Overbygning/Bygging/Generelle tekniske krav: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
m (Teksterstatting – «__NUMBEREDHEADINGS__» til «»)
 
(34 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
__NUMBEREDHEADINGS__
 
== Omfang ==
== Omfang ==
{{lærebokstoff|Sporets overbygning omfatter sporets trasé, skinner, sviller, sporveksler, skinnebefestigelse, skjøter, ballast og planoverganger. Sporet deles inn i overbygningsklasser og kvalitetsklasser.}}
{{lærebokstoff|Sporets overbygning omfatter sporets trasé, skinner, sviller, sporveksler, skinnebefestigelse, skjøter, ballast og planoverganger. Sporet deles inn i overbygningsklasser og kvalitetsklasser.}}
{{lærebokstoff| Det skilles mellom hovedspor og øvrige spor.
Med hovedspor menes her
* spor på fri linje
* togspor på stasjoner
* andre spor som er sterkt trafikkerte
Med øvrige spor menes alle andre spor.}}


== Overbygningsklasser ==
== Overbygningsklasser ==
Sporets overbygningsklasse angir sporets konstruksjon med hensyn til skinneprofil og svilleavstand. Innenfor en bestemt overbygningsklasse stilles det forskjellige krav til sporets konstruksjon.
Sporets overbygningsklasse angir sporets konstruksjon med hensyn til skinneprofil og svilleavstand. Innenfor en bestemt overbygningsklasse stilles det forskjellige krav til sporets konstruksjon.


Overbygningsklasser og tillatt hastighet / maksimal aksellast for de ulike overbygningsklasser er angitt i [[Overbygning/Prosjektering/Generelle tekniske krav#Overbygningsklasser|Prosjektering/Generelle tekniske krav#Overbygningsklasser]]


Overbygningsklassen er en av flere bestemmende faktorer for hvilken trafikk som kan tillates på sporet. For hver overbygningsklasse er det fastsatt største tillatte hastigheter i hovedspor med tilhørende øvre grense for de tillatte aksellaster for persontog, motorvognsett og godsvogner (<xr id="tab:Tillatt hastighet og maksimal aksellast for overbygningsklasser" />). Merk at det er flere faktorer enn overbygningsklasse som begrenser hastigheten i sporet, bl.a. sporets horisontalgeometri. Krav til aksellaster og metervekter pga. bruenes bæreevne ([https://194.19.110.201/PDF/Infrastrukturens%20egenskaper/590/Vedlegg/T9003d02.pdf Infrastrukturens egenskaper, vedlegg 3.d]) kan begrense aksellaster utover verdiene i <xr id="tab:Tillatt hastighet og maksimal aksellast for overbygningsklasser" />.
== Kvalitetsklasser ==
 
Sporet er delt inn i kvalitetsklasser med hensyn til strekningshastighet (Tabell: [[TABELL:Kvalitetsklasser|Kvalitetsklasser]]).  
 
{{lærebokstoff|Nominell aksellast for vogner i persontog og motorvognsett er statisk aksellast på sporet hvor toget er lastet med antall sitteplasser x 80 kg, togpersonalet, 2/3 fulle tanker samt alt materiale som er nødvendig for operativ drift (smøremidler, mat, spylevæske til toaletter osv).}}


Kvalitetsklassen bestemmes av høyeste tillatte hastighet, uavhengig av type (normalhastighet, plusshastighet eller krengetoghastighet) og kjøreretning.


<figtable id="tab:Tillatt hastighet og maksimal aksellast for overbygningsklasser">
Innenfor hver kvalitetsklasse stilles det krav til sporgeometri, sporets beliggenhet samt utforming av geodetisk fastmerkenett. Parametrene det stilles krav til er:
{| class="wikitable"
|+ <caption>Tillatt hastighet og maksimal aksellast for overbygningsklasser</caption>
! rowspan="2"| Over- <br> bygnings- <br> klasse
! colspan="2"| Vogner i persontog
! colspan="2"| Motorvognsett
! colspan="2"| Godstog/arbeidsmaskiner
|- align="center"
| Nominell <br> aksellast <br> (tonn)
| Maks <br> hastighet <br> (km/h)
| Nominell <br> aksellast <br> (tonn)
| Maks <br> hastighet <br> (km/h)
| Nominell <br> aksellast <br> (tonn)
| Maks <br> hastighet <br> (km/h)
|- align="center"
| '''a'''
| 16
| 90
| 16
| 90
| 22,5 <br> 16,5
| 30 <br> 70
|- align="center"
| '''b'''
| 18
| 100
| 18
| 100
| 22,5 <br> 20,5 <br> 18
| 30 <br> 70 <br> 80
|- align="center"
| '''c'''
| 18
| 160
| 20,5 <br> 18
| 130 <br> 160
| 22,5 <br> 20,5 <br> 18
| 80 <br> 90 <br> 100
|- align="center"
| '''c+'''
| 18
| 160
| 20,5
| 160
| 24<sup>1</sup> <br> 22,5 <br> 18
| 50 <br> 90 <br> 110
|- align="center"
| '''d'''
| 18
| 230
| 20,5 <br> 20 <br> 18 <br> 17
| 160 <br> 200 <br> 250 <br> 300
| 25 <br> 22,5 <br> 18
| 70 <br> 100 <br> 110
|- align="center"
| '''Ofot-''' <br> '''banen'''
| 18
| 130
| 20,5
| 130
| 30 <br> 22,5
| 50 <br> 70<sup>2</sup>
|}
</figtable>
1) Gjelder bare Nordlandsbanen mellom Guldsmedvik (km 499,517) og Ørtfjell (km 534,630)<br>
2) Maksimal hastighet for tomme malmvogner er 60 km/h
 
 
<xr id="tab:Tillatt hastighet og maksimal aksellast for overbygningsklasser" /> bygger på følgende forutsetninger:
 
* maks aksellast for lokomotiv i persontog er 22,5 tonn.
* den dynamiske hjullasten skal ikke overstige verdiene gitt i [[Rullende materiell/Infrastrukturens egenskaper/Spor og profil#Maks. tillatt kvasistatisk kraft mellom hjul og skinne i kurver|Infrastrukturens egenskaper/Spor og profil]]
* den maksimale aksellasten for enkeltaksler skal ikke overstige ''nominell aksellast x 1,04''
* for nærtrafikktog tillates aksellast for enkeltlaster å bli overskredet med mellom 4 og10 % i opp til 2 % av trafikktilfellene
* den totale massen av toget skal ikke overstige ''maks. nominell aksellast x antall aksler x 1,02'' (lokomotiv i persontog holdes utenfor i denne beregning.)
 
 
For blandede godstog og containerekspresser tillates kombinasjonen 22,5 tonn aksellast og hastighet 90 km/h i overbygningsklasse c under forutsetning av at andel av togstammen med 22,5 tonn aksellast ikke overstiger 25%.
 
 
I <xr id="tab:Skinneprofil med tilhørende største svilleavstand for overbygningsklasser" /> er det angitt skinneprofiler som tillates benyttet i de forskjellige overbygningsklasser med tilhørende største tillatte svilleavstand.
 
 
<figtable id="tab:Skinneprofil med tilhørende største svilleavstand for overbygningsklasser">
{| class="wikitable"
|+ <caption>Skinneprofil med tilhørende største svilleavstand for overbygningsklasser</caption>
! Overbygningsklasse
! Skinneprofil
! Største svilleavstand
|- align="center"
| rowspan="3"| '''a'''
| 35 km
| 730 mm
|- align="center"
| S41
| 750 mm
|- align="center"
| 49E1 (S49)
| 750 mm
|- align="center"
| rowspan="3"| '''b'''
| 35 km
| 610 mm
|- align="center"
| NSB40
| 610 mm
|- align="center"
| S41
| 660 mm
|- align="center"
| rowspan="5"| '''c'''
| 49E1 (S49)
| 660 mm
|- align="center"
| 54E3 (S54)
| 660 mm
|- align="center"
| 54E2 (UIC54E)
| 650 mm
|- align="center"
| 54E1 (UIC54)
| 670 mm
|- align="center"
| S64
| 750 mm
|- align="center"
| rowspan="4"| '''c+'''
| 49E1 (S49)
| 600 mm
|- align="center"
| 54E3 (S54)
| 600 mm
|- align="center"
| 54E1 (UIC54)
| 600 mm
|- align="center"
| 54E2 (UIC54E)
| 600 mm
|- align="center"
| '''d'''
| 60E1 (UIC60)
| 600 mm
|- align="center"
| rowspan="2"| '''Ofotbanen'''
| 54E1 (S54)
| 520 mm
|- align="center"
| 60E1 (UIC60)
| 520 mm
|}
</figtable>
 
== Kvalitetsklasser ==
 
Sporet er delt inn i kvalitetsklasser med hensyn til strekningshastighet (<xr id="tab:Kvalitetsklasser" />). Innenfor hver kvalitetsklasse stilles det krav til sporgeometri, sporets beliggenhet samt utforming av geodetisk fastmerkenett. Parametrene det stilles krav til er:


* sporvidde
* sporvidde
Linje 193: Linje 26:
Krav til prosjektering og bygging av geodetisk fastmerkenett og utfesting av sporet er gitt i [[Overbygning/Prosjektering/Utfesting og fastmerkenett]].
Krav til prosjektering og bygging av geodetisk fastmerkenett og utfesting av sporet er gitt i [[Overbygning/Prosjektering/Utfesting og fastmerkenett]].


{{:TABELL:Kvalitetsklasser}}


<figtable id="tab:Kvalitetsklasser">
{{lærebokstoff|Ved bygging av nye spor kan det noen ganger være fordelaktig bygge til en bedre kvalitetsklasse enn hva hastigheten tilsier. Valg av bedre kvalitesklasse ved bygging gir ingen føringer for valg av kvalitetsklasse i driftsfasen}}
{| class="wikitable"
|+ <caption>Kvalitetsklasser</caption>
! Kvalitetsklasse
! Hastighet (km/h)
|- align="center"
| K0
| 145 -
|- align="center"
| K1
| 125 - 140
|- align="center"
| K2
| 105 - 120
|- align="center"
| K3
| 75 - 100
|- align="center"
| K4
| 45 - 70
|- align="center"
| K5
| - 40
|}
</figtable>


== Sluttdokumentasjon - krav til innhold ==
== Sluttdokumentasjon - krav til innhold ==


=== Sporplaner, oversikt plan og profil ===
=== Sporplaner, oversikt plan og profil ===
 
[[TRV:05133|'''''TRV:05133''''']]<br /><br />{{:TRV:05133}}
Følgende skal utarbeides og legges ved:
 
* Skjematisk sporplan
* Oversiktsplan i målestokk 1:5000 – 1:50 000
* Plan og profil i målestokk 1:1000
* Linjekart i målestokk 1:1000
 


=== Trasédata ===
=== Trasédata ===
[[TRV:05134|'''''TRV:05134''''']]<br /><br />{{:TRV:05134}}


Følgende skal utarbeides og legges ved:
[[TRV:05135|'''''TRV:05135''''']]<br /><br />{{:TRV:05135}}
 
* Linjeberegninger - både horisontalt og vertikalt
* Sporets faktiske beliggenhet dokumenteres ved målinger, jf. [[Overbygning/Prosjektering/Utfesting og fastmerkenett]].
* VUL-data dokumenteres som beskrevet i [[Overbygning/Prosjektering/Utfesting og fastmerkenett#Lokalt nivå|Overbygning/Prosjektering/Utfesting og fastmerkenett, rapportering på lokalt nivå]]
* GVUL dokumenteres som beskrevet i [[Overbygning/Prosjektering/Utfesting og fastmerkenett#Lokalt nivå (GVUL)|Overbygning/Prosjektering/Utfesting og fastmerkenett, rapportering på lokalt nivå (GVUL)]].
* Skiltplaner - både skjematisk og tabell
* Data fra måling av sporgeometri
* Data fra profilmåling
 
For all dokumentasjon som er stedfestet med kilometer/profil skal det benyttes endelig kilometer, ikke lokal kilometerprofil.


=== Geodetisk fastmerkenett ===
=== Geodetisk fastmerkenett ===
 
[[TRV:05136|'''''TRV:05136''''']]<br /><br />{{:TRV:05136}}
Etablert fastmerkenett skal dokumenteres jf. krav i [[Overbygning/Prosjektering/Utfesting og fastmerkenett#Geodetisk fastmerkenett|Overbygning/Prosjektering/Utfesting og fastmerkenett]]. Herunder skal følgende elementer beskrives:
 
* fysisk etablering: utforming, merking og plassering
* geodetisk referanse
* geodetisk kvalitet
* observasjoner/målearbeide
* beregninger


=== Kartdata ===
=== Kartdata ===
 
Se [[Felles bestemmelser/Generelle bestemmelser#Kartdata]].
Alle endringer av terreng, eiendommer, infrastruktur osv. skal kartlegges iht til SOSI-standarden. Det skal særlig vektlegges terrengform, vann/vassdrag, eiendomsgrenser, bygninger/byggetekniske anlegg, gjerder, veger, jernbane og ledningsanlegg. Som grunnlag for etablering av kartdata kan ”som bygget”-dokumentasjon benyttes.
 


=== Ballast ===
=== Ballast ===
 
[[TRV:05137|'''''TRV:05137''''']]<br /><br />{{:TRV:05137}}
Følgende skal beskrives og dokumenteres:
 
* Pukkvalitet
* Pukkleverandør
* Ballastprofilets tykkelse og bredde
* Pukkontroll (sertifikat)
 


=== Skinner ===
=== Skinner ===
 
[[TRV:05138|'''''TRV:05138''''']]<br /><br />{{:TRV:05138}}
Følgende skal beskrives
 
* Skinneprofil
* Skinnekvalitet
* Leverandør (valseverk)
* Valseår
 


=== Sviller ===
=== Sviller ===
 
[[TRV:05139|'''''TRV:05139''''']]<br /><br />{{:TRV:05139}}
Følgende skal beskrives:
 
* Typebetegnelse (eks. JBV97)
* Produsent
* Produksjonsår
* Befestigelsestype (eks. Pandrol Fastclip)
 


=== Isolerte skjøter ===
=== Isolerte skjøter ===
 
[[TRV:05140|'''''TRV:05140''''']]<br /><br />{{:TRV:05140}}
Følgende skal beskrives:
 
* Type
* Produsent
* Produksjonsår
 


=== Sporveksler / sporkryss ===
=== Sporveksler / sporkryss ===
 
[[TRV:05141|'''''TRV:05141''''']]<br /><br />{{:TRV:05141}}
Følgende skal leveres / beskrives:
 
* Hovedtegningsnummer (Sk nr.)
* Produsent
* Produksjonsår
* Radius hovedspor/radius avvik – som bygget
* Byggetegning
* Data fra kontrollmålinger iht [[Overbygning/Bygging/Sporveksler#Kontroll og oppfølging|Overbygning/Bygging/Sporveksler]]


=== Glideskjøter ===
=== Glideskjøter ===
 
[[TRV:05142|'''''TRV:05142''''']]<br /><br />{{:TRV:05142}}
Følgende skal beskrives:
 
* Hovedtegningsnummer (Sk nr.)
* Produsent
* Produksjonsår
 


=== Sveiste skinneskjøter ===
=== Sveiste skinneskjøter ===
 
[[TRV:05143|'''''TRV:05143''''']]<br /><br />{{:TRV:05143}}
Følgende skal leveres:
 
* Rapport for sluttsveis – vedlegg 6.b
* Kontrollrapport sveisekontroll – vedlegg 6.k
* Sveisemetode / leverandør av sveisemateriell
 


=== Planoverganger (publikumsovergang på stasjoner) ===
=== Planoverganger (publikumsovergang på stasjoner) ===
 
[[TRV:05144|'''''TRV:05144''''']]<br /><br />{{:TRV:05144}}
Følgende skal leveres/beskrives:
 
* Generell oppbygning (tre, asfalt, gummi, annet)
* Byggetegning
 


=== Sporstopper ===
=== Sporstopper ===
 
[[TRV:05145|'''''TRV:05145''''']]<br /><br />{{:TRV:05145}}
Sporstoppere dokumenteres med typetegning
 


=== Manglende oppfyllelse av teknisk regelverk ===
=== Manglende oppfyllelse av teknisk regelverk ===
 
[[TRV:05146|'''''TRV:05146''''']]<br /><br />{{:TRV:05146}}
I tillegg til anleggsbeskrivelsen skal det her redegjøres for manglende oppfyllelse av teknisk regelverk. Alle dispensasjoner og dokumentasjon for dette skal fremkomme under dette punktet. Eventuell forskjell fra standard utførelse skal beskrives og dokumenteres ved hjelp av beregninger/tegninger.

Siste sideversjon per 20. des. 2024 kl. 08:57

Omfang

Sporets overbygning omfatter sporets trasé, skinner, sviller, sporveksler, skinnebefestigelse, skjøter, ballast og planoverganger. Sporet deles inn i overbygningsklasser og kvalitetsklasser.

Overbygningsklasser

Sporets overbygningsklasse angir sporets konstruksjon med hensyn til skinneprofil og svilleavstand. Innenfor en bestemt overbygningsklasse stilles det forskjellige krav til sporets konstruksjon.

Overbygningsklasser og tillatt hastighet / maksimal aksellast for de ulike overbygningsklasser er angitt i Prosjektering/Generelle tekniske krav#Overbygningsklasser

Kvalitetsklasser

Sporet er delt inn i kvalitetsklasser med hensyn til strekningshastighet (Tabell: Kvalitetsklasser).

Kvalitetsklassen bestemmes av høyeste tillatte hastighet, uavhengig av type (normalhastighet, plusshastighet eller krengetoghastighet) og kjøreretning.

Innenfor hver kvalitetsklasse stilles det krav til sporgeometri, sporets beliggenhet samt utforming av geodetisk fastmerkenett. Parametrene det stilles krav til er:

  • sporvidde
  • høydebeliggenhet (relativ og absolutt)
  • ujevnheter i overhøyde
  • sidebeliggenhet (pilhøydefeil og absolutt beliggenhet)
  • vindskjevhet
  • kvalitetstall
  • utforming av fastmerkenett

Krav til vedlikehold av sporets geometri og beliggenhet er gitt i Overbygning/Vedlikehold/Sporjustering og stabilisering. Krav til prosjektering og bygging av geodetisk fastmerkenett og utfesting av sporet er gitt i Overbygning/Prosjektering/Utfesting og fastmerkenett.


Tabell: Kvalitetsklasser
Kvalitetsklasse Hastighet (km/h)
Q0 230 < V ≤ 300
Q1 160 < V ≤ 230
Q2 120 < V ≤ 160
Q3 80 < V ≤ 120
Q4 40 < V ≤ 80
Q5 V ≤ 40
Ved bygging av nye spor kan det noen ganger være fordelaktig bygge til en bedre kvalitetsklasse enn hva hastigheten tilsier. Valg av bedre kvalitesklasse ved bygging gir ingen føringer for valg av kvalitetsklasse i driftsfasen

Sluttdokumentasjon - krav til innhold

Sporplaner, oversikt plan og profil

TRV:05133

Følgende skal utarbeides og legges ved:

  • Skjematisk sporplan
  • Oversiktsplan i målestokk 1:5000 – 1:50 000
  • Plan og profil i målestokk 1:1000
  • Linjekart i målestokk 1:1000

Trasédata

TRV:05134

Følgende skal utarbeides og legges ved:

TRV:05135

For all dokumentasjon som er stedfestet med kilometer/profil skal det benyttes endelig kilometer, ikke lokal kilometerprofil.

Geodetisk fastmerkenett

TRV:05136

Etablert fastmerkenett skal dokumenteres jf. krav i Overbygning/Prosjektering/Utfesting og fastmerkenett. Herunder skal følgende elementer beskrives:

  • fysisk etablering: utforming, merking og plassering
  • geodetisk referanse
  • geodetisk kvalitet
  • observasjoner/målearbeide
  • beregninger

Kartdata

Se Felles bestemmelser/Generelle bestemmelser#Kartdata.

Ballast

TRV:05137

Følgende skal beskrives og dokumenteres:

  • Pukkvalitet
  • Pukkleverandør
  • Ballastprofilets tykkelse og bredde
  • Pukkontroll (sertifikat)

Skinner

TRV:05138

Følgende skal beskrives

  • Skinneprofil
  • Skinnekvalitet
  • Leverandør (valseverk)
  • Valseår

Sviller

TRV:05139

Følgende skal beskrives:

  • Typebetegnelse (eks. JBV97)
  • Produsent
  • Produksjonsår
  • Befestigelsestype (eks. Pandrol Fastclip)

Isolerte skjøter

TRV:05140

Følgende skal beskrives:

  • Type
  • Produsent
  • Produksjonsår

Sporveksler / sporkryss

TRV:05141

Følgende skal leveres / beskrives:

  • Hovedtegningsnummer (Sk nr.)
  • Produsent
  • Produksjonsår
  • Radius hovedspor/radius avvik – som bygget
  • Byggetegning
  • Data fra kontrollmålinger iht Overbygning/Bygging/Sporveksler

Glideskjøter

TRV:05142

Følgende skal beskrives:

  • Hovedtegningsnummer
  • Produsent
  • Produksjonsår

Sveiste skinneskjøter

TRV:05143

Følgende skal leveres:

Planoverganger (publikumsovergang på stasjoner)

TRV:05144

Følgende skal leveres/beskrives:

  • Generell oppbygning (tre, asfalt, gummi, annet)
  • Byggetegning

Sporstopper

TRV:05145

Sporstoppere dokumenteres med typetegning

Manglende oppfyllelse av teknisk regelverk

TRV:05146

I tillegg til anleggsbeskrivelsen skal det redegjøres for manglende oppfyllelse av teknisk regelverk. Alle dispensasjoner og dokumentasjon for dette skal fremkomme under dette punktet. Eventuell forskjell fra standard utførelse skal beskrives og dokumenteres ved hjelp av beregninger/tegninger.