Overbygning/Bygging/Helsveist spor: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Ny side: = HENSIKT OG OMFANG = Kapitlet omfatter krav til sveising og nøytralisering av skinner ved bygging av et helsveist spor. Reglene skal sikre at sporet blir bygget slik at det ikke oppstår ...)
 
m (Teksterstatting – «__NUMBEREDHEADINGS__» til «»)
 
(368 mellomliggende versjoner av 8 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
= HENSIKT OG OMFANG =
= HENSIKT OG OMFANG =
Kapitlet omfatter krav til sveising og nøytralisering av skinner ved bygging av et helsveist spor. Reglene skal sikre at sporet blir bygget slik at det ikke oppstår for store krefter i skinnene ved høye eller lave skinnetemperaturer. Reglene skal også sikre at skinnene blir sveist sammen ved hjelp av godkjente prosedyrer og metoder.  
{{lærebokstoff|Kapitlet omfatter krav til sveising og nøytralisering av skinner ved bygging og vedlikehold av et helsveist spor. Reglene skal sikre at sporet blir bygget slik at det ikke oppstår for store krefter i skinnene ved høye eller lave skinnetemperaturer. Reglene skal også sikre at skinnene blir sveist sammen ved hjelp av godkjente prosedyrer og metoder.}}
 


= DEFINISJONER OG BEGREPER =
= DEFINISJONER OG BEGREPER =
For definisjoner vises til kap. 3. I det følgende er det gitt mer detaljerte beskrivelser for enkelte definisjoner.
For definisjoner vises til [[Felles bestemmelser/Definisjoner, forkortelser og symboler]]. I det følgende er det gitt mer detaljerte beskrivelser for enkelte definisjoner.
 


== Middeltemperatur ==
== Middeltemperatur ==
Middeltemperaturen er den temperatur som ligger midt mellom høyeste og laveste påregnelige skinnetemperatur i sporet. Middeltemperaturen kan være forskjellig i forskjellige distrikter, og kan den variere på forskjellige strekninger innen et distrikt (lokalvariasjoner).
{{lærebokstoff|Middeltemperaturen er den temperatur som ligger midt mellom høyeste og laveste påregnelige skinnetemperatur i sporet. Middeltemperaturen kan være forskjellig i forskjellige distrikter, og kan den variere på forskjellige strekninger innen et distrikt (lokalvariasjoner).}}
 


== Nøytraltemperatur ==
== Nøytraltemperatur ==
Nøytraltemperaturen er den temperatur hvor skinnene skal være spenningsfrie. For å redusere de maksimale trykkspenninger i skinnene og derved redusere faren for solslyng, fastlegges nøytraltemperaturen høyere enn middeltemperaturen.
{{lærebokstoff|Nøytraltemperaturen er den temperatur hvor skinnene skal være spenningsfrie. For å redusere de maksimale trykkspenninger i skinnene og derved redusere faren for solslyng, fastlegges nøytraltemperaturen høyere enn middeltemperaturen.}}
 


Nøytraltemperaturen er fastsatt til 21<sup>0</sup>C for hele landet. Lokale avvik tillates bare etter godkjen­ning. For det praktiske sveisearbeid i sporet er det tillatt en toleranse på inntil 3C over eller 3C under nøytraltemperaturen.
[[TRV:05305|'''''TRV:05305''''']]<br /><br />{{:TRV:05305}}


[[TRV:05306|'''''TRV:05306''''']]<br /><br />{{:TRV:05306}}


== Nøytraltemperaturområdet ==
== Nøytraltemperaturområdet ==
Sluttsveising av spor skal skje ved temperaturer mellom 18C og 24C, kalt nøytraltemperaturområdet.
[[TRV:05308|'''''TRV:05308''''']]<br /><br />{{:TRV:05308}}
 


== Sluttsveising ==
== Sluttsveising ==
Sluttsveising er sammensveising av langskinner til helsveist spor. Innsveising av skinnekapp eller isolert skinneskjøt i et allerede hel­sveist spor er også sluttsveis.
{{lærebokstoff|Sluttsveising er sammensveising av langskinner til helsveist spor. Innsveising av skinnekapp eller isolert skinneskjøt i et allerede hel­sveist spor er også sluttsveis.}}
 


== Skinnemateriale ==
== Skinnemateriale ==
Skinnekvaliteter med tilhørende valsemerker (identifikasjon) er oppgitt i tabell .1.
[[TRV:05309|'''''TRV:05309''''']]<br /><br />{{:TRV:05309}}
 
''Tabell 6.1Skinnekvaliteter''
 
 
{| style="border-spacing:0;"
| style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| ny betegn.(EN 13674-1)
| style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| gammel betegn.(UIC 860)
| style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| Valsetegn
 
|-
| style="border-top:0.035cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| R200
| style="border-top:0.035cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| 700
| style="border-top:0.035cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| ingen tegn
 
|-
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| R260
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| 900A
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"|
 
|-
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:none;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| R260Mn
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:none;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| 900B
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:none;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"|
 
|-
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| R320 Cr / 1200
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| 1100/1200
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"|
 
|-
| style="border-top:none;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| R350HT
| style="border-top:none;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| 1200 HH / HSH
| style="border-top:none;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"|


|-
{{:TABELL:Skinnekvaliteter}}
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| 370LHT
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"| <center>-</center>
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.125cm;padding-right:0.125cm;"|


|}
= SVEISING AV SKINNER =
= SVEISING AV SKINNER =
== Generelle krav ==
== Generelle krav ==
Skjøtsveising av skinner i spor skal normalt utføres ved elektrisk motstandssveising (brennstuksveising) eller aluminiotermisk sveising.
[[TRV:05310|'''''TRV:05310''''']]<br /><br />{{:TRV:05310}}




=== Temperaturgrenser ===
=== Temperaturgrenser ===
Aluminiotermisk skjøtsveising av skinner tillates ved skinnetemperaturer gitt i tabell .2
[[TRV:05311|'''''TRV:05311''''']]<br /><br />{{:TRV:05311}}
 
''Tabell 6.2Temperaturgrenser ved aluminiotermisk sveising av skinner''
 
 
{| style="border-spacing:0;"
| style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| Skinnekvalitet
| style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| <center><nowiki>Normale krav [</nowiki><sup>0</sup>C]</center>
| style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| <center><nowiki>Spesielle forutsetninger [</nowiki><sup>0</sup>C]</center>
 
|-
| style="border-top:0.035cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| 200, 260Mn, 350HT
| style="border-top:0.035cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| <center>0 - +30</center>
| style="border-top:0.035cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| <center>-3 - +30</center>
 
|-
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| 320 Cr, 1200
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| <center>+5 - +30</center>
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| <center>0 - +30</center>
 
|}
For spesielle forutsetninger gjelder:


{{:TABELL:Temperaturgrenser ved aluminiotermisk sveising av skinner}}


* skal bare anvendes for utbedring av skinnefeil og skinnebrudd


For "Kaldt klima"-prosedyre gjelder følgende krav:
* Utføres av sveiser som har tilleggssertifisering "Kaldt klima" iht [[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Standard for godkjenning av skinnesveisere#Tilleggsertifisering "Kaldt klima"|Standard for godkjenning av skinnesveisere]]
* kapping av sveiseåpning skal skje med skinnekutter, skjærebrenner tillates ikke uansett skinnekvalitet
* kapping av sveiseåpning skal skje med skinnekutter, skjærebrenner tillates ikke uansett skinnekvalitet
* før montering av former skal skinnene varmes til + 50 <sup>0</sup>C i en lengde av 1 m til hver side for sveiseåpningen
* før montering av former skal skinnene varmes til + 50°C i en lengde av 1 m til hver side for sveiseåpningen
* oksygen og propanflasker med reduksjonsventiler skal holdes “varme” (over + 3 <sup>0</sup>C) under sveising for å unngå frysing av ventilene
* oksygen og propanflasker med reduksjonsventiler skal holdes “varme” ved hjelp av [[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Utstyrsliste for thermit skinnesveising#Forvarme og kappeutstyr|elektriske flaskevarmere]] elektriske flaskevarmere under sveising for å unngå frysing av ventilene
* etter grovsliping skal sveisesonen pakkes inn med varmeisolerende matter og varmedeksel for å redusere avkjølingshastigheten
* etter grovsliping skal sveisesonen pakkes inn med varmeisolerende matter og varmedeksel for å redusere avkjølingshastigheten
* For alle skjøtsveiser utført under 0<sup>0</sup> C skal det utføres 100 % sveisekontroll


=== Innlegging av skinnekapp (passkinne) 1 ===
{{lærebokstoff|Sveising i kaldt klima øker sannsynlighet for sveisefeil og bør derfor begrenses til feilretting.}}
Skinnekapp skal ha følgende minstelengder:


===Innlegging av skinnekapp (passkinne)===
[[TRV:03375|'''''TRV:03375''''']]<br /><br />{{:TRV:03375}}


''Spor med sth > 160 km/h :10 m.''
{{:TABELL:Minste avstand mellom to sveis}}


''<nowiki>Spor med 40 km/h < sth </nowiki> 160 km/h :5 mSpor med sth  40 km/h :3 m''
[[TRV:05313|'''''TRV:05313''''']]<br /><br />{{:TRV:05313}}


=== Kapping av skinner ===
[[TRV:05314|'''''TRV:05314''''']]<br /><br />{{:TRV:05314}}


Thermit-, lysbue- og brennstuksveis som allerede er i sporet skal minst ha samme avstand som foran nevnt fra skjøt som skal sveises.
[[TRV:05315|'''''TRV:05315''''']]<br /><br />{{:TRV:05315}}


[[TRV:05316|''''TRV:05316''''']]<br /><br />{{:TRV:05316}}


=== Kapping av skinner ===
[[TRV:05317|'''''TRV:05317''''']]<br /><br />{{:TRV:05317}}
All kapping av skinner skal normalt skje med skinnekutter. Skjærebrenning av skinner er bare tillatt for kapping av sve­ise­åpning ved skjøtsveising av skinner i 700 - kvalitet.Ved lasking av skinner, midlertidig eller permanent, skal skjærebrenning­ aldri anvendes.


=== Boring av hull i skinner ===
[[TRV:05318|'''''TRV:05318''''']]<br /><br />{{:TRV:05318}}


Ved store trykkspenninger i skinnen kan skjærebrenning anvendes for å løse ut spenningene for alle skinnekvaliteter. Snittflatene skal da umiddelbart kappes vekk med skinnekutter. Det tillates her ingen togpassering over skjøten før skinneendene er kappet med skinnekutter.
[[TRV:05319|'''''TRV:05319''''']]<br /><br />{{:TRV:05319}}


=== Boring av hull i skinner ===
[[TRV:05320|'''''TRV:05320''''']]<br /><br />{{:TRV:05320}}
For boring av hull i skinner gjelder følgende regler:


[[TRV:05321|'''''TRV:05321''''']]<br /><br />{{:TRV:05321}}


* Det skal ikke være mindre avstand mellom to hull (kant til kant) enn 2xhulldiameteren for det minste hullet.
[[TRV:05322|'''''TRV:05322''''']]<br /><br />{{:TRV:05322}}
* Det skal ikke være mindre avstand enn 1 x hulldiameteren mellom hullkant og tverrsnittsovergang/kant av tungen
* Hullene skal bores med skadefritt bor/hullfres, kjølevæske skal anvendes.
* Hullene skal fases med faseverktøy
* Det er ikke tillatt å fylle igjen hull ved hjelp av sveising eller andre metoder.


=== Sliping av skjøter ===
=== Sliping av skjøter ===
I trafikkert spor skal finsliping utføres så snart som mulig for å unngå overbelastning av sveisen. Det tillates maks 30&nbsp;000 bruttotonn trafikk over en sveis som ikke er finslipt. Dette tilsvarer 2-3 dager på et spor med normal trafikk (3-6 MGT/år)
[[TRV:05323|'''''TRV:05323''''']]<br /><br />{{:TRV:05323}}


[[TRV:05324|'''''TRV:05324''''']]<br /><br />{{:TRV:05324}}


== Sveiseprosesser ==
== Sveiseprosesser ==
<nowiki>Aluminiotermisk sveising skal foregå etter prosedyrespesifikasjoner som er som er godkjent av Jernbaneverket. Aluminiotermiske sveiseprosedyrer godkjennes i henhold til [JBV Teknisk spesifikasjon - Aluminiotermisk sveiseprosess for sveising av skinner] Vedlegg 6.d. inneholder godkjente prosedyrespesifikasjoner. </nowiki>
Aluminiotermisk sveising skal foregå etter prosedyrespesifikasjoner og [[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Arbeidsanvisning for Thermit skinnesveising|Arbeidsanvisning for Thermit skinnesveising]] som er godkjent av Bane NOR.  
 


<nowiki>Elektrisk motstandssveising av skinner i spor skal utføres i henhold til [JBV Teknisk spesifikasjon - Mobil elektrisk motstandssveising av skinner]</nowiki>
[[TRV:05325|'''''TRV:05325''''']]<br /><br />{{:TRV:05325}}


[[TRV:05326|'''''TRV:05326''''']]<br /><br />{{:TRV:05326}}


== Kompetansekrav ==
== Kompetansekrav ==
Alt sveisearbeid i sporet skal utføres av sveisere som har nødvendig opplæring og er sertifisert som skinnesveisere i henhold til vedlegg 6.p. Sveisesertifikatet utstedes av akkreditert 3.parts institusjon. JBV utsteder sveisebevis med sveisenummer til sveisere med gyldig sertifikat.
[[TRV:05327|'''''TRV:05327''''']]<br /><br />{{:TRV:05327}}
[[TRV:05328|'''''TRV:05328''''']]<br /><br />{{:TRV:05328}}


[[TRV:05329|'''''TRV:05329''''']]<br /><br />{{:TRV:05329}}


== Sveisekoordinasjon  ==
[[TRV:05330|'''''TRV:05330''''']]<br /><br />{{:TRV:05330}}
Hver virksomhet som utøver sveisearbeider i Jernbaneverkets spor skal ha en sveiseansvarlig som skal koordinere sveisearbeidet. Den sveiseansvarlige skal ha det overordnede kvalitetsansvar for sveisingens utførelse. For å oppfylle betingelsene som sveiseansvarlig skal kompetanse og erfaring kunne dokumenteres i henhold til et av alternativene under


[[TRV:05331|'''''TRV:05331''''']]<br /><br />{{:TRV:05331}}


* Alt. 1
== Sveisekoordinasjon  ==
 
[[TRV:05332|'''''TRV:05332''''']]<br /><br />{{:TRV:05332}}
* min. EWT – sertifikat i henhold til retningslinjer fra EWF ( European Welding Federation).
* min 3 års praktisk erfaring fra sveising av jernbaneskinner
 
* Alt. 2


* Min 10 års praktisk erfaring fra sveising av jernbaneskinner
[[TRV:05333|'''''TRV:05333''''']]<br /><br />{{:TRV:05333}}


Den sveiseansvarlige skal normalt være ansatt i virksomheten som utøver sveisearbeidet. Sveisekoordinasjonen kan, etter godkjenning fra JBV, også utøves av en person tilknyttet virksomheten ved en kontrakt hvor omfanget av samarbeidet er definert.
[[TRV:05334|'''''TRV:05334''''']]<br /><br />{{:TRV:05334}}


[[TRV:05335|'''''TRV:05335''''']]<br /><br />{{:TRV:05335}}


== Kvalitetssikring av sveisearbeidene ==
== Kvalitetssikring av sveisearbeidene ==
=== Generelt ===
=== Generelt ===
Leverandøren skal følge et kvalitetssystem bygget på prinsippene i EN 729-2. Før sveising skal leverandøren fremvise følgende for byggherren:
[[TRV:05336|'''''TRV:05336''''']]<br /><br />{{:TRV:05336}}
 
[[TRV:05337|'''''TRV:05337''''']]<br /><br />{{:TRV:05337}}


=== Godkjenning av sveiseentreprenør ===
[[TRV:05338|'''''TRV:05338''''']]<br /><br />{{:TRV:05338}}


* Sertifikater på alle sveisere og NDT personale
[[TRV:05339|'''''TRV:05339''''']]<br /><br />{{:TRV:05339}}
* Sveiseprosedyrespesifikasjoner for sveiseprosesser som skal anvendes
* Dokumentasjon av den sveiseansvarliges kompetanse.
* Inspeksjonsplan for sveisearbeidet.


=== Rapportering  ===
=== Rapportering  ===
Sveiserapport (vedlegg 6.b) skal utfylles av sveiseansvarlig. Rapporten skal inngå som en del av dokumentasjonen som overleveres byggherren.
[[TRV:05340|'''''TRV:05340''''']]<br /><br />{{:TRV:05340}}


[[TRV:05341|'''''TRV:05341''''']]<br /><br />{{:TRV:05341}}


=== Merking ===
=== Merking ===
Alle skjøter som er sveist med aluminiotermisk metode skal merkes med følgende data:
[[TRV:05342|'''''TRV:05342''''']]<br /><br />{{:TRV:05342}}


[[TRV:05343|'''''TRV:05343''''']]<br /><br />{{:TRV:05343}}


# sveiserens identifikasjonsnr.
[[TRV:05344|'''''TRV:05344''''']]<br /><br />{{:TRV:05344}}
# sveiseporsjonens identifikasjonsnr (batch nr.).
# dato når sveisen ble utført (måned og år)


Merkingen utføres ved å slå inn nummerene på utsiden av skinnehodet eller på merkeplate som klebes til skinnesteget. Merkene skal være plassert ca. 20 cm fra sveisemidt.
== Sveisekontroll  ==
[[TRV:05345|'''''TRV:05345''''']]<br /><br />{{:TRV:05345}}


{{lærebokstoff|Kontrollen består av ultralydkontroll, visuell kontroll og geometrikontroll.}}


Skjøter som ikke er merket skal underkjennes ved sveisekontroll.
[[TRV:05346|'''''TRV:05346''''']]<br /><br />{{:TRV:05346}}




== Sveisekontroll  ==
=== Kontrollutvalg ===
Sveisekontroll av skjøtsveiser utført i sporet skal utføres i henhold til vedlegg 6.f. Kontrollen består av ultralydkontroll, visuell kontroll og geometrikontroll. Kontrollen skal utføres av ultralydoperatører sertifisert til nivå 2 i ultralydkontroll i henhold til standarden EN 473.
[[TRV:05347|'''''TRV:05347''''']]<br /><br />{{:TRV:05347}}
 


=== Kontrollutvalg ===
[[TRV:05348|'''''TRV:05348''''']]<br /><br />{{:TRV:05348}}
Et utvalg på min. 15% av alle produserte sveiser skal kontrolleres. Sveisene skal velges ut slik at utvalget blir proporsjonalt i forhold sveiserne som har utført arbeidet. Dersom det viser seg at en sveiser har to eller flere underkjente skjøter, skal samtlige skjøter vedkommende sveiser har produsert i det aktuelle prosjektet kontrolleres.


[[TRV:05349|'''''TRV:05349''''']]<br /><br />{{:TRV:05349}}


=== Utbedring av underkjente skjøter ===
=== Utbedring av underkjente skjøter ===
Skjøter som blir underkjent ved ultralydkontroll eller visuell kontroll, skal skiftes ut innen 2 måneder etter at kontrollen er utført.
[[TRV:05350|'''''TRV:05350''''']]<br /><br />{{:TRV:05350}}


[[TRV:05351|'''''TRV:05351''''']]<br /><br />{{:TRV:05351}}


Skjøter som blir underkjent ved geometrikontroll, skal utbedres ved sliping og/eller retting innen 2 uker etter at kontrollen er utført. Dersom det ikke er mulig å utbedre geometrifeil ved sliping eller retting, skal skjøten skiftes ut.
[[TRV:05352|'''''TRV:05352''''']]<br /><br />{{:TRV:05352}}
 


== Egenkontroll ==
== Egenkontroll ==
Ved aluminiotermisk sveising skal sveiser utføre egenkontroll av samtlige skjøtsveiser. Kontrollen skal omfatte:
[[TRV:05353|'''''TRV:05353''''']]<br /><br />{{:TRV:05353}}


 
[[TRV:05354|'''''TRV:05354''''']]<br /><br />{{:TRV:05354}}
* retthet kjørekant/kjøreflate
* fotskjevhet/vridning
* visuell kontroll for overflatefeil, sandinnbrenninger og symmetri av varmepåvirket sone


== Akseptansegrenser for skjøtsveiser ==
== Akseptansegrenser for skjøtsveiser ==
=== Geometriske krav ===
=== Geometriske krav ===
De målte avvik skal ligge innenfor toleranser i tabell .3 for at sveisen skal godkjennes:
[[TRV:05355|'''''TRV:05355''''']]<br /><br />{{:TRV:05355}}
 
 
''Tabell 6.3Geometritoleranser (målebase = 1000 mm)''
 
 
{| style="border-spacing:0;"
| style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.21cm;padding-right:0.21cm;"| '''Kontroll'''
| style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.21cm;padding-right:0.21cm;"| <center>'''<nowiki>Spor med sth < 160 km/h</nowiki>'''</center>
| style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.21cm;padding-right:0.21cm;"| <center>'''Spor med sth  160 km/h'''</center>
 
|-
| style="border-top:none;border-bottom:0.002cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.21cm;padding-right:0.21cm;"| Retthet kjørekant
| style="border-top:none;border-bottom:0.002cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.21cm;padding-right:0.21cm;"| <center>-0,3 mm / +0,0 mm</center>
| style="border-top:none;border-bottom:0.002cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.21cm;padding-right:0.21cm;"| <center>-0,3 mm / + 0,0 mm</center>
 
|-
| style="border-top:0.002cm solid #000000;border-bottom:none;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.21cm;padding-right:0.21cm;"| Retthet kjøreflate
| style="border-top:0.002cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.21cm;padding-right:0.21cm;"| <center>-0,2 mm/+0,3 mm</center>
| style="border-top:0.002cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.21cm;padding-right:0.21cm;"| <center>-0,0 mm / +0,3 mm</center>
 
|-
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.21cm;padding-right:0.21cm;"| Fotskjevhet / vridning
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.21cm;padding-right:0.21cm;"| <center>2 mm</center>
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.21cm;padding-right:0.21cm;"| <center>1 mm</center>
 
|}
Retthet kjørekant og kjøreflate måles med linjal og bladsøker. Figur .1 viser prinsipp for måling av avvik fra rett. Figur .2 viser prinsipp for måling av fotskjevhet / vridning.


{{:TABELL:Geometritoleranser (målebase = 1000 mm)}}


<center>[[Image:]]</center>
{{lærebokstoff|I kurver skal aktuell pilhøyde f legges til toleransene.


''Figur 6.1Måling av retthet på kjøreflate og kjørekant''
Aktuell pilhøyde f <nowiki>=</nowiki> 125/R <nowiki>=</nowiki> x mm hvor R er kurveradius oppgitt i meter på stedet.}}


[[TRV:05356|'''''TRV:05356''''']]<br /><br />{{:TRV:05356}}


<center>[[Image:]]</center>
{{:FIGUR:Måling av retthet på kjøreflate og kjørekant}}
 
''Figur 6.2Måling av fotskjevhet''


{{:FIGUR:Måling av fotskjevhet}}


=== Visuell kontroll ===
=== Visuell kontroll ===
Følgende feil er ikke tillatt og medfører at sveisen ikke kan godkjennes:
[[TRV:05357|'''''TRV:05357''''']]<br /><br />{{:TRV:05357}}
 
 
* sprekker og bindefeil med lengde > 5 mm
* synlige rivninger etter avskjæring av sveisevulst
* porer, sandinnbrenninger, eller andre feil med største mål > 5 mm
* forskjell i bredden av den varmepåvirkede sonen på begge sider av sveisen > 8 mm


=== Ultralydkontroll ===
=== Ultralydkontroll ===
Følgende feilindikasjoner er ikke tillatt og medfører at sveisen ikke kan godkjennes:
[[TRV:05358|'''''TRV:05358''''']]<br /><br />{{:TRV:05358}}
 
 
* Feil med maks amplitude  FBH 5 mm
* Flere indikasjoner som overstiger registreringsnivået, dersom innbyrdes avstand er mindre enn 10 mm, og samlet feilflate bedømmes til å være større en referansefeilens flate
* Mer enn 10 feilindikasjoner som overstiger referansenivået


Merk:Geometriske indikasjoner, som f.eks. vulstekko defineres ikke som feilindikasjoner.
Merk:Geometriske indikasjoner, som f.eks. vulstekko defineres ikke som feilindikasjoner.


= Nøytralisering og sluttsveising av spor =
{{lærebokstoff|Ved bygging av helsveist spor skiller vi mellom mellomsveising og sluttsveising. Sluttsveising innebærer nødvendig nøytralisering av sporet.}}


= NØYTRALISERING OG SLUTTSVEISING AV SPOR =
[[TRV:05359|'''''TRV:05359''''']]<br /><br />{{:TRV:05359}}
Ved bygging av helsveist spor skiller vi mellom mellomsveising og sluttsveising. Sluttsveising innebærer nødvendig nøytralisering av sporet. Prosedyre for nøytralisering er gitt i vedlegg 6.o.




== Kompetansekrav ==
== Kompetansekrav ==
Nøytraliseringsarbeid i sporet skal ledes av en sveiser som har nødvendig opplæring og er sertifisert til nøytralisering/helsveising i henhold til vedlegg 6.p.
[[TRV:05360|'''''TRV:05360''''']]<br /><br />{{:TRV:05360}}


{{lærebokstoff|Krav om fagbrev som banemontør har ikke tilbakevirkende kraft for personell som allerede er autorisert til å utføre nøytralisering. Dvs at autorisasjon er gyldig ut utløpstiden selv om a) ikke er tilfredsstilt med hensyn til fagbrev.}}


== Mellomsveising ==
== Mellomsveising ==
Mellomsveising i spor kan utføres med mobil brennstuksveisemaskin eller med aluminiotermisk metode.
[[TRV:05361|'''''TRV:05361''''']]<br /><br />{{:TRV:05361}}


[[TRV:05362|'''''TRV:05362''''']]<br /><br />{{:TRV:05362}}


Innlagte skinner mellomsveises til langskinner på 160 ‑ 500 m lengder ved skinne­temperaturer mellom 0 og 30C. Mellomsveising foretas uten spenningsfrigjøring av skinnene. Skinner som er utlagt midt i sporet for sveising med brennstuksveisemaskin, kan sveises uavhengig av skinnetemperaturen, dog ikke under ‑5C.
{{lærebokstoff|Mellomsveising foretas uten spenningsfrigjøring av skinnene.}}


[[TRV:05363|'''''TRV:05363''''']]<br /><br />{{:TRV:05363}}


<nowiki>Før mellomsveising eller innlegging av langskinner i spor foretas, skal sporet tilfreds­stille krav for helsveising av spor som er fastsatt i [JD 530], kap.8</nowiki>
[[TRV:05364|'''''TRV:05364''''']]<br /><br />{{:TRV:05364}}




=== Sikring mot solslyng i ikke nøytraliserte langskinner ===
=== Sikring mot solslyng i ikke nøytraliserte langskinner ===
Dersom mellomsveising eller innlegging av langskinner i spor skjer ved temperatu­rer under nøytraltemperaturområdet, skal en være oppmerksom på at det kan oppstå farlige aksialkrefter i langskinnene ved temperaturstigninger. Langskinnene bør derfor nøytraliseres og sluttsveises snarest dersom temperaturstigninger kan ventes. Det skal føres ekstra tilsyn med langskinner som er lagt inn eller sveist ved temperaturer under nøytraltemperaturen.
[[TRV:05368|'''''TRV:05368''''']]<br /><br />{{:TRV:05368}}
 
 
Dersom skinnetemperaturen kan forventes å overstige 30 <sup>0</sup>C høyere enn leggetemperaturen skal det gjennomføres sikring mot solslyng i ikke nøytraliserte langskinner.
 
 
<nowiki>Ved sporjustering i kurver med radius < 600 m skal det utføres sikring mot solslyng i ikke nøytraliserte langskinner dersom skinnetemperaturen kan forventes å overstige 15 </nowiki><sup>0</sup>C høyere enn leggetemperaturen.
 


Sikring utføres ved å kappe skinnene til maks. 60 m. lengder.
{{lærebokstoff|Dersom mellomsveising eller innlegging av langskinner i spor skjer ved temperaturer under nøytraltemperaturområdet, kan det oppstå farlige aksialkrefter i langskinnene ved temperaturstigninger. Langskinner bør derfor nøytraliseres og sluttsveises snarest mulig dersom temperaturstigninger kan ventes.
 
 
Regler om sikring mot solslyng gjelder bare i spor som er trafikkert av nyttetrafikk i anleggsperioden.


Krav til sikring mot solslyng er gitt i [[Overbygning/Vedlikehold/Vedlikeholdsarbeider i helsveist spor#Sikring mot solslyng i ikke nøytraliserte skinner]]}}


== Sluttsveising ==
== Sluttsveising ==
Før sluttsveising skal sporet være justert i høyde‑ og sideretning og den nødven­di­ge ballastmengde skal være utkjørt og fordelt. Når det skal utføres varig utfesting av linjen skal utfestingen være fullt etablert før sluttsveising utføres.
[[TRV:05372|'''''TRV:05372''''']]<br /><br />{{:TRV:05372}}


[[TRV:05373|'''''TRV:05373''''']]<br /><br />{{:TRV:05373}}


Sluttsveising skal skje ved temperaturer som ligger innenfor nøytraltemperaturområdet eller ved skinnelengder som tilsvarer nøytraltemperaturområdet. Slutt­sveising kan ikke foretas ved skinnetemperaturer over nøytraltemperaturområdet.
[[TRV:05375|'''''TRV:05375''''']]<br /><br />{{:TRV:05375}}


[[TRV:05376|'''''TRV:05376''''']]<br /><br />{{:TRV:05376}}


Har skinnene ved legging nøytraltemperatur, kan de uten videre festes og hel­sveises . Dette forutsetter at skinnetemperaturen ikke har forandret seg ut over nøytraltemperaturområdet i tiden mellom legging og helsveising. Når sluttsveising utføres i samband med skinneleggingen, anordnes skjøtåpninger som tilsvarer sveisemetodens angitte sveiseåpninger.
[[TRV:05377|'''''TRV:05377''''']]<br /><br />{{:TRV:05377}}


 
[[TRV:05378|'''''TRV:05378''''']]<br /><br />{{:TRV:05378}}
Skinner lagt utenfor nøytraltemperaturområdet, eller hvor skinnetemperaturen har vært utenfor nøytraltemperaturområdet, skal nøytraliseres før sluttsveising.




=== Rapportering  ===
=== Rapportering  ===
Sluttsveising av helsveist spor rapporteres på sveiserapporten(vedlegg 6.b) som utfylles av sveiseansvarlig. Rapporten skal inngå som en del av dokumentasjonen som overleveres byggherren.
[[TRV:05379|'''''TRV:05379''''']]<br /><br />{{:TRV:05379}}
[[TRV:05380|'''''TRV:05380''''']]<br /><br />{{:TRV:05380}}


= DIVERSE BESTEMMELSER =


= DIVERSE BESTEMMELSER =
== Isolerte skjøter ==
== Isolerte skjøter ==
Ved bygging av helsveist spor skal beliggenheten av isolerte skinneskjøter være planlagt på forhånd. De skal monteres inn som et ledd i mellomsveisingen. Monte­ring/liming av isolerte skjøter skal skje etter prosedyrer i vedlegg 6.l
[[TRV:05381|'''''TRV:05381''''']]<br /><br />{{:TRV:05381}}


[[TRV:05382|'''''TRV:05382''''']]<br /><br />{{:TRV:05382}}


=== Montering av isolert skjøt i allerede helsveist spor ===
[[TRV:05383|'''''TRV:05383''''']]<br /><br />{{:TRV:05383}}
Ved montering/liming av isolert skjøt i allerede helsveist spor skal skinnenes nøytrallengde opprettholdes.


[[TRV:05384|'''''TRV:05384''''']]<br /><br />{{:TRV:05384}}


Skinnen kappes på det aktuelle sted og forbere­des for montering. Under montering og herding av limet skal skinneendene stå tett og øve trykk mot profilmellomlegget. For å oppnå dette trykket anvendes et strekkapparat som monteres over isolerskjøten og trekker de to skinneendene mot hverandre. For limte skjøter skal strekkapparatet være påmontert til limet er herdet. Denne metoden kan også anvendes ved innsveising av prefabrikkert isolert skjøt
=== Montering av isolert skjøt i allerede helsveist spor ===
[[TRV:05385|'''''TRV:05385''''']]<br /><br />{{:TRV:05385}}


[[TRV:05386|'''''TRV:05386''''']]<br /><br />{{:TRV:05386}}


== Midlertidig laskede skjøter ==
[[TRV:05387|'''''TRV:05387''''']]<br /><br />{{:TRV:05387}}
For å unngå at skinneendene deformeres skal skinnene sveises sna­rest mulig og senest ''en'' måned etter innlegging. Mellomsveising og sluttsveising skal i alle tilfelle være full­ført før vinteren. På grunn av sikkerheten og faren for de­for­masjon av skinneendene, er det ikke tillatt å la midlertidig laskede skjøter overvintre.


[[TRV:05388|'''''TRV:05388''''']]<br /><br />{{:TRV:05388}}


Skinner som skal laskes skal alltid kappes med skinnekutter. Det er ikke tillatt med noen form for skjærebrenning i forbindelse med lasking av skinner.
[[TRV:05389|'''''TRV:05389''''']]<br /><br />{{:TRV:05389}}


[[TRV:05390|'''''TRV:05390''''']]<br /><br />{{:TRV:05390}}


Ved lasking av skinneprofiler med forskjellig høyde skal høydeforskjellen utlignes, fortrinnsvis med overgangslasker. Skinneendene skal fases 1 mm kant på hodets kjøreflate og kjørekant for å unngå skarpe kanter.
== Midlertidig laskede skjøter ==
[[TRV:05391|'''''TRV:05391''''']]<br /><br />{{:TRV:05391}}


[[TRV:05392|'''''TRV:05392''''']]<br /><br />{{:TRV:05392}}


=== Sikring av midlertidige skjøter ===
[[TRV:05394|'''''TRV:05394''''']]<br /><br />{{:TRV:05394}}
For midlertidig laskede skjøter gjelder følgende hastighetsbegrensninger avhengig av sikring:


[[TRV:05395|'''''TRV:05395''''']]<br /><br />{{:TRV:05395}}


''Tabell 6.4Tillatt hastighet ved midlertidig lasking av skinner''
[[TRV:05396|'''''TRV:05396''''']]<br /><br />{{:TRV:05396}}




{| style="border-spacing:0;"
=== Sikring av midlertidige skjøter ===
| style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| <center>'''Sikring av skjøt'''</center>
[[TRV:08493|'''''TRV:08493''''']]<br /><br />{{:TRV:08493}}
| style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| <center>'''maks hastighet'''</center>


|-
[[TRV:05397|'''''TRV:05397''''']]<br /><br />{{:TRV:05397}}
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| Nødlaskeforbinder (lasketvinge) sikret med enkel bolt
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| <center>40 km/h</center>


|-
{{:TABELL:Tillatt hastighet ved midlertidig lasking av skinner}}
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| Nødlaskeforbinder med dobbel sikring
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| <center>160 km/h</center>


|-
[[TRV:05398|'''''TRV:05398''''']]<br /><br />{{:TRV:05398}}
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| Lasker sikret med 1 laskebolt gjennom hver skinne
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| <center>80 km/h</center>


|-
[[TRV:05399|'''''TRV:05399''''']]<br /><br />{{:TRV:05399}}
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| Lasker sikret med 2 laskebolter gjennom hver skinne (fullst. lasket skjøt)
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.123cm;padding-right:0.123cm;"| <center>160 km/h</center>


|}
[[TRV:05400|'''''TRV:05400''''']]<br /><br />{{:TRV:05400}}
Hastigheten i tabellen over gjelder bare for feilfrie skinneender. Ved midlertidig lasking av skinneender med sprekker eller andre feil skal hastigheten ikke overstige 40 km/h.


[[TRV:05401|'''''TRV:05401''''']]<br /><br />{{:TRV:05401}}


Det skal bare anvendes godkjente nødlaskeforbindere. For nødlaskeforbindere med sikringskappe og sikkerhetsrigel gjelder følgende generelle krav:
[[TRV:05402|'''''TRV:05402''''']]<br /><br />{{:TRV:05402}}


=== Skjøtåpninger ===
[[TRV:05403|'''''TRV:05403''''']]<br /><br />{{:TRV:05403}}


* Laskeforbindelsen skal sikres med minimum to bolter
[[TRV:05404|'''''TRV:05404''''']]<br /><br />{{:TRV:05404}}
* begge muttrene skal sikres mot oppskruing med en sikringskappe
* sikringskappen skal være utstyrt med en lås som hindrer den i å fjerne seg fra mutteren
* laskeforbinderen skal alltid benyttes med feilfrie lasker tilpasset det aktuelle skinneprofilet


Nødlaskeforbinder i hovedspor med dobbel sikring skal kontrolleres visuelt min. 1 gang pr. uke for å hindre at laskeforbindelsen ”glir av” skjøten
{{:TABELL:Skjøtåpninger ved midlertidig lasking av skinner}}


== Overgang til lasket spor ==
{{lærebokstoff|I begge ender av en helsveist skinnegang blir det, avhengig av temperaturkref­tene, bevegelse av de ytterste 50–100 m.}}


Nødlaskeforbinder i hovedspor med enkel lasketvinge uten sikring skal kontrolleres visuelt min. 1 gang pr. dag
[[TRV:05405|'''''TRV:05405''''']]<br /><br />{{:TRV:05405}}
 


Vedlegg 6.n inneholder godkjente nødlaskeforbindere med dobbel sikring.
[[TRV:05406|'''''TRV:05406''''']]<br /><br />{{:TRV:05406}}


[[TRV:05407|'''''TRV:05407''''']]<br /><br />{{:TRV:05407}}


=== Skjøtåpninger ===
<nowiki>For midlertidige skjøter i forbindelse med skinnebrudd gjelder at permanent utbedring skal skje så snart temperaturforholdene tillater det, se forøvrig [JD 532], vedlegg 7.h. Skinner som ikke sveises umiddelbart, skal uansett lengde legges med skjøtåpninger som angitt i tabell </nowiki>.5.


{{lærebokstoff|Det vil gå med ca. 150 skinne­stoppere i hvert pusteparti. I helsveist spor på betongsviller kreves ingen ekstra forank­ring.}}


''Tabell 6.5Skjøtåpninger ved midlertidig lasking av skinner''
[[TRV:05408|'''''TRV:05408''''']]<br /><br />{{:TRV:05408}}


[[TRV:05409|'''''TRV:05409''''']]<br /><br />{{:TRV:05409}}


{| style="border-spacing:0;"
{{:TABELL:Varmeromsåpninger i overgangspartiet (i mm)}}
| style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.27cm;padding-right:0.27cm;"| <center>'''Skinne­temper­a­tur'''</center>
| style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.27cm;padding-right:0.27cm;"| <center>'''Skjøt­åpning'''</center>


|-
[[TRV:05410|'''''TRV:05410''''']]<br /><br />{{:TRV:05410}}
| style="border-top:none;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.27cm;padding-right:0.27cm;"| <center><nowiki>t < +10 </nowiki><sup>0</sup>C</center>
| style="border-top:none;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.27cm;padding-right:0.27cm;"| <center>10 mm</center>


|-
== Overgang til annet skinneprofil ==
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.27cm;padding-right:0.27cm;"| <center><nowiki>+10 C < t < +20 </nowiki><sup>0</sup>C</center>
{{lærebokstoff|Overgang mellom ulike skinneprofiler skal utføres i henhold til [[Overbygning/Prosjektering/Helsveist spor#Overgang mellom skinneprofiler|Overbygning/Prosjektering/Helsveist spor]]}}
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.27cm;padding-right:0.27cm;"| <center>5 mm</center>


|-
== Sporveksler ==
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.27cm;padding-right:0.27cm;"| <center>t > +20 <sup>0</sup>C</center>
{{lærebokstoff|Innsveising av sporveksel i helsveist spor skal utføres i henhold til [[Overbygning/Bygging/Sporveksler#Sveising|Overbygning/Bygging/Sporveksler]]}}
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.27cm;padding-right:0.27cm;"| <center>0 mm</center>


|}
[[TRV:06107|'''''TRV:06107''''']]<br /><br />{{:TRV:06107}}
== Overgang til lasket spor ==
I begge ender av en helsveist skinnegang blir det ‑ avhengig av temperaturkref­tene ‑ bevegelse av de ytterste 50‑100 m.


[[TRV:06108|'''''TRV:06108''''']]<br /><br />{{:TRV:06108}}


Helsveist spor på tresviller, skal på dette parti forankres med skinnestoppere. Skinnestopperene påsettes på de ytterste ca. 50 m i hver ende av det helsveiste sporet. Stopperne skal sikre både mot strekk og trykk‑krefter og de kan plasseres med 4 stoppere på annen­hver sville, hvor 2 stk. monteres mot strekk‑ og 2 stk. mot trykk‑krefter. Det vil gå med ca. 150 skinne­stoppere i hvert pusteparti. I helsveist spor på betongsviller kreves ingen ekstra forank­ring.
== Helsveising av spor i tunneler ==
[[TRV:06109|'''''TRV:06109''''']]<br /><br />{{:TRV:06109}}


[[TRV:06110|'''''TRV:06110''''']]<br /><br />{{:TRV:06110}}


Ved overgang fra helsveist spor til lasket spor regnes de første 100 m av det laskede spor som et overgangsparti. På dette parti skal bevegelsen og til dels kreftene fra pustepartiet opptas og overføres til det laskede spor med gradvis avtrapping til normale forhold for lasket spor. Dette oppnås ved en varmeroms­regulering av de 3 nærmeste skjøter. Skjøtåpningene skal reguleres som tabell .6 viser, hvor "a" er skjøten nærmest det helsveiste sporet og "b" og "c" er de etterfølgende skjøter.
[[TRV:06111|'''''TRV:06111''''']]<br /><br />{{:TRV:06111}}


[[TRV:06112|'''''TRV:06112''''']]<br /><br />{{:TRV:06112}}


''Tabell 6.6Varmeromsåpninger i overgangspartiet (i mm)''
= VEDLEGG =
[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Skinneforlengelsestabell|Skinneforlengelsestabell]]


[https://trv.banenor.no/w/images/1/15/T3106B02.pdf Vedlegg b Sveiserapport]


{| style="border-spacing:0;"
[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Arbeidsanvisning for Thermit skinnesveising|Arbeidsanvisning for Thermit skinnesveising]]
| style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:none;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"|
| colspan="3"  style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:none;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>'''30m skinner'''</center>
| colspan="3"  style="border-top:0.039cm double #000000;border-bottom:none;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>'''40 - 45m skinner'''</center>


|-
[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Spesifikasjoner for aluminiotermiske sveisemetoder|Spesifikasjoner for aluminiotermiske sveisemetoder]]
| style="border-top:none;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| '''Tempe­ra­tur'''
| style="border-top:none;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>'''a'''</center>
| style="border-top:none;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>'''b'''</center>
| style="border-top:none;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>'''c'''</center>
| style="border-top:none;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>'''a'''</center>
| style="border-top:none;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>'''b'''</center>
| style="border-top:none;border-bottom:0.035cm solid #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>'''c'''</center>


|-
[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Utstyrsliste for thermit skinnesveising|Utstyrsliste for thermit skinnesveising]]
| style="border-top:none;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| 5 - 10 <sup>0</sup>C
| style="border-top:none;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>3</center>
| style="border-top:none;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>8</center>
| style="border-top:none;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>8</center>
| style="border-top:none;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>2</center>
| style="border-top:none;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>6</center>
| style="border-top:none;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>6</center>


|-
[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Arbeidsanvisning for sveisekontroll|Arbeidsanvisning for sveisekontroll]]
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| 10 - 20 <sup>0</sup>C
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>2</center>
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>6</center>
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>6</center>
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>1</center>
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>4</center>
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.018cm solid #ffffff;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>4</center>


|-
[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Beregning av feilutbredelse ved ultralydkontroll|Beregning av feilutbredelse ved ultralydkontroll]]
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.039cm double #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| over 20 <sup>0</sup>C
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>0</center>
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>3</center>
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>3</center>
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>0</center>
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:none;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>1</center>
| style="border-top:0.018cm solid #000000;border-bottom:0.039cm double #000000;border-left:0.018cm solid #000000;border-right:0.039cm double #000000;padding-top:0cm;padding-bottom:0cm;padding-left:0.25cm;padding-right:0.25cm;"| <center>1</center>


|}
[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Beregning av feilplassering ved ultralydkontroll|Beregning av feilplassering ved ultralydkontroll]]
Overgangspartiet bør ligge i rettlinjet spor og skal ikke legges i kurver med radius mindre enn


500 m.
[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Referanseskinne for ultralydkontroll|Referanseskinne for ultralydkontroll]]


[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Mal til kontroll av fotskjevhet|Mal til kontroll av fotskjevhet]]


== Overgang til annet skinneprofil ==
[https://trv.banenor.no/w/images/5/57/T3106K01_202102_TRV.pdf Vedlegg k Kontrollrapport sveisekontroll]
<nowiki>For overgang mellom ulike skinneprofiler vises til kap. 8 [JD 530]</nowiki>


[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Arbeidsanvisning for montering av isolerte skjøter|Arbeidsanvisning for montering av isolerte skjøter]]


== Sporveksler ==
[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Monteringsanvisning for nødlaskeforbindere|Monteringsanvisning for nødlaskeforbindere]]
For innsveising av sporveksel i helsveist spor vises til kap.7.
 
 
== Helsveising av spor i tunneler ==
I tunneler med lengde inntil 60 m brukes den samme nøytral­temperatur som for spor utenfor tunneler.


[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Prosedyre for nøytralisering|Prosedyre for nøytralisering]]


Er tunnelen lengre enn 60 m, brukes nøytral­temperatur som for åpen linje for de første 30 m fra tunnelåpningene; tunnelens midtparti helsveises ved herskende temperatur, men ikke under
[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Godkjenning av skinnesveisere|Standard for godkjenning av skinnesveisere]]


+ 5C.
[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Prosedyre for bruk av VERSE målemetode for fastsetting av nøytraltemperatur i helsveiste skinner|Prosedyre for bruk av VERSE målemetode for fastsetting av nøytraltemperatur i helsveiste skinner]]


[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Overgangslasker|Overgangslasker]]


Ved lange tunneler skal overgangen fra helsveist spor i tunne­len til eventuelt lasket spor utenfor begynne minst 30 m inne i tunnelen, slik at det blir 2 åpne skjøter i tunnelåpningen.
[[Overbygning/Bygging/Helsveist spor/Vedlegg/Måling av skinnevandring - Enkel metode|Måling av skinnevandring - Enkel metode]]

Siste sideversjon per 20. des. 2024 kl. 08:50

HENSIKT OG OMFANG

Kapitlet omfatter krav til sveising og nøytralisering av skinner ved bygging og vedlikehold av et helsveist spor. Reglene skal sikre at sporet blir bygget slik at det ikke oppstår for store krefter i skinnene ved høye eller lave skinnetemperaturer. Reglene skal også sikre at skinnene blir sveist sammen ved hjelp av godkjente prosedyrer og metoder.

DEFINISJONER OG BEGREPER

For definisjoner vises til Felles bestemmelser/Definisjoner, forkortelser og symboler. I det følgende er det gitt mer detaljerte beskrivelser for enkelte definisjoner.

Middeltemperatur

Middeltemperaturen er den temperatur som ligger midt mellom høyeste og laveste påregnelige skinnetemperatur i sporet. Middeltemperaturen kan være forskjellig i forskjellige distrikter, og kan den variere på forskjellige strekninger innen et distrikt (lokalvariasjoner).

Nøytraltemperatur

Nøytraltemperaturen er den temperatur hvor skinnene skal være spenningsfrie. For å redusere de maksimale trykkspenninger i skinnene og derved redusere faren for solslyng, fastlegges nøytraltemperaturen høyere enn middeltemperaturen.

TRV:05305

Nøytraltemperaturen skal være +21°C i Bane NOR sine spor.

TRV:05306

Lokale avvik tillates bare etter godkjenning av dispensasjonssøknad.

Nøytraltemperaturområdet

TRV:05308

For det praktiske sveisearbeid i sporet tillates en toleranse i fastsettelse av nøytraltemperaturen på inntil 3°C over eller 3°C under nøytraltemperaturen.

Sluttsveising av spor skal skje ved temperaturer mellom 18°C og 24°C, kalt nøytraltemperaturområdet.

Sluttsveising

Sluttsveising er sammensveising av langskinner til helsveist spor. Innsveising av skinnekapp eller isolert skinneskjøt i et allerede hel­sveist spor er også sluttsveis.

Skinnemateriale

TRV:05309

Før sveising skal skinnekvaliteten bestemmes med valsemerker. Skinnekvaliteter med tilhørende valsemerker (identifikasjon) er oppgitt i Skinnekvaliteter


Tabell: Skinnekvaliteter
Ny betegn.(EN 13674-1) Gammel betegn.(UIC 860) Valsetegn
R200 700 ingen tegn
R260 900A

Valsemerke R260.svg

R260Mn 900B

Valsemerke R260Mn.svg

R320 Cr / 1200 1100/1200

Valsemerke R320Cr.svg

R350HT 1200 HH / HSH

Valsemerke R350HT.svg

R370CrHT -

Valsemerke R370HT.svg

R400HT -

Valsemerke R400HT.png

SVEISING AV SKINNER

Generelle krav

TRV:05310

Skjøtsveising av skinner i spor skal utføres ved elektrisk motstandssveising (brennstuksveising) eller aluminiotermisk sveising.


Temperaturgrenser

TRV:05311

Aluminiotermisk skjøtsveising av skinner skal utføres ved skinnetemperaturer gitt i Tabell: Temperaturgrenser ved aluminiotermisk sveising av skinner.


Tabell: Temperaturgrenser ved aluminiotermisk sveising av skinner
Skinnekvalitet Normale krav [°C] Sveising med "Kaldt klima" prosedyre [°C]
R200

R260Mn
R350HT
R370CrHT
R400HT

0 - +30 -5 - +30
R320 Cr

R1200

+5 - +30 0 - +30


For "Kaldt klima"-prosedyre gjelder følgende krav:

  • Utføres av sveiser som har tilleggssertifisering "Kaldt klima" iht Standard for godkjenning av skinnesveisere
  • kapping av sveiseåpning skal skje med skinnekutter, skjærebrenner tillates ikke uansett skinnekvalitet
  • før montering av former skal skinnene varmes til + 50°C i en lengde av 1 m til hver side for sveiseåpningen
  • oksygen og propanflasker med reduksjonsventiler skal holdes “varme” ved hjelp av elektriske flaskevarmere elektriske flaskevarmere under sveising for å unngå frysing av ventilene
  • etter grovsliping skal sveisesonen pakkes inn med varmeisolerende matter og varmedeksel for å redusere avkjølingshastigheten
  • For alle skjøtsveiser utført under 00 C skal det utføres 100 % sveisekontroll
Sveising i kaldt klima øker sannsynlighet for sveisefeil og bør derfor begrenses til feilretting.

Innlegging av skinnekapp (passkinne)

TRV:03375

Alle typer skinnekapp som skal legges inn i spor skal være lengre enn minste avstand gitt i Tabell: Minste avstand mellom to sveis.


Tabell: Minste avstand mellom to sveis
Spor med sth > 160 km/h
10 m
Spor med 40 km/h < sth ≤ 160 km/h
5 m
Spor med sth ≤ 40 km/h
3 m

TRV:05313

Ny skjøt som skal sveises skal ha minimum avstand i henhold til TABELL:Minste avstand mellom to sveis fra nærmeste aluminiotermisk-, lysbue- eller brennstuksveis som allerede er i sporet.

Kapping av skinner

TRV:05314

All kapping av skinner med høyere kvalitet enn R200 skal utføres med skinnekutter.

TRV:05315

Kapping av sveiseåpning ved skjøtsveising av skinner i R200 kvalitet kan utføres med skjærebrenner forutsatt nødvendig forvarming og fjerning av slagg.

'TRV:05316

Ved lasking av skinner, midlertidig eller permanent, skal skjærebrenning aldri anvendes.

TRV:05317

Ved store trykkspenninger i skinnen kan skjærebrenning anvendes for å løse ut spenningene for alle skinnekvaliteter. Snittflatene skal da umiddelbart kappes vekk med skinnekutter. Det tillates her ingen togpassering over skjøten før skinneendene er kappet med skinnekutter.

Boring av hull i skinner

TRV:05318

Det skal ikke være mindre avstand mellom to hull (kant til kant) enn 2xhulldiameteren for det minste hullet.

TRV:05319

Det skal ikke være mindre avstand enn 1 x hulldiameteren mellom hullkant og tverrsnittsovergang/kant av skinnen.

TRV:05320

Hullene skal bores med skadefritt bor/hullfres, kjølevæske skal anvendes.

TRV:05321

Hullene skal fases med faseverktøy.

TRV:05322

Hull skal ikke fylles igjen ved hjelp av sveising eller andre metoder.

Sliping av skjøter

TRV:05323

I trafikkert spor skal finsliping utføres så snart som mulig for å unngå overbelastning av sveisen.

TRV:05324

Finsliping skal utføres innen 30 000 bruttotonn trafikk har passert over sveisen. Dette tilsvarer 2-3 dager på et spor med normal trafikk (3-6 MGT/år)

Sveiseprosesser

Aluminiotermisk sveising skal foregå etter prosedyrespesifikasjoner og Arbeidsanvisning for Thermit skinnesveising som er godkjent av Bane NOR.

TRV:05325

Aluminiotermiske sveiseprosedyrer skal være godkjennt i henhold til Teknisk spesifikasjon Aluminiotermisk_sveiseprosess. Spesifikasjoner for aluminiotermiske sveisemetoder inneholder godkjente prosedyrespesifikasjoner.

TRV:05326

Elektrisk motstandssveising av skinner i spor skal utføres i henhold til Teknisk spesifikasjon Mobil_elektrisk_motstandssveising_av_skinner.

Kompetansekrav

TRV:05327

Alt sveisearbeid i sporet skal utføres av sveisere som har nødvendig opplæring og er sertifisert som skinnesveisere i henhold til Vedlegg/Godkjenning av skinnesveisere.

TRV:05328

Sveisesertifikat skal utstedes av akkreditert 3.parts institusjon.

TRV:05329

Bane NOR skal autorisere sveisere ved å utstede sveisebevis med sveisenummer til sveisere med gyldig sertifikat.

TRV:05330

For å utføre sveise- og slipearbeid i tunneler, snøoverbygg eller nær brennbare konstruksjoner skal sveisere ha gyldig sertifikat for varme arbeider fra Norsk brannvernforening eller samarbeidende organisasjon i øvrige nordiske land.

TRV:05331

For sveising ved skinnetemperatur under 00 C kreves en tilleggsertifisering for sveising i kaldt klima i henhold til Vedlegg/Godkjenning av skinnesveisere

Sveisekoordinasjon

TRV:05332

Hver virksomhet som utøver sveisearbeider i Bane NORs spor skal ha en sveisekoordinator som skal koordinere sveisearbeidet.

TRV:05333

Sveisekoordinatoren skal ha det overordnede kvalitetsansvar for sveisingens utførelse.

TRV:05334

For å oppfylle betingelsene som sveisekoordinator skal kompetanse og erfaring kunne dokumenteres i henhold til et av alternativene under

Alt. 1

  • min. EWT – sertifikat i henhold til retningslinjer fra EWF ( European Welding Federation).
  • min 3 års praktisk erfaring fra sveising av jernbaneskinner

Alt. 2

  • Min 10 års praktisk erfaring fra sveising av jernbaneskinner

TRV:05335

Sveisekoordinatoren skal være ansatt i virksomheten som utøver sveisearbeidet.

Kvalitetssikring av sveisearbeidene

Generelt

TRV:05336

Leverandøren skal følge et kvalitetssystem bygget på prinsippene i [EN 3834-2].

TRV:05337

Før sveising skal leverandøren fremvise følgende for byggherren:

  • Sertifikater på alle sveisere
    • Sveisesertifikater
    • Sertifikater for varme arbeider
  • Sertifikater på NDT-personale som skal utføre sveisekontroll
  • Sveiseprosedyrespesifikasjoner for sveiseprosesser som skal anvendes
  • Dokumentasjon av den sveiseansvarliges kompetanse.
  • Inspeksjonsplan for sveisearbeidet.

Godkjenning av sveiseentreprenør

TRV:05338

En virksomhet som skal være ansvarlig for utføring av sveisearbeider i Bane NORS spor skal ha sertifikat som viser at virksomheten har et kvalitetssystem som tilfredstiller kravene i EN 3834-2 og avsnitt Kompetansekrav, Sveisekoordinasjon og Kvalitetssikring av sveisearbeidene. Sertifikatet skal utstedes av 3. part sertifiseringsorgan.

TRV:05339

Ved bruk av underentrepenører som ikke er sertifisert skal ansvaret for kvaliteten av sveisearbeidene fortsatt ligge hos sertifisert virksomhet.

Rapportering

TRV:05340

Sveiserapport (Vedlegg b) skal utfylles av sveiser og kontrolleres av sveiseansvarlig.

TRV:05341

Rapporten skal inngå som en del av dokumentasjonen som overleveres byggherren. Data i rapporten skal registreres i Banedata.

Merking

TRV:05342

Alle skjøter som er sveist med aluminiotermisk metode skal merkes med følgende data:

  1. sveiserens identifikasjonsnr.
  2. sveiseporsjonens identifikasjonsnr (batch nr.).
  3. dato når sveisen ble utført (måned og år)

TRV:05343

Merkingen skal utføres ved å slå inn nummerene på utsiden av skinnehodet eller på merkeplate som klebes til skinnesteget. Merkene skal være plassert ca. 20 cm fra sveisemidt.

TRV:05344

Skjøter som ikke er merket skal underkjennes ved sveisekontroll.

Sveisekontroll

TRV:05345

Sveisekontroll av skjøtsveiser utført i sporet skal utføres i henhold til Arbeidsanvisning for sveisekontroll.

Kontrollen består av ultralydkontroll, visuell kontroll og geometrikontroll.

TRV:05346

Kontrollen skal utføres av ultralydoperatører sertifisert til nivå 2 i ultralydkontroll i henhold til standarden [NS-EN ISO 9712:2012].


Kontrollutvalg

TRV:05347

Et utvalg på min. 15% av alle produserte sveiser skal kontrolleres.

TRV:05348

Sveisene skal velges ut slik at utvalget blir proporsjonalt i forhold sveiserne som har utført arbeidet.

TRV:05349

Dersom det viser seg at en sveiser har to eller flere underkjente skjøter, skal samtlige skjøter vedkommende sveiser har produsert i det aktuelle prosjektet kontrolleres.

Utbedring av underkjente skjøter

TRV:05350

Skjøter som blir underkjent ved ultralydkontroll eller visuell kontroll, skal skiftes ut innen 2 måneder etter at kontrollen er utført.

TRV:05351

Skjøter som blir underkjent ved geometrikontroll, skal utbedres ved sliping og/eller retting innen 2 uker etter at kontrollen er utført.

TRV:05352

Dersom det ikke er mulig å utbedre geometrifeil ved sliping eller retting, skal skjøten skiftes ut.

Egenkontroll

TRV:05353

Ved aluminiotermisk sveising skal sveiser utføre egenkontroll av samtlige skjøtsveiser.

TRV:05354

Kontrollen skal omfatte:

  • retthet kjørekant/kjøreflate
  • fotskjevhet/vridning
  • visuell kontroll for overflatefeil, sandinnbrenninger og symmetri av varmepåvirket sone

Akseptansegrenser for skjøtsveiser

Geometriske krav

TRV:05355

De målte avvik skal ligge innenfor toleranser i Tabell: Geometritoleranser (målebase = 1000 mm) for at sveisen skal godkjennes:


Tabell: Geometritoleranser (målebase = 1000 mm)
Kontroll Spor med sth < 160 km/h Spor med sth ≥ 160 km/h
Retthet kjørekant −0,3 mm / +0,0 mm −0,3 mm / +0,0 mm
Retthet kjøreflate −0,2 mm / +0,3 mm −0,0 mm / +0,3 mm
Fotskjevhet/vridning 2 mm 1 mm
I kurver skal aktuell pilhøyde f legges til toleransene. Aktuell pilhøyde f = 125/R = x mm hvor R er kurveradius oppgitt i meter på stedet.

TRV:05356

Retthet kjørekant og kjøreflate skal måles med linjal og bladsøker. Det skal utføres flere målinger over hele kjøreflate/kjørekant for å kontrollere at hele profilet tilfredsstiller kravene. Figur: Måling av retthet på kjøreflate og kjørekant viser prinsipp for måling av avvik fra rett. Figur: Måling av fotskjevhet viser prinsipp for måling av fotskjevhet / vridning.

Figur: Måling av retthet på kjøreflate og kjørekant
Figur: Måling av fotskjevhet

Visuell kontroll

TRV:05357

Følgende feil er ikke tillatt og skal medføre at sveisen blir underkjent:

  • sprekker og bindefeil med lengde > 5 mm
  • synlige rivninger etter avskjæring av sveisevulst
  • porer, sandinnbrenninger, eller andre feil med største mål > 5 mm
  • forskjell i bredden av den varmepåvirkede sonen på begge sider av sveisen > 8 mm

Ultralydkontroll

TRV:05358

Følgende feilindikasjoner er ikke tillatt og skal medføre at sveisen blir underkjent:

  • Feil med maks amplitude ≤ FBH 5 mm
  • Flere indikasjoner som overstiger registreringsnivået, dersom innbyrdes avstand er mindre enn 10 mm, og samlet feilflate bedømmes til å være større en referansefeilens flate
  • Mer enn 10 feilindikasjoner som overstiger referansenivået

Merk:Geometriske indikasjoner, som f.eks. vulstekko defineres ikke som feilindikasjoner.

Nøytralisering og sluttsveising av spor

Ved bygging av helsveist spor skiller vi mellom mellomsveising og sluttsveising. Sluttsveising innebærer nødvendig nøytralisering av sporet.

TRV:05359

Nøytralisering skal utføres i henhold til Prosedyre for nøytralisering.


Kompetansekrav

TRV:05360

Nøytraliseringsarbeid i sporet skal ledes av en banemontør/banereparatør med fagbrev, og som er sertifisert til nøytralisering/helsveising i henhold til Vedlegg/Godkjenning av skinnesveisere.

Krav om fagbrev som banemontør har ikke tilbakevirkende kraft for personell som allerede er autorisert til å utføre nøytralisering. Dvs at autorisasjon er gyldig ut utløpstiden selv om a) ikke er tilfredsstilt med hensyn til fagbrev.

Mellomsveising

TRV:05361

Mellomsveising i spor kan utføres med mobil brennstuksveisemaskin eller med aluminiotermisk metode.

TRV:05362

Innlagte skinner skal mellomsveises til langskinner på 160 ‑ 500 m lengder i temperaturintervall angitt i Temperaturgrenser.

Mellomsveising foretas uten spenningsfrigjøring av skinnene.

TRV:05363

Skinner som er utlagt midt i sporet for sveising med brennstuksveisemaskin, kan sveises uavhengig av skinnetemperaturen, dog ikke under ‑5°C.

TRV:05364

Før mellomsveising eller innlegging av langskinner i spor foretas, skal sporet tilfredsstille krav for helsveising av spor som er fastsatt i Overbygning/Prosjektering/Helsveist spor.


Sikring mot solslyng i ikke nøytraliserte langskinner

TRV:05368

Dersom skinnetemperaturen kan forventes å overstige 30 °C høyere enn leggetemperaturen skal det gjennomføres sikring mot solslyng i ikke nøytraliserte langskinner.

Dersom mellomsveising eller innlegging av langskinner i spor skjer ved temperaturer under nøytraltemperaturområdet, kan det oppstå farlige aksialkrefter i langskinnene ved temperaturstigninger. Langskinner bør derfor nøytraliseres og sluttsveises snarest mulig dersom temperaturstigninger kan ventes. Krav til sikring mot solslyng er gitt i Overbygning/Vedlikehold/Vedlikeholdsarbeider i helsveist spor#Sikring mot solslyng i ikke nøytraliserte skinner

Sluttsveising

TRV:05372

Før sluttsveising skal sporet være justert i høyde‑ og sideretning og den nødvendige ballastmengde skal være utkjørt og fordelt.

TRV:05373

Når det skal utføres varig utfesting av linjen skal utfestingen være fullt etablert før sluttsveising utføres.

TRV:05375

Sluttsveising skal skje ved temperaturer som ligger innenfor nøytraltemperaturområdet eller ved skinnelengder som tilsvarer nøytraltemperaturområdet.

TRV:05376

Sluttsveising skal ikke foretas ved skinnetemperaturer over nøytraltemperaturområdet.

TRV:05377

Har skinnene ved legging nøytraltemperatur, kan de uten videre festes og helsveises . Dette forutsetter at skinnetemperaturen ikke har forandret seg ut over nøytraltemperaturområdet i tiden mellom legging og helsveising. Når sluttsveising utføres i samband med skinneleggingen, anordnes skjøtåpninger som tilsvarer sveisemetodens angitte sveiseåpninger.

TRV:05378

Skinner lagt utenfor nøytraltemperaturområdet, eller hvor skinnetemperaturen har vært utenfor nøytraltemperaturområdet, skal nøytraliseres før sluttsveising.


Rapportering

TRV:05379

Sluttsveising av helsveist spor skal rapporteres på sveiserapporten (Vedlegg b Sveiserapport) som utfylles av sveiseansvarlig.

TRV:05380

Rapporten skal inngå som en del av dokumentasjonen som overleveres byggherren.

DIVERSE BESTEMMELSER

Isolerte skjøter

TRV:05381

Ved bygging av helsveist spor skal beliggenheten av isolerte skinneskjøter være planlagt på forhånd.

TRV:05382

Isolerte skjøter skal monteres inn som et ledd i mellomsveisingen.

TRV:05383

Montering/liming av isolerte skjøter skal skje etter prosedyrer i Arbeidsanvisning for montering av isolerte skjøter

TRV:05384

Ved montering/innsveising i spor skal isolasjonsmotstand for isolerte skjøter være min. 150 kΩ. Isolasjonsmotstand testes i henhold til Overbygning/Vedlikehold/Skjøter/Vedlegg/Beskrivelse av kontrollmålinger.

Montering av isolert skjøt i allerede helsveist spor

TRV:05385

Ved montering/liming av isolert skjøt i allerede helsveist spor skal skinnenes nøytrallengde opprettholdes.

TRV:05386

Skinnen skal kappes på det aktuelle sted og forberedes før montering.

TRV:05387

Under montering og herding av limet skal skinneendene stå tett og øve trykk mot profilmellomlegget.

TRV:05388

For å oppnå tilstrekkelig trykk kan et strekkapparat monteres over isolerskjøten og trekke de to skinneendene mot hverandre.

TRV:05389

For limte skjøter skal strekkapparatet være påmontert til limet er herdet.

TRV:05390

Denne metoden kan også anvendes ved innsveising av prefabrikkert isolert skjøt

Midlertidig laskede skjøter

TRV:05391

For å unngå at skinneendene deformeres skal skinnene sveises snarest mulig og senest en måned etter innlegging.

TRV:05392

Mellomsveising og sluttsveising skal i alle tilfelle være fullført før vinteren.

TRV:05394

Skinner som skal laskes skal alltid kappes med skinnekutter. Det er ikke tillatt med noen form for skjærebrenning i forbindelse med lasking av skinner.

TRV:05395

Ved lasking av skinner med forskjellig profil/høyde skal høydeforskjellen utlignes med overgangslasker. Laskene skal være maskinert og ikke sveist sammen av to ulike laskeprofiler. Vedlegg/Overgangslasker viser lasker som kan anvendes.

TRV:05396

Skinneendene skal fases 1 mm kant på hodets kjøreflate og kjørekant for å unngå skarpe kanter.


Sikring av midlertidige skjøter

TRV:08493

I driftsatt spor skal det kun benyttes nødlaskeforbindere med dobbel sikring. Nødlaskeforbindere uten sikring kan kun benyttes på anleggsområder.

TRV:05397

Hastighet over midlertidig laskede skjøter skal ikke overstige verdier i Tabell: Tillatt hastighet ved midlertidig lasking av skinner avhengig av sikring:


Tabell: Tillatt hastighet ved midlertidig lasking av skinner
Sikring av skjøt Maksimal hastighet
Nødlaskeforbinder (lasketvinge) sikret med enkel bolt 40 km/h
Nødlaskeforbinder med dobbel sikring 160 km/h
Lasker sikret med 1 laskebolt gjennom hver skinne 80 km/h
Lasker sikret med 2 laskebolter gjennom hver skinne (fullst. lasket skjøt) 160 km/h

TRV:05398

Hastigheten i Tabell: Tillatt hastighet ved midlertidig lasking av skinner over gjelder bare for feilfrie skinneender.

TRV:05399

Ved midlertidig lasking av skinneender med sprekker eller andre feil skal hastigheten ikke overstige 40 km/h.

TRV:05400

Det skal bare anvendes godkjente nødlaskeforbindere som vist i Vedlegg/Monteringsanvisning for nødlaskeforbindere. For nødlaskeforbindere med sikringskappe og sikkerhetsrigel gjelder følgende generelle krav:

  • Laskeforbindelsen skal sikres med minimum to bolter
  • begge muttrene skal sikres mot oppskruing med en sikringskappe
  • sikringskappen skal være utstyrt med en lås som hindrer den i å fjerne seg fra mutteren
  • laskeforbinderen skal alltid benyttes med feilfrie lasker tilpasset det aktuelle skinneprofilet

TRV:05401

Nødlaskeforbinder i hovedspor og hovedtogspor med dobbel sikring skal kontrolleres visuelt min. 1 gang pr. 48 timer for å hindre at laskeforbindelsen ”glir av” skjøten.

  • Unntak: Dersom laskene sikres med en bolt som går gjennom skinnesteget, kan skjøten kontrolleres minimum 1 gang pr. 7 dag.

TRV:05402

Nødlaskeforbinder med enkel lasketvinge uten sikring (kun tillatt i anleggsområde) skal kontrolleres visuelt min. 1 gang pr. dag

Skjøtåpninger

TRV:05403

Ved midlertidige skjøter i forbindelse med skinnebrudd skal permanent utbedring utføres så snart temperaturforholdene tillater det, se forøvrig Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Utbedring av skinnebrudd og skinnefeil.

TRV:05404

Skinner som ikke sveises umiddelbart, skal uansett lengde legges med skjøtåpninger som angitt i Tabell: Skjøtåpninger ved midlertidig lasking av skinner. Ved midlertidig utbedring av feil og brudd om vinteren skal eventuelle skinnekapp legges inn uten skjøtåpninger.


Tabell: Skjøtåpninger ved midlertidig lasking av skinner
Skinnetemperatur Skjøtåpning
t < +10 °C 10 mm
+10°C < t < +20°C 5 mm
t > +20 °C 0 mm

Overgang til lasket spor

I begge ender av en helsveist skinnegang blir det, avhengig av temperaturkref­tene, bevegelse av de ytterste 50–100 m.

TRV:05405

Helsveist spor på tresviller, skal i overgangen til lasket spor forankres med skinnestoppere.

TRV:05406

Skinnestopperene skal monteres på de ytterste ca. 50 m i hver ende av det helsveiste sporet.

TRV:05407

Skinnestopperne skal sikre både mot strekk og trykk‑krefter ved at de plasseres med 4 stoppere på annen­hver sville, hvor 2 stk. monteres mot strekk‑ og 2 stk. mot trykk‑krefter.


Det vil gå med ca. 150 skinne­stoppere i hvert pusteparti. I helsveist spor på betongsviller kreves ingen ekstra forank­ring.

TRV:05408

Ved overgang fra helsveist spor til lasket spor skal de første 100 m av det laskede spor regnes som et overgangsparti. På dette parti skal bevegelsen og til dels kreftene fra pustepartiet opptas og overføres til det laskede spor med gradvis avtrapping til normale forhold for lasket spor.

TRV:05409

Varmeromsregulering av de 3 nærmeste skjøter skal utføres med skjøtåpninger som vist i Tabell: Varmeromsåpninger i overgangspartiet (i mm), hvor "a" er skjøten nærmest det helsveiste sporet og "b" og "c" er de etterfølgende skjøter.


Tabell: Varmeromsåpninger i overgangspartiet (i mm)
Tempe­ra­tur 30m skinner 40 - 45m skinner
a b c a b c
5 - 10°C 3 8 8 2 6 6
10 - 20°C 2 6 6 1 4 4
over 20°C 0 3 3 0 1 1

TRV:05410

Overgangspartiet bør ligge i rettlinjet spor og skal ikke legges i kurver med radius mindre enn 500 m.

Overgang til annet skinneprofil

Overgang mellom ulike skinneprofiler skal utføres i henhold til Overbygning/Prosjektering/Helsveist spor

Sporveksler

Innsveising av sporveksel i helsveist spor skal utføres i henhold til Overbygning/Bygging/Sporveksler

TRV:06107

Ved gjennomgående nøytralisering hvor sporveksel er start eller sluttpunkt skal det tas hensyn til langsgående posisjon mellom tunge og stokkskinne.

TRV:06108

Det skal sikres at tungenes posisjon er korrekt innenfor oppgitt temperaturintervall i Overbygning/Bygging/Sporveksler etter at nøytralisering er sluttført.

Helsveising av spor i tunneler

TRV:06109

I tunneler med lengde inntil 60 m skal skinnene nøytraliseres med den samme nøytraltemperatur som for spor utenfor tunneler.

TRV:06110

Er tunnelen lengre enn 60 m, skal skinnene de første 30 m fra tunnelåpningene nøytraliseres med samme nøytraltemperatur som for spor utenfor tunneler.

TRV:06111

Er tunnelen lengre enn 60 m, er ikke nøytralisering av skinner som ligger mer enn 30 meter fra tunnelåpning nødvendig. Skinner skal her sveises ved skinnetemperaturer iht. Temperaturgrenser

TRV:06112

Ved lange tunneler skal overgangen fra helsveist spor i tunnelen til eventuelt lasket spor utenfor starte minst 30 m inne i tunnelen, slik at det blir 2 åpne skjøter i tunnelåpningen.

VEDLEGG

Skinneforlengelsestabell

Vedlegg b Sveiserapport

Arbeidsanvisning for Thermit skinnesveising

Spesifikasjoner for aluminiotermiske sveisemetoder

Utstyrsliste for thermit skinnesveising

Arbeidsanvisning for sveisekontroll

Beregning av feilutbredelse ved ultralydkontroll

Beregning av feilplassering ved ultralydkontroll

Referanseskinne for ultralydkontroll

Mal til kontroll av fotskjevhet

Vedlegg k Kontrollrapport sveisekontroll

Arbeidsanvisning for montering av isolerte skjøter

Monteringsanvisning for nødlaskeforbindere

Prosedyre for nøytralisering

Standard for godkjenning av skinnesveisere

Prosedyre for bruk av VERSE målemetode for fastsetting av nøytraltemperatur i helsveiste skinner

Overgangslasker

Måling av skinnevandring - Enkel metode