | {{sikkerhetskrav|}}c) Dersom det blir rapportert om ustabil gange på en bane som er er deklarert TSI kompatibel i henhold til TSI Infrasruktur 2014, skal det utføres undersøkelser i samarbeid med togoperatør for å finne årsak til manglende stabilitet. I denne undersøkelsen inngår måling av skinnenes tverrprofil og sporvidde over minimum 100 meter med 10 meter mellom målepunktene. | ||
</onlyinclude> | |||
== Vedlegg == | == Vedlegg == | ||
Sideversjonen fra 3. jun. 2020 kl. 10:23
__NUMBEREDHEADINGS__
Omfang
Kapitlet beskriver utløsende krav for skinner for følgende feilmoder:
- skinneslitasje
- utmatting
- rifler og bølger
- skinnebrudd og andre skinnefeil
- korrosjon på kjøreflaten
Med utløsende krav menes krav for når vedlikeholdstiltak skal iverksettes.
Feilmodene skinneslitasje, utmatting, rifler og bølger og noen andre skinnefeil kan utbedres eller fjernes ved reprofilering av skinnene. Reprofilering innebærer sliping, fresing eller høvling av skinnene.
Skinneslitasje
<figure id="fig:Grenseverdier for skinneslitasje">
</figure>
TRV:04265
▶ a) Skinner i hovedspor skal byttes dersom den totale slitasje t har nådd grensen tmaks som er angitt i <xr id="tab:Største tillatte skinneslitasje, avhengig av skinneprofil, svilleavstand og overbygningsklasse" />. Utbedring skal skje så snart det praktisk lar seg gjøre, senest i løpet av kommende års vedlikeholdssesong.
<figtable id = "tab:Største tillatte skinneslitasje, avhengig av skinneprofil, svilleavstand og overbygningsklasse">
Overbygnings- klasse |
Skinneprofil | Største svilleavstand |
Grense for total slitasje tmaks |
---|---|---|---|
a | 35 kg S41 49E1 (S49) |
730 mm 750 mm 750 mm |
10 mm 14 mm 19 mm |
b | 35 kg NSB40 S41 49E1 (S49) |
610 mm 610 mm 640 mm 640 mm |
9 mm 14 mm 9 mm 14 mm |
c | 49E1 (S49) 49E1 (S49) 54E3 (S54) 54E3 (S54) 54E2 (UIC54E) 54E1 (UIC54) S64 |
600 mm 660 mm 600 mm 660 mm 650 mm 670 mm 750 mm |
14 mm 12 mm 16 mm 14 mm 17 mm 14 mm 20 mm |
c+ | 49E1 (S49) 54E3 (S54) 54E1 (UIC54) 54E2 (UIC54E) |
600 mm 600 mm 600 mm 600 mm |
14 mm 16 mm 14 mm 17 mm |
d | 60E1 (UIC60) | 600 mm | 20 mm |
Ofotbanen | 54E3 (S54) 60E1 (UIC60) 60E2 |
520 mm 520 mm 520 mm |
13 mm 16 mm 16 mm |
</figtable>
Utmatting
Generell utmatting
TRV:04266
a) Ved en økning i antall skinnebrudd med 30% over en 5-årsperiode, med utgangspunkt i en bruddfrekvens på min. 6 pr. 10 km pr. år, bør det planlegges for skinnebytte. Sporet ses da på i 10 km seksjoner.
Kontaktutmatting
TRV:04267
a) På strekninger hvor det har oppstått synlige kontaktutmattingssprekker, skal disse fjernes i henhold til Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/2223 Kjørekantsprekker "head checking" og Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/227 Sprekker og lokale nedsenkninger på kjøreflaten "Squat"
TRV:04268
b) På strekninger med hastighet > 160 km/h skal det etableres et preventivt reprofileringsprogram for skinnene hvor intervall mellom hver reprofilering ikke skal overstige 30 MBT. Dersom tilstanden til skinnene overvåkes ved hjelp av hvirvelstrømmålinger, kan det etableres et reprofileringsprogram basert på tilstand i stedet for faste intervaller.
TRV:04269
c) På strekninger med hastighet < 160 km/h hvor det har oppstått kontaktutmattingssprekker, bør det iverksettes et preventivt reprofileringsprogram hvor intervall mellom hver reprofilering ikke skal overstige 30 MBT.
TRV:04270
d) Vedlegg Målprofiler for skinner angir profiler og avvirkningsgrad for reprofilering mot kontaktutmatting
Rifler og bølger
Vedlikeholdsbearbeiding
TRV:04271
a) Det bør foretas sliping, fresing eller høvling av skinnene senest når bølgedybden for rifler og bølger med bølgelengde 0-300 mm er nådd grenseverdier som er gitt i <xr id="tab:Inngrepskriterier for bearbeiding, bølgelengde 0 – 300 mm" />. Høvling skal bare anvendes på spor med sth < 120 km/h.
<figtable id="tab:Inngrepskriterier for bearbeiding, bølgelengde 0 – 300 mm">
Sth (km/h) |
Trafikkbelastning (MBT/år) |
Bølgedybde - korte bølger | |
---|---|---|---|
RMS-verdier | «topp til bunn»-verdier | ||
130 ≤ v ≤ 160 | ≥ 4 | 0,02 mm | 0,06 mm |
< 4 | 0,03 mm | 0,08 mm | |
v < 130 | ≥ 2 | 0,03 mm | 0,08 mm |
< 2 | 0,05 mm | 0,15 mm |
</figtable>
Sliping av nye skinner
TRV:04272
a) Nye skinner bør slipes innen 1 år eller 5 MBT trafikkbelastning.
Tettbygde strøk/støyutsatte områder
TRV:04273
a) Ved boligområder i tettbygd strøk med utendørs støynivå > 65 dB(A) bør bearbeiding iverksettes når bølgedybden for korte bølger overstiger 0,05 mm («topp til bunn»).
På strekninger hvor det er foretatt detaljkartlegging av støyutsatte boliger, vil denne kartleggingen vise hvilke hus som har utendørs støynivå > 65 dB(A).
Skinnebrudd og andre feil
Utbedring av skinnebrudd og skinnefeil skal foretas i henhold til prosedyre i Vedlegg Utbedring av skinnebrudd og skinnefeil.
Ultralydkontroll
TRV:04274
a) Registreringer fra målevogn med automatisk feilregistrering skal følges opp med manuell etterkontroll. Etterkontrollen skal foretas av ultralydoperatører ved hjelp av ultralyd- og visuell kontroll.
TRV:04275
b) Manuell ultralydkontroll skal utføres etter Arbeidsanvisning for ultralydkontroll av skinner.
Skinnefeil funnet med ultralyd rapporteres gjennom PDA og Jernbaneverkets dataverktøy for oppfølging av skinnefeil "UL-kontroll”. http://10.252.15.55/ULKontroll/ULSok.aspx. Inspeksjonsdata overføres automatisk fra "UL-kontroll" til "Banedata". Varsel om inspeksjonsresultat sendes samtidig automatisk ut via epost.
TRV:04276
c) Operatører som skal utføre ultralydkontroll skal være sertifisert til nivå 2 i henhold til EN 473 eller ASNT- SNT-TC 1A. Operatørene skal kunne dokumentere nødvendig opplæring i kontroll av skinner.
Klassifisering av skinnefeil
Skinnefeil skal klassifiseres til følgende feilgrupper avhengig av alvorlighetsgrad:
TRV:04277
▶ a) Gruppe 0 - skinnefeil som klassifiseres i denne gruppen, skal utbedres umiddelbart samtidig som det innføres trafikkrestriksjoner over feilstedet. Med trafikkrestriksjoner menes at det innføres hastighetsreduksjon eller at sporet stenges for trafikk. Hastighet og evt. stenging bestemmes av infrastruktureier, dog skal ikke hastigheten overskride 40 km/h.
TRV:04278
▶ b) Gruppe 1 - skinnefeil som klassifiseres i denne gruppen, skal utbedres snarest og senest innen 1 måned etter feilrapportering.
TRV:04279
▶ c) Gruppe 2a – skinnefeil som klassifiseres i denne gruppen skal fjernes innenfor et planlagt vedlikeholdsprogram. Feilen skal inspiseres min. 1 gang hver 1 MBT inntil den er fjernet.
TRV:04280
▶ d) Gruppe 2b - skinnefeil som klassifiseres i denne gruppen skal inspiseres visuelt min. hver 3 MBT.
TRV:04281
▶ e) For utbedring av vertikalsprekker (UIC kode 113, 133, 213, 233 og 253) gjelder at hele skinnelengden skal skiftes ut (ikke bare selve feilutbredelsen).
Oversikt over feil med tilhørende feilgruppe avhengig av feilstørrelse finnes i Katalog over feil og brudd i skinner.
Korrosjon på kjøreflaten
TRV:04282
▶ a) For å sikre belegg av sporfelter skal alle sporavsnitt og sporsløyfer som er i operativ drift ha skinner hvor kjøreflaten er fri for synlig korrosjon i en bredde av min.12 mm, dvs. at kjøreflaten skal være tilnærmet metallisk blank i denne bredden.
Tiltak for å hindre korrosjonsbelegg på kjøreflaten er gitt i Vedlegg/Tiltak for å hindre korrosjon på kjøreflaten
Friksjon mellom hjul og skinne
Friksjon/adhesjon mellom skinnetopp og hjulbane
TRV:04283
a) Det bør være utarbeidet en beredskapsplan for hver banestrekning mot glatte skinner hvor kritiske steder identifiseres og tiltak for å bedre adhesjonsforholdene angis.
TRV:04284
b) Tiltak for å bedre adhesjonsforhold kan være:
- fjerning av vegetasjon ved stigninger, signal og ved plattformer
- høytrykksspyling
- påføring av friksjonsmiddel
- høyhastighetssliping
- kosting (med lastetraktor eller skinne/veimaskin)
- brenne bort belegg
- kjøring med lastetraktor for å fjerne rim
TRV:04285
c) Prosedyre for påføring av friksjonsmiddel «Electragel 2003» gir retningslinjer for påføring av godkjent friksjonsmiddel
TRV:04286
d) Foruten tiltak for å bedre adhesjonsforholdene i sporet, kan også følgende aksjoner være aktuelt å sette i verk sammen med togoperatørene:
- vektreduksjon i tog (tilpasning av togvekt sammen med transportselskapene)
- sørge for bra kvalitet på hjul, primært på lokomotiv og motorvogner
- sørge for fungerende sandutrustning på lokomotivene
- preventiv sanding fra lokomotiv i fall som tog i motsatt retning kan dra nytte av
- unngå banearbeid og hastighetsnedsettelser om høsten på steder hvor glatte skinner kan oppstå
Friksjon mellom kjørekant og hjulflens
TRV:04287
a) Det bør være utarbeidet en plan for hver banestrekning hvor steder som trenger tilleggsmøring er identifisert og hvordan denne skal påføres
TRV:04288
b) Tilleggsmøring kan påføres ved:
- mobil smøretralle
- stasjonære smøreapparater
TRV:04289
c) Smøring skal påføres på kjørekant 10 mm under skinnetopp
Sporets ekvivalente konisitet
- S1002 med SR1 (EN 13715:2006+A1:2010)
- S1002 med SR2 (EN 13715:2006+A1:2010)
- GV 1/40 med SR1 (EN 13715:2006+A1:2010)
- GV 1/40 med SR2 (EN 13715:2006+A1:2010)
TRV:04290
▶ a) For baner som er deklarert TSI kompatible i henhold til TSI Infrasruktur 2014 skal sporets ekvivalente konisitet ikke overstige verdier i tabell <xr id="tab:Krav til sporets ekvivalente konisitet" />.
TRV:04291
▶ b) For øvrige baner bør sporets ekvivalente konisitet ikke overstige verdier i tabell <xr id="tab:Krav til sporets ekvivalente konisitet" />.
<figtable id="tab:Krav til sporets ekvivalente konisitet">
Hastighet [km/h] | Maksimal gjennomsnittlig ekvivalent konisitet over 100 m |
---|---|
v ≤ 60 | Ingen krav |
60 < v ≤ 120 | 0,40 |
120 < v ≤ 160 | 0,35 |
160 < v ≤ 230 | 0,30 |
v > 230 | 0,25 |
</figtable>
TRV:04292
▶ c) Dersom det blir rapportert om ustabil gange på en bane som er er deklarert TSI kompatibel i henhold til TSI Infrasruktur 2014, skal det utføres undersøkelser i samarbeid med togoperatør for å finne årsak til manglende stabilitet. I denne undersøkelsen inngår måling av skinnenes tverrprofil og sporvidde over minimum 100 meter med 10 meter mellom målepunktene.
Vedlegg
Katalog over feil og brudd i skinner
Arbeidsanvisning for ultralydkontroll av skinner
Referanseskinne for ultralydkontroll
Referansekropp for ultralydkontroll
Rapport for ultralydkontroll av skinner
Utbedring av skinnebrudd og skinnefeil