Overbygning/Vedlikehold/Sporveksler: Forskjell mellom sideversjoner
Linje 103: | Linje 103: | ||
[[TRV:08240|'''''TRV:08240''''']]<br /><br />{{:TRV:08240}} | [[TRV:08240|'''''TRV:08240''''']]<br /><br />{{:TRV:08240}} | ||
[[TRV:08241|'''''TRV:08241''''']]<br /><br />{{:TRV:08241}} | |||
'''''TRV:08242''''' | |||
Glideplatene til den bevegelige krysspissen skal være fri for forurensning og fremmede gjenstander.</onlyinclude> | Glideplatene til den bevegelige krysspissen skal være fri for forurensning og fremmede gjenstander.</onlyinclude> |
Sideversjonen fra 8. feb. 2022 kl. 10:15
__NUMBEREDHEADINGS__
Omfang
- sporveksel og sporkryss alltid er godt pakket
- korrekt geometrisk beliggenhet er sikret
- all befestigelse og forbindelsesdeler er korrekt montert og tilspent
- påkrevde kontrollmålinger av geometrien i sporveksler og sporkryss blir foretatt
Kapitlet beskriver utløsende krav (toleranser) for sporveksler for følgende feilmoder:
- sporgeometriske feil
- sporviddefeil
- ledeviddefeil
- slitasje i skinnekryss med og uten bevegelig krysspiss
- slitasje på tunge og stokkskinne
- feil i tungens posisjon i forhold til stokkskinnen
Med utløsende krav menes krav for når vedlikeholdstiltak skal iverksettes.
Kvalitetsklasser
Noen toleranser er avhengig av kvalitetsklassen. For disse toleransene gjelder kvalitetsklassen som samsvarer med største tillatte hastighet i hovedspor og avvikespor i en sporveksel og største tillatte gjennomkjøringshastighet i sporkryss. Det betyr at samme sporveksel kan ha forskjellig kvalitetsklasse i hovedspor og avvikespor og derfor ulike toleransegrenser. Kvalitetsklasser med tilhørende hastighetsområder er gitt i Overbygning/Vedlikehold/Generelle tekniske krav.
Toleranser og utløsende krav
Høyde- og sidejustering
For sporveksler og sporkryss gjelder samme toleransekrav til høyde- og sidejustering som sporet for øvrig, jf. Overbygning/Vedlikehold/Sporjustering og stabilisering.
Generelle krav - tungeparti
Tunge og stokkskinne
TRV:04419
▶ Når sporveksel er i kontroll, og et mellomlegg tykkere enn 3 mm kan føres mellom tungespiss og stokkskinne, skal dette utbedres umiddelbart.
TRV:04420
▶ Slitasje og avskalling for stokkskinne og tunge som overstiger grensene gitt i Vedlegg/Undersøkelse av tungeanordninger skal utbedres umiddelbart. (ORE70 undersøkelser)
TRV:04421
▶ Sprekker eller sår i feilgruppe 0 eller 1 i henhold til Vedlegg/Ultralyd- og visuell kontroll av sporveksler skal utbedres umiddelbart.
Vedlikeholdskrav:
TRV:04422
▶ Fri hjulflenspassasje skal være ≥ 58 mm kontrollert i hele tungens lengde.
- Unntak for sporveksler 1:9 med kun 1 drivmaskin:
- Fri hjulflenspassasje skal være ≥ 49 mm for R300 sporveksler, og ≥ 55 mm for R190 sporveksler kontrollert i hele tungens lengde.
TRV:04423
Minste avstand mellom fraliggende tunge og stokkskinne ved tungespiss skal være min.:
- 160 mm for sporveksler med en drivmaskin
- 110 mm for sporveksler med to eller flere drivmaskiner
TRV:08232
I sentralstilte sporveksler med rådegrav bør avstanden mellom tungespiss og kjørnemerket ikke avvike mer enn +/- 15 mm og skal ikke avvike mer enn +/- 20 mm.
TRV:04424
▶ Sprekker eller sår i feilgruppe 2a/2b i henhold til Vedlegg/Ultralyd- og visuell kontroll av sporveksler
Tungestøtter
Vedlikeholdskrav:
TRV:04425
Når stokkskinnens geometriske beliggenhet er sikret, skal åpningen mellom tungestøtte og tunge ikke være mer enn:
- 2 mm for sporveksler med gjennomkjøringshastighet > 40 km/h
- 5 mm for sporveksler med gjennomkjøringshastighet ≤ 40 km/h
Tungeruller
Vedlikeholdskrav:
TRV:04426
Tungeruller skal være tilskrudd og godt festet til stokkskinnen. Det brukes også en konstruksjon hvor tungerullene er festet til glideplatene. Akslene skal sitte godt fast i brakettene. Rullene skal løpe lett, hvis ikke skal de skiftes ut. Dekkplatene for nylonfôringene skal være tilskrudde og skruene låst.
TRV:04427
Type sporvekseldrivmaskin bestemmer maksimal størrelse på løftet ved tungespiss når den hviler på rullene i fraliggende stilling. Tungen skal være løftet maksimalt
- ca. 2 mm (Alstom MET sporvekseldrivmaskin)
- ca. 3 mm (Siemens ELS710 sporvekseldrivmaskin)
- ca. 5 mm (Siemens Bsg 9 sporvekseldrivmaskin)
ved tungespiss når den hviler på rullene i fraliggende stilling.
Rullebanen må helle inn mot stokkskinnen, og rullene skal løpe lett og uhindret.
Horisontal avstand mellom tilliggende tunge og tungerull skal være min. 3 mm.
Generelle krav - kryssparti
Skinnekryss
TRV:04428
▶ a) Sprekker eller sår i feilgruppe 0 i henhold til Katalog over feil og skader i skinnekryss skal utbedres umiddelbart
TRV:04429
▶ b) Sprekker eller sår i feilgruppe 1 i henhold til Katalog over feil og skader i skinnekryss skal utbedres innen 1 måned.
Vedlikeholdskrav:
TRV:04430
▶ c) Sprekker eller sår i feilgruppe 2a/2b i henhold til Katalog over feil og skader i skinnekryss
TRV:04431
▶ d) Sporrillene skal være fri for hindringer. Minimum rillebredde er 38 mm, og minimum rilledybde er 40 mm.
TRV:04432
▶ e) Eventuelle bolter skal være godt tilskrudd.
skinnekryss med bevegelig krysspiss
TRV:04433
▶ Dersom krysspissen tilslutter mangankrybben med over 1 mm mellomlegg mellom spiss og mangankrybbe, skal dette utbedres umiddelbart.
▶ Sprekker eller sår i feilgruppe 0 i henhold til Vedlegg/Ultralyd-_og_visuell_kontroll_av_sporveksler#SPORVEKSELTUNGER skal utbedres umiddelbart.
TRV:08234
▶ Sprekker eller sår i feilgruppe 1 i henhold til Vedlegg/Ultralyd-_og_visuell_kontroll_av_sporveksler#SPORVEKSELTUNGER skal utbedres innen 2 uker etter feilrapportering. I tiden mellom feilrapportering og utbedring settes hastigheten ned til maks 40 km/h.
Vedlikeholdskrav:
TRV:04434
▶ Krysspissen skal tilslutte mangankrybben med maks. 1 mm mellomlegg mellom spiss og mangankrybbe.
TRV:08236
▶ Avstanden fra spissen (reell spiss) til den bevegelig krysspissen og til punktet på krysspissen hvor det er hjulkontakt, skal være større enn 10 mm.
Se Vedlegg/Tilstandskontroll_av_bevegelige_krysspiss#Tilslutning_mellom_krysspiss_og_mangankrybbe
TRV:08237
▶ Avstanden mellom den bevegelige krysspissen og krysspisstøttene skal ikke overstige 2 mm.
Se Vedlegg/Tilstandskontroll av bevegelig krysspiss#Krysspissens sideslitasje
TRV:08238
▶ Den bevegelige krysspissen skal ikke være skjev, det vil si at maksimalt tillatt avvik fra normalen er ± 1,80 som tilsvarer 2,5 mm på 80 mm.
Se Vedlegg/Tilstandskontroll av bevegelig krysspiss#Kontroll av skjevhet i den bevegelige krysspissen
TRV:08239
Høyden mellom kjøreflaten på mangankrybben og glideflaten for den bevegelige krysspissen skal være mellom 140,0 mm og 142,5 mm.
TRV:08240
Åpningen mellom undersiden til den bevegelige krysspissen og glideflaten skal maksimalt være 2 mm.
TRV:08241
Lengdeprofilet i skinnekrysset målt fra 5 m før til 5 m etter mangankrybben, skal maksimalt ha et avvik på 2 mm.
Se Vedlegg/Tilstandskontroll av bevegelig krysspiss#Lengdeprofilet i skinnekrysset
TRV:08242
Glideplatene til den bevegelige krysspissen skal være fri for forurensning og fremmede gjenstander.
TRV:04435
▶ Festene til drivstenger og kontrollstenger skal være i orden.
TRV:04436
▶ Drivmaskinen skal være fast forankret til svillene.
TRV:04437
▶ Eventuell dilatasjonsanordning skal kunne bevege seg fritt.
Ledeskinner
Overskridelser av følgende grenseverdier krever umiddelbar retting:
TRV:04438
▶ a) Dersom høyde av ledeskinne over skinnetopp er større eller lik 70 mm, skal dette utbedres umiddelbart.
TRV:04439
▶ b) Dersom rillebredde er mindre eller lik 38 mm, skal dette utbedres umiddelbart.
Vedlikeholdskrav:
TRV:04440
▶ a) Braketter og befestigelse skal være feilfrie.
TRV:04441
▶ b) Sporriller skal være fri for hindringer.
Sporvidder og ledevidder
Sporvidde i tungeparti og mellomparti
TRV:04442
▶ Toleranser for sporvidde i tungeparti (A5- rett linje, A7 - avvik), mellomparti (A9 - rett linje, A10 - avvik) og mellomparti i avvik gjennom kryssveksler (A25, A26, A27, A28) er gitt i Tabell: Toleranser for sporvidder ved tungeparti og mellomparti.
Kvalitetsklasse | Umiddelbar grense (mm) | Vedlikeholdsgrense (mm) | ||
---|---|---|---|---|
minimum | maksimum | minimum | maksimum | |
Q0 | 1432 | 1445 | 1432 | 1441 |
Q1 | 1432 | 1445 | 1432 | 1441 |
Q2 | 1432 | 1445 | 1432 | 1441 |
Q3 | 1430 | 1450 | 1432 | 1445 |
Q4 | 1430 | 1455 | 1432 | 1450 |
Q5 | 1430 | 1465 | 1432 | 1460 |
TRV:04443
▶ Vedlikeholdsgrense: Ved tungespiss (A1, A2, A3, A4) skal sporvidden ikke avvike mer enn 5 mm fra målene som er angitt på sporvekseltegningene.
Sporvidde i kryssparti
TRV:04444
▶ Toleranser for sporvidde i krysspartiet er gitt i Tabell: Toleranser for sporvidder kryssparti i enkel sporveksel, endekryss i kryssveksler og usymmetrisk dobbeltveksel (A11, A12, A17, A18, A19, A20) og Tabell: Toleranser sporvidder sidekrysspar, dobbel og enkel kryssveksel/sporkryss (A21, A22, A23, A24,).
Kvalitetsklasse | Umiddelbar grense (mm) | Vedlikeholdsgrense (mm) | ||
---|---|---|---|---|
minimum | maksimum | minimum | maksimum | |
Q0 | 1432 | 1442 | 1432 | 1439 |
Q1 | 1432 | 1442 | 1432 | 1439 |
Q2 | 1432 | 1442 | 1432 | 1439 |
Q3 | 1432 | 1450 | 1432 | 1443 |
Q4 | 1432 | 1450 | 1432 | 1443 |
Q5 | 1432 | 1455 | 1432 | 1450 |
Kvalitetsklasse | Umiddelbar grense (mm) | |
---|---|---|
minimum | maksimum | |
Q0 | 1433 | 1444 |
Q1 | 1433 | 1444 |
Q2 | 1433 | 1444 |
Q3 | 1433 | 1444 |
Q4 | 1433 | 1444 |
Q5 | 1433 | 1444 |
Ledevidde kryssparti
TRV:04445
▶ a) Toleranser for ledevidder er gitt i Tabell: Toleranser for ledevidder. (G1,G2,G7,G8,G9,G10,G11,G12,G13,G14)
Kvalitetsklasse | Umiddelbar grense minimum (mm) |
Vedlikeholdsgrense minimum (mm) |
---|---|---|
Q0 | 1393 | 1394 |
Q1 | 1393 | 1394 |
Q2 | 1393 | 1394 |
Q3 | 1392 | 1393 |
Q4 | 1392 | 1393 |
Q5 | 1392 | 1393 |
TRV:04446
▶ b) Umiddelbar grense: Ved inngangen til ledeskinnene skal ikke ledevidden være større enn 1370 mm (F1,F2,F3,F4,F13,F14,F15,F16,F17,F18,F19,F20).
Endringer i sporvidde
TRV:04447
a) For endring i sporvidde gjelder de samme toleranser som for sporet for øvrig, jf. Overbygning/Vedlikehold/Sporets geometri, beliggenhet og kvalitet#Sporvidde.
Slitasje krysspiss
TRV:04448
a) Toleranser for høydenivåer mellom vingeskinne og krysspiss er gitt i Tabell: Høydenivå vingeskinne/krysspiss i nullpunkt og Tabell: Høydenivå vingeskinne/krysspiss ytterst på krysspissen.
Kvalitetsklasse | Normalmål (mm) | Vedlikeholdsgrense (mm) |
---|---|---|
Q0 | 0 | ± 1,0 |
Q1 | 0 | ± 1,0 |
Q2 | 0 | ± 1,0 |
Q3 | 0 | ± 1,5 |
Q4 | 0 | ± 2,0 |
Q5 | 0 | ± 3,0 |
1) Nullpunktet er der hvor krysspissen har samme "hodebredde" som skinneprofilet i sporvekselen.
Kvalitetsklasse | Normalmål (mm) | Vedlikeholdsgrense (mm) |
---|---|---|
Q0 | 10 | 7 |
Q1 | 10 | 7 |
Q2 | 10 | 7 |
Q3 | 10 | 5 |
Q4 | 10 | 4 |
Q5 | 10 | 3 |
Omleggingsmargin for drivmaskin
Omleggingsmargin vedlikeholdsgrense
TRV:07979
Omleggingsmargin for hver individuell drivmaskin i sporvekselen skal være minimum 20%.
Omleggingsmargin tiltaksgrense
TRV:07980
Omleggingsmargin for hver individuell drivmaskin i sporvekselen skal være større enn 0%.
Forebygging og utbedring av feil
Frister for utbedring av feil
TRV:04449
▶ a) Ved feil som overstiger umiddelbar grensene skal hastigheten umiddelbart nedsettes til en kvalitetsklasse som gjør at feilen ikke overstiger umiddelbar grensen. Ved feil som overskrider umiddelbar grensen i kvalitetsklasse Q5 skal hastigheten settes til maks. 20 km/h.
TRV:04450
b) Feil som overstiger vedlikeholdsgrense/vedlikeholdskrav skal utbedres før neste kontroll.
Tiltak
Beskrivelse av forebyggende og korrektive tiltak er gitt i Vedlegg/Tiltaksbeskrivelser.
Påleggsveising av sporveksler og skinner
Sveiseprosedyre
TRV:04451
a) Påleggsveising på skinner og sporveksler skal følge de generelle arbeidsanvisninger gitt i Arbeidsanvisning for påleggsveising av sporveksler og skinner.
TRV:04452
b) Påleggsveisingen skal følge en sveiseprosedyrespesifikasjon (WPS) som er godkjent i henhold til reglene gitt i Prosedyretesting Påleggsveising.
Kompetansekrav
TRV:04453
a) Alt sveisearbeid i sporet skal utføres av sveisere som har nødvendig opplæring og er sertifisert som skinnesveisere i henhold til Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Godkjenning av skinnesveisere.
Sveisekoordinasjon
TRV:04454
a) Hver virksomhet som utøver sveisearbeider i Bane NOR sitt spor, skal ha en sveiseansvarlig som skal koordinere sveisearbeidet i henhold til Overbygning/Bygging/Helsveist spor#Sveisekoordinasjon.
Kvalitetssikring av sveisearbeidene
TRV:04455
a) Leverandøren skal følge et kvalitetssystem bygget på prinsippene i [NS-EN ISO 3834-2]. Før sveising skal leverandøren fremvise følgende for byggherren:
- Sertifikater på alle sveisere og NDT personale
- Sveiseprosedyrespesifikasjoner for sveiseprosesser som skal anvendes
- Dokumentasjon av den sveiseansvarliges kompetanse.
- Inspeksjonsplan for sveisearbeidet.
Vedlegg
ORE 70 Undersøkelse av tungeanordninger
Vedlegg b Inspeksjon av enkel sporveksel
Vedlegg c Inspeksjon av kryssveksel
Vedlegg d Inspeksjon av usymmetrisk dobbeltveksel
Vedlegg k Inspeksjon av sporkryss
Vedlegg l Inspeksjon av enkel sporveksel med bevegelig krysspiss
Arbeidsanvisning for påleggsveising av sporveksler og skinner
Beskrivelse av vedlikeholdstiltak i sporveksler
Prosedyretesting Påleggsveising
Vedlegg h Sveiserapport - Påleggsveising (pdf)